
 

 
 

UNITED STATES DISTRICT COURT 

SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

 
ANDERSON NEWS, L.L.C. and ANDERSON 
SERVICES, L.L.C., 
 
 Plaintiffs, 
 

-against- 
 
AMERICAN MEDIA, INC., BAUER PUBLISHING CO., 
LP., CURTIS CIRCULATION COMPANY, 
DISTRIBUTION SERVICES, INC., HACHETTE 
FILIPACCHI MEDIA, U.S., HUDSON NEWS 
DISTRIBUTORS LLC, KABLE DISTRIBUTION 
SERVICES, INC., THE NEWS GROUP, LP, RODALE, 
INC., TIME INC. and TIME/WARNER RETAIL SALES 
& MARKETING, INC., 
 
 Defendants. 
 

09 CIV. 2227 (PAC)  

 
 
 

MEMORANDUM OF LAW IN OPPOSITION TO PLAINTIFFS’ MOTION FOR 
RECONSIDERATION OF THE COURT’S AUGUST 2, 2010, ORDER DISMISSING 
THE COMPLAINT WITH PREJUDICE AND DENYING PLAINTIFFS LEAVE TO 

AMEND 
 

 
 
 

Rowan D. Wilson 
Margaret E. Lynaugh 

 
CRAVATH, SWAINE & MOORE LLP 

Worldwide Plaza 
825 Eighth Avenue 

New York, NY 10019 
(212) 474-1000  

 
 
September 2, 2010 Attorneys for Defendants 

Time Inc. and Time/Warner Retail Sales & 
Marketing, Inc.

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 1 of 24



 

i 
 

TABLE OF CONTENTS 

TABLE OF AUTHORITIES .......................................................................................................... ii 

PRELIMINARY STATEMENT .....................................................................................................1 

ARGUMENT...................................................................................................................................1 

I. ANDERSON HAS FAILED TO SET FORTH ANY PROPER GROUND FOR 
RECONSIDERATION. .......................................................................................................1 

II. ANDERSON’S PROPOSED AMENDED COMPLAINT CONFIRMS THAT 
THE COURT CORRECTLY DISMISSED ANDERSON’S CLAIMS WITH 
PREJUDICE. .......................................................................................................................3 

A. The New Allegations In Anderson’s Proposed Amended Complaint Do 
Nothing To Advance its Claims...............................................................................4 

1. The Vast Majority of the New Allegations in the Proposed 
Amended Complaint are Entirely Conclusory.............................................4 

2. Other Allegations in the Proposed Amended Complaint Have Been 
Changed Meaninglessly. ..............................................................................5 

3. The Handful of Genuinely New Allegations Against TWR and 
Time Does Nothing to Render Anderson’s Claims Plausible....................12 

B. Anderson’s Proposed Amended Complaint Is Still Grounded in a 
Conspiracy Theory that Is Implausible on its Face................................................16 

1. It Is Still the Case that Anderson Announced the Imposition of a 7-
Cent Surcharge in January of 2009............................................................16 

2. It Is Still the Case that the Defendants Responded in Varied Ways 
to Anderson’s Imposition of a 7-Cent Surcharge. .....................................16 

3. It Is Still Not Plausible that Publishers and National Distributors 
Would Conspire To Reduce the Sales of Their Magazines. ......................17 

4. It Is Still Not Plausible that Publishers and National Distributors 
Would Conspire to Eliminate Two of the Four Largest Magazine 
Wholesalers................................................................................................18 

CONCLUSION..............................................................................................................................21 

 
 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 2 of 24



 

ii 
 

TABLE OF AUTHORITIES 

 Page(s) 
Cases 

Ashcroft v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937 (2009)....................................................................................2, 5 

Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007)................................................................3, 5 

Burch v. Pioneer Credit Recovery, 551 F.3d 122 (2d Cir. 2008) ....................................................3 

First Nationwide Bank v. Gelt Funding Corp., 27 F.3d 763 (2d Cir. 1994)....................................3 

Matusovsky v. Merrill Lynch, 186 F. Supp. 2d 397 (S.D.N.Y. 2002) ............................................7 

Patterson v. United States, No. 04 Civ. 3170 (WHP), 2006 U.S. Dist. LEXIS 50732 
(S.D.N.Y. July 26, 2006) ...........................................................................................................1 

Rapoport v. Asia Elecs. Holding Co., 88 F. Supp. 2d 179 (S.D.N.Y. 2000)...................................7 

Siino v. Bd. of Trs. of N.Y. City Teachers’ Ret. Sys., No. 08 Civ. 4529 (PKC), 2009 U.S. 
Dist. LEXIS 26386 (S.D.N.Y. Mar. 13, 2009), aff’d, No. 09-1684-cv, 2010 U.S. App. 
LEXIS 8567 (2d Cir. Apr. 26, 2010) .........................................................................................2 

Starr v. Sony BMG Music Entm’t, 592 F.3d 314 (2d Cir. 2010) ........................................5, 11, 18 

 
Statutes & Rules 

Local Civil Rule 6.3.........................................................................................................................2 

N.J. STAT. ANN. § 12A:2-201 (2010) ............................................................................................12 

N.Y. CLS UCC § 2-201.................................................................................................................12 

 
Other Authorities 

http://www.justice.gov/atr/cases/f204700/204714.pdf ..................................................................18 

http://www.justice.gov/atr/cases/f206100/206186.htm .................................................................18 

http://www.justice.gov/atr/cases/f218400/218410.htm .................................................................18 

http://www.justice.gov/atr/cases/f4300/4347.htm .........................................................................18 

http://www.justice.gov/atr/public/press_releases/1998/1776.pdf..................................................18 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 3 of 24



 

 
 

Defendants Time Inc. (“Time”) and Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. 

(“TWR”) submit this Memorandum in Opposition to Plaintiffs’ Motion for Reconsideration 

(“Mot.”) of the Court’s August 2, 2010, Order Dismissing the Complaint with Prejudice and 

Denying Plaintiffs Leave to Amend.   

Preliminary Statement 

Observing that “the ultimate goal of [Anderson’s] alleged conspiracy—is facially 

implausible” (Op. at 8), that “the context of [Anderson’s] alleged antitrust conspiracy . . . belies 

the viability of Anderson’s antitrust claim” (Op. at 20), and suggesting that the allegations in the 

complaint make clear that the only party Anderson has to blame for its cessation of business is 

Anderson itself (see Op. at 12, 15), the Court concluded in its August 2, 2010, Opinion and 

Order (“Op.”) that “[t]he defects in Anderson’s Complaint are not curable” and dismissed all 

claims in their entirety with prejudice.  (Op. at 20.)  Despite the clarity of the Court’s decision—

and still trying to conceal that its own actions were the sole source of its demise—Anderson has 

moved for reconsideration.  Anderson has failed, however, to cite any controlling law or material 

facts overlooked by the Court.  Indeed, Anderson’s proposed amended complaint (“PAC”) 

definitively confirms that the Court was correct in its determination that Anderson’s pleading is 

irremediably defective.     

Argument 

I. ANDERSON HAS FAILED TO SET FORTH ANY PROPER GROUND FOR 
RECONSIDERATION.   

Anderson points to no controlling law or material facts overlooked by the Court 

that would justify granting its motion for reconsideration.  See Patterson v. United States, No. 04 

Civ. 3170 (WHP), 2006 U.S. Dist. LEXIS 50732, at *3 (S.D.N.Y. July 26, 2006) (explaining that 

“[a] motion to alter or amend a judgment pursuant to Fed. R. Civ. P. 59(e) is evaluated under the 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 4 of 24



 

2 
 

same standard as a motion for reconsideration under Local Civil Rule 6.3” and that 

reconsideration “will generally be denied unless the moving party can point to controlling 

decisions or data that the court overlooked—matters in other words, that might reasonably be 

expected to alter the conclusion reached by the court” (internal quotation marks omitted)); Siino 

v. Bd. of Trs. of N.Y. City Teachers’ Ret. Sys., No. 08 Civ. 4529 (PKC), 2009 U.S. Dist. LEXIS 

26386, at *1 (S.D.N.Y. Mar. 13, 2009), aff’d, No. 09-1684-cv, 2010 U.S. App. LEXIS 8567 (2d 

Cir. Apr. 26, 2010) (same); see also Local Civil Rule 6.3 (“There shall be served with the notice 

of motion [for reconsideration] a memorandum setting forth concisely the matters or controlling 

decisions which counsel believes the court has overlooked.”). 

Although Anderson suggests several “errors” that the Court made in reaching its 

decision, each one of those “errors” is not something the Court overlooked, but something the 

Court considered and properly rejected.  First, the Court’s determination that publishers and 

national distributors have an economic self-interest in more wholesalers as opposed to fewer was 

grounded in both the allegation in the complaint that the alleged conspiracy would create “a 

‘monopolistic wholesaler’ with the power to dominate the market” and the Court’s own common 

sense (Op. at 8; Compl. ¶¶ 63, 76), an approach endorsed by the Supreme Court.  (See Ashcroft 

v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937, 1950 (2009) (“Determining whether a complaint states a plausible 

claim for relief will . . . be a context-specific task that requires the reviewing court to draw on its 

judicial experience and common sense.”).)  Second, Anderson cannot fault the Court’s 

description of Anderson’s 7-cent surcharge as a “non-negotiable, take-it-or-leave it demand” or 

as an “ultimatum” (Op. at 4, 11 & n.10, 13, 14), given that the Court’s language is based on Mr. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 5 of 24



 

3 
 

Anderson’s own statements1 (see Lynaugh Decl. Ex. B, at 4).2  Third, the Court’s reading of 

various statements alleged to have been made by defendants as either overly vague or as benign 

commentary was entirely appropriate under Second Circuit law.  See First Nationwide Bank v. 

Gelt Funding Corp., 27 F.3d 763, 771 (2d Cir. 1994) (“[n]or is [plaintiff’s] complaint rescued by 

the principle that in deciding a Rule 12(b)(6) motion all reasonable inferences must be drawn in 

[plaintiff’s] favor” because “conclusions of law or unwarranted deductions of fact are not 

admitted” (emphasis added)).  Fourth, the Court’s unwillingness to take judicial notice of and 

assume the truth of the allegations contained in the Source Second Amended Complaint, a 

wholly separate civil action, is simply beyond reproach, and Anderson has cited no controlling 

law to the contrary. 

II. ANDERSON’S PROPOSED AMENDED COMPLAINT CONFIRMS THAT THE 
COURT CORRECTLY DISMISSED ANDERSON’S CLAIMS WITH PREJUDICE.   

Setting aside Anderson’s failure to meet the standard for reconsideration, the 

primary bent of Anderson’s motion is that it should be granted reconsideration so it may now 

move to replead.  The proposed amended complaint Anderson has submitted alongside its 

motion, however, confirms that the Court was correct in its assessment that granting leave to 

replead would be futile—the defects in Anderson’s complaint are not curable.  See Burch v. 

                                                 
1 Although Anderson contests the propriety of the Court’s consideration of the transcript of 

Charlie Anderson’s January 14, 2009, interview with The New Single Copy, such consideration 
has been approved of by the Supreme Court.  See Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 
568 n.13 (2007) (“the District Court was entitled to take notice of the full contents of the 
published articles referenced in the complaint”).     

2 Citations to “Lynaugh Decl. Ex. ___” refer to exhibits attached to the Declaration of 
Margaret E. Lynaugh submitted with Time and TWR’s Motion to Dismiss.  Citations to Supp. 
Lynaugh Decl. Ex. ___” refer to exhibits attached to the Supplemental Declaration of Margaret 
E. Lynaugh submitted with Time and TWR’s Reply Memorandum in Support of their Motion to 
Dismiss. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 6 of 24



 

4 
 

Pioneer Credit Recovery, 551 F.3d 122, 126 (2d Cir. 2008) (“motions to amend should generally 

be denied in instances of futility”).  In fact, just as the Court predicted, Anderson’s revised 

pleading (A) “improves” on the former pleading by (1) adding more conclusory allegations that 

are not entitled to the assumption of truth; (2) embellishing and tweaking pre-existing allegations 

in ways that are both incredible and of no assistance to Anderson’s cause; and (3) throwing into 

the mix a handful of new facts that render Anderson’s claims even less plausible; and (B) still 

rests on a theory that is implausible on its face.  

A. The New Allegations In Anderson’s Proposed Amended Complaint Do Nothing 
To Advance its Claims. 

Anderson’s proposed amended complaint adds nothing of consequence.  The vast 

majority of the new allegations are conclusions that are not entitled to the assumption of truth; 

other allegations are meaninglessly reformulated allegations from Anderson’s original complaint.  

The few new facts that Anderson has included render its claims even less plausible than they 

previously were.  

1. The Vast Majority of the New Allegations in the Proposed Amended 
Complaint are Entirely Conclusory. 

Anderson’s primary revision is to nearly double the volume of conclusory 

allegations in its pleadings, despite this Court’s clear admonition that such conclusory statements 

are not entitled to any presumption of truth.  (Op. at 16.)  Whereas the original complaint 

contained approximately thirty separate paragraphs in which Anderson alleged it was the victim 

of “collusion”, “concerted activity”, “illegal activity”, a “group boycott”, an “anti-competitive 

scheme”, “coordinated activity”, “conspiracy” and the like, the proposed amended complaint 

contains nearly fifty such paragraphs.  (Time/TWR Mot. to Dismiss at 10; PAC ¶¶ 1-10, 22, 26, 

40, 44-46, 48, 53, 55-56, 58-63, 66-68, 70, 72, 75-77, 80, 82-87, 89, 93, 95-96, 98-101.)  For no 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 7 of 24



 

5 
 

purpose other than lengthening its complaint, Anderson seeks to add wholly conclusory 

allegations such as: 

“Defendants undertook their conspiracy—which succeeded in destroying 
Anderson—in a collusive effort to avoid individualized and competitive 
negotiations . . . .” (PAC ¶ 2); 

“[D]efendants illegally colluded in agreeing upon and implementing a 
coordinated response to the surcharge, cutting off Anderson (and Source) from 
their supply of magazines . . . .” (PAC ¶ 3); 

“Defendants responded to Anderson’s proposed temporary surcharge with illegal, 
collusive actions . . . .” (PAC ¶ 4); 

“[T]he defendants were stealing Anderson customers, poaching its employees, 
spreading negative rumors about its financial condition, and coercing Anderson 
into selling distribution facilities . . . .” (PAC ¶ 6); 

“The goal of defendants’ conspiracy in 2009 was to accomplish just such illegal 
exclusive wholesalers through a collusive agreement among the defendants, 
which included unlawful market allocation.” (PAC ¶ 45); 

“[T]he major publishers and national distributors engaged in an intense series of 
inter-competitor communications that resulted in an agreement to formulate a 
coordinated response to the Anderson and Source proposals designed to force 
those two wholesalers out of business.” (PAC ¶ 55); and  

“To eliminate Anderson—and thus to eliminate competition in the market for the 
distribution of single-copy magazines—the conspirators cut off the life blood of 
Anderson’s business . . . .” (PAC ¶ 76) 

Once again, as matter of law, not a single one of these conclusory allegations does 

anything to advance Anderson’s claims.  See Iqbal, 129 S. Ct. at 1949-50; Twombly, 550 U.S. at 

555; Starr v. Sony BMG Music Entm’t, 592 F.3d 314, 319 & n.2 (2d Cir. 2010).        

2. Other Allegations in the Proposed Amended Complaint Have Been 
Changed Meaninglessly. 

In several instances in its proposed amended complaint, Anderson has merely 

tweaked or embellished its original allegations.  These recycled allegations are either wholly 

incredible or do nothing to render Anderson’s claims plausible.  There are four such allegations 

in the proposed amended complaint that are relevant to Time or TWR:  (1) that Anderson’s 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 8 of 24



 

6 
 

announced surcharge was negotiable (PAC ¶¶ 4, 51, 64); (2) that when informed by Mr. 

Anderson that Bob Castardi had said he was going to have to go with what TWR does, Rich 

“Jacobsen did not deny it, but instead crossed his arms, nodded in agreement and smiled” (PAC 

¶ 70); (3) that TWR participated in a January 29, 2009, meeting at Hudson’s offices (PAC ¶ 63); 

and (4) that Anderson had an agreement with TWR for a discount on Time and People weeklies 

(PAC ¶ 65).       

(a) The Announcement of Anderson’s Surcharge   

Anderson’s refusal to distribute magazines after January 31, 2009, for publishers 

who did not agree to its 7-cent per copy distribution fee and inventory shift demands doomed its 

complaint.  Now, Anderson attempts to rewrite history by alleging that its demands were 

“negotiable”, “not a non-negotiable mandate”, and “not . . . irrevocable”.  (PAC ¶¶ 4, 51, 53, 64.)   

First, the allegations are directly contradicted by the terms of the January 14, 

2009, form cover letter and agreement Anderson presented to publishers (Lynaugh Decl. Ex. A), 

as well as Mr. Anderson’s own words as set forth in the transcript of his January 14, 2009, 

interview with The New Single Copy in which “he publicly announced the surcharge” (PAC  

¶ 52).  The interview was not something that took Mr. Anderson by surprise, but something he 

himself requested as a way to inform smaller publishers about Anderson’s February 1 ultimatum.  

(See PAC ¶ 52; Lynaugh Decl. Ex. B, at 1.)  During that interview, when asked, “Seven cents a 

copy, is that a negotiable figure?”, Mr. Anderson explicitly replied that it was not:  “if we 

negotiate the rate then it would not be fair, so the answer is we really believe that the $.07 cent 

number is the number”.  (Lynaugh Decl. Ex. B, at 3.)  As the interview continued, Mr. Anderson 

made absolutely clear that without a signed agreement accepting both the 7-cent fee and the 

scan-based trading demand, Anderson would not distribute a publisher’s magazines: 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 9 of 24



 

7 
 

John Harrington:  If a publisher does not agree to these terms, what 
actions are you gonna take and when? 

Charlie Anderson:  Well, what we’ve said is that it’s time to decide if we 
have — if we are a low-cost operator.  We still believe that we are, and so we put 
it in line of February first and we’re asking participating publisher[s] to sign a 
form agreeing to do that so that we can continue distributing their magazines in 
the same manner we’ve done in the past. 

John Harrington:  And if they haven’t signed that form as of February 
first you will refuse to distribute them? 

Charlie Anderson:  Yes, that’s correct. 

John Harrington:  Okay.  And you are gonna be requiring signed 
agreements? 

Charlie Anderson:  Yes. 

(Id. at 4.)   

Anderson’s statements could not be clearer:  Anderson’s demands were non-

negotiable, and if a publisher did not agree to them, Anderson would not deliver the publisher’s 

magazines.  In the case of such a conflict between a pleading and a properly considered 

document, the contents of the document control.  See Matusovsky v. Merrill Lynch, 186 F. Supp. 

2d 397, 400 (S.D.N.Y. 2002) (“If a plaintiff’s allegations are contradicted by [documents 

attached to the complaint as exhibits, incorporated by reference, or documents integral to or 

explicitly referenced in the pleadings], those allegations are insufficient to defeat a motion to 

dismiss.”); Rapoport v. Asia Elecs. Holding Co., 88 F. Supp. 2d 179, 184 (S.D.N.Y. 2000) (“If 

[documents relied on in the pleadings] contradict the allegations of the amended complaint, the 

documents control and this court need not accept as true the allegations of the amended 

complaint.”).  

Second, Anderson’s supposed secret intent to negotiate its demands is utterly 

irrelevant to the plausibility of its complaint.  Anderson told publishers and distributors precisely 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 10 of 24



 

8 
 

the opposite.  Regardless of Anderson’s intentions, the only reasonable conclusion for a 

publisher or distributor to draw after hearing Mr. Anderson’s statements was that the 7-cent fee 

and scan-based trading demands were a take-it or take-your-business-elsewhere ultimatum.  

Anderson’s assertion in the proposed amended complaint that it considered its demands to be 

“negotiable” comes approximately one year and eight months too late.  Indeed, Anderson’s 

attempt to recast its ultimatum as “negotiable” does not sit well with other allegations in its 

complaint, such as its allegation that publishers had no choice but to accept its demands, or its 

implication that because Wal-Mart had previously assisted Anderson in disciplining Curtis, Wal-

Mart (or another substantial retail outlet) would use its considerable weight to ensure acceptance 

of Anderson’s ultimatum.  (PAC ¶ 46, 72, 74; Compl. ¶ 51.)  

Third, Anderson is incorrect that the allegations in the complaint regarding 

(1) discussions between Anderson and the defendants, (2) the agreement Anderson reached with 

Comag Marketing Group (“CMG”), and (3) the agreement Anderson thought it had negotiated 

with TWR, indicate that “Anderson was entirely flexible and willing to compromise”.  (Mot. at 

4.)   

As an initial matter, the discussions Anderson alleges it had with various 

defendants, Time included, on January 12 and 13 in no way suggest that Anderson’s demands 

were negotiable:  as set forth in Anderson’s original complaint, these meetings were merely to 

“inform[] . . . publishers of Anderson’s decision to impose the $0.07 per copy surcharge”.   

(Compl. ¶ 41.)  At those meetings, Anderson delivered its ultimatum along with form contracts 

to be signed by publishers and national distributors accepting Anderson’s demands.  (Lynaugh 

Decl. Ex. A.)  The proposed amended complaint does not allege that, at the January 12 and 13 

meetings, Anderson said its demands were negotiable.  Instead, it conclusorily asserts that the 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 11 of 24



 

9 
 

meetings “clearly constituted merely the initial stages of the negotiating process”, even though 

the meetings were followed one day later by Mr. Anderson’s clear proclamation to the industry 

that publishers yield or take their magazines elsewhere.  (PAC ¶ 51; Lynaugh Decl. Ex. B, at  

3-4.)   

With respect to the agreement Anderson alleges it reached with CMG, with the 

exception of the conclusory allegation in Anderson’s preliminary statement that “defendants 

knew . . . Comag Marketing Group LLC . . . reached agreements with Anderson and Source” 

(PAC ¶ 4), there is no indication anywhere in the proposed amended complaint that Time or 

TWR were aware of any such agreement, or that even if they were aware they would have had 

any reason to know that CMG had agreed to terms other than what Anderson had demanded.  

Accordingly, any understanding Anderson reached with CMG could not have signaled Time or 

TWR that Anderson was willing to negotiate.    

As to the allegations regarding an agreement Mr. Anderson “thought he had 

reached” with TWR, the most these allegations set forth is that on Saturday, January 31, 2009—

one day after the last business day before Anderson’s self-imposed February 1 deadline—

Anderson was willing to negotiate.  (PAC ¶¶ 65, 68.)  As Ann Moore, CEO of Time, stated, this 

was the kind of negotiation that should have happened “two weeks ago” (PAC ¶ 68).  One cannot 

infer any conspiracy from the allegation that Time took Anderson’s ultimatum seriously and was 

unwilling to reverse course when, allegedly, Time and Anderson had reached agreement on one 

of Anderson’s two demands but not the other (see infra Part A(2)(d)).       

(b) Rich Jacobsen’s Alleged “Indicat[ion]” 

In its March 10, 2009, complaint, Anderson asked the Court to infer TWR’s 

culpability based on the allegation that “when Mr. Anderson told Jacobsen what Castardi had 

told him—that ‘[Castardi’s] going whatever way you [Jacobsen] go, and I [Mr. Castardi] have to 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 12 of 24



 

10 
 

go with you’—Jacobsen did not deny it, but indicated that he realized that Anderson knew that 

there had been collusion.”  (Compl. ¶ 52.)  Now, Anderson proposes to amend its complaint to 

allege that “Jacobsen did not deny it, but instead crossed his arms, nodded in agreement and 

smiled”.  (PAC ¶ 70.)  All this amendment does, however, is confirm that Mr. Jacobsen did not 

actually make any culpable statement in response to Mr. Anderson’s comment.  By changing 

“indication” to crossed arms, a nod, and a smile, Anderson would have this Court do exactly 

what it refused to do:  “infer a conspiracy” based on “silence” (Op. at 16). 

(c) The Alleged Meeting at Hudson’s Offices 

Similarly, Anderson’s alterations to its March 10, 2009, allegation of a meeting 

among defendants Curtis, Hudson, TWR, and News Group (Compl. ¶ 55; PAC ¶ 63) show that 

Anderson has no idea who was involved in this alleged meeting or what was discussed.  

Anderson’s original complaint alleged that Hudson attended the meeting; the proposed complaint 

instead alleges that Hudson was “at the heart” of the meeting, though there is no specific 

allegation that anyone from Hudson attended.  (Compare Compl. ¶ 55, with PAC ¶ 63.)  

Conversely, defendant DSI —a competitor to no one (PAC ¶ 20 (describing DSI as a “marketing 

agent”); June 15, 2010, Tr. 32:10-20, 70:4-18)—has suddenly been added to the guest list 

(Compare Compl. ¶ 55, with PAC ¶ 63).  Additionally, Anderson has made no progress on 

stating with any specificity what was discussed during the alleged meeting, relying instead on the 

entirely conclusory assertion that defendants “discussed and planned their collusive activity, 

including their market allocation agreement”.  (PAC ¶ 63.)    

Furthermore, under Twombly and Starr, this allegation of a meeting does nothing 

to advance Anderson’s claims.  Taken together, Twombly and Starr stand for the proposition that 

when evaluating allegations of meetings or communications among purportedly conspiring 

defendants, what matters is not whether a plaintiff has alleged that meetings occurred, but 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 13 of 24



 

11 
 

whether a plaintiff has alleged factual matter sufficient to show that what occurred at any 

meetings was unlawful.  In Twombly, there was no doubt that the defendant Baby Bells had met 

and communicated (Lynaugh Decl. Ex. D ¶ 46), but the Court still found plaintiffs’ allegations to 

be insufficient.  Underlying the Court’s decision was plaintiffs’ failure to set forth factual matter 

plausibly suggesting that the defendant Baby Bells had engaged in unlawful activity, either 

inside or outside of the alleged meetings.  Conversely, although the plaintiffs in Starr pointed to 

numerous meetings among defendants through both joint ventures and trade associations (Supp. 

Lynaugh Decl. Ex. A ¶¶ 67, 78, 87, 98, 131), in reaching its decision to uphold the complaint the 

Court of Appeals paid no heed to those allegations.  Instead, the Court of Appeals relied on 

“non-conclusory factual allegations” containing “specific facts sufficient to plausibly suggest 

that the parallel conduct alleged was the result of an agreement among the defendants”.  See 

Starr, 592 F.3d at 323-24.  In this case, however, the only specific facts alleged show a series of 

disparate responses to a common stimulus initiated by Anderson. 

(d) The Alleged Agreement with TWR for a Discount on Time and 
People Weeklies   

Anderson’s reformulation of the allegations in its March 10, 2009, complaint that 

TWR led it to believe on January 31, 2009, that Anderson and TWR had a deal for an increase of 

2% in the discount off the cover price for all Time weeklies and 2.75% for all People weeklies 

does nothing to render its claims plausible.  (PAC ¶ 65.)  Anderson does not allege that it had 

reached an agreement, but instead that on January 31, 2009, it belatedly accepted the offer Time 

had made before Anderson issued its ultimatum (id.; see Lynaugh Decl. Ex. B, at 2), although it 

still had not budged on its scan-based inventory shift demand.  The complaint and proposed 

amended complaint both aver that Anderson had reached no agreement with regard to the 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 14 of 24



 

12 
 

inventory shift demand,3 but merely an agreement “to discuss”.4  (PAC ¶ 65; Compl. ¶ 53.)  

Additionally, Anderson’s expansion of its allegations to assert that TWR (and other unnamed 

defendants) similarly “induce[d] Source to make payments on their accounts by engaging in 

negotiations without ever intending to continue supplying magazines” (PAC ¶ 69), is in no way 

suggestive of a conspiracy, and the identical argument with regard to Anderson has already been 

raised, briefed, and rejected (Time/TWR Mot. to Dismiss at 16-17; Pls.’ Opp’n to Defs.’ Mots. to 

Dismiss at 15, 22).  As explained in Time and TWR’s Motion to Dismiss, that behavior is 

nothing more than TWR’s “natural, unilateral reaction” to debtors who owed it an enormous 

amount of money:  appear nice and try to get paid.  (Time/TWR Mot. to Dismiss at 17.)       

3. The Handful of Genuinely New Allegations Against TWR and Time Does 
Nothing to Render Anderson’s Claims Plausible. 

Only one wholly new allegation implicating Time and three new allegations 

implicating TWR have been added to the complaint:  (1) an allegation of a communication on 

January 22, 2009, between Kable and TWR regarding “IPDA type items” (PAC ¶ 57); (2) an 
                                                 

3 In fact, the proposed amended complaint makes clear that Anderson is not even certain of 
the terms discussed.  Although the original complaint contemplates a discount of “2.00% for all 
Time weeklies, or 2.75% for all People weeklies” (Compl ¶ 53 (emphasis added)), the proposed 
amended complaint contemplates a discount of “2.00% . . . for all Time weeklies, and 2.75% for 
all People weeklies” (PAC ¶ 65 (emphasis added)). 

4 Taking the allegations in the proposed amended complaint in their best light, Anderson’s 
supposed “agreement” (itself a conclusion) regarding the price of Time and People weeklies is 
unenforceable.  As Anderson well knows, during complex business negotiations involving 
millions of dollars, there is no enforceable agreement until the terms of the deal are reduced to 
writing.  See N.Y. U.C.C. LAW § 2-201 (Consol. 2010) (“a contract for the sale of goods for the 
price of $500 or more is not enforceable by way of action or defense unless there is some writing 
sufficient to indicate that a contract for sale has been made between the parties and signed by the 
party against whom enforcement is sought”); N.J. STAT. ANN. § 12A:2-201 (2010) (same).  In 
fact, Anderson’s own uncertainty about whether Mr. Anderson and Mr. Jacobsen had actually 
reached an agreement is explicitly expressed later in the proposed amended complaint when 
Anderson references the agreement Mr. Anderson “thought he had reached”.  (PAC ¶ 68 
(emphasis added).)   

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 15 of 24



 

13 
 

allegation of certain statements made by Ann Moore on February 2, 2009 (PAC ¶ 68); (3) an 

allegation that on January 31, 2009, Bob Castardi of Curtis “knew, with ‘100% certainty,’ that 

TWR, Bauer and AMI would refuse to supply product to Source” (PAC ¶ 71); and (4) an 

allegation that, on January 25, 2009, Kable and TWR scheduled a breakfast meeting for January 

29, 2009 (PAC ¶ 62).     

(a) Most of Anderson’s New Factual Allegations Are Exculpatory. 

The first three of Anderson’s four new allegations undercut the plausibility of 

Anderson’s conspiracy theory.  The only reasonable way to read Kable’s communication to 

TWR that it would like to “catch up on a few” “IPDA type items” (PAC ¶ 57) is that Kable 

wanted to catch up with TWR on a few IPDA type items.  Anderson’s attempt to cast a cloud of 

suspicion over that meeting by stating that the IPDA is “precisely the type of trade organization 

that has been used perennially by competitors to attempt to mask their illegal, anticompetitive 

communications” (id.) is a wholly conclusory legal argument entitled to no assumption of truth.  

Furthermore, unless every trade association is in fact a vehicle for anticompetitive action, the 

proposed complaint lacks any allegation from which the Court could infer that the IPDA ever 

facilitated such actions, much less that this particular meeting was to facilitate a boycott.   

The alleged statements made by Ann Moore to Charlie Anderson on February 2, 

2009, that she “wished we had had this conversation two weeks ago” and that Jimmy Pattison, 

the owner of News Group “was a nice person and maybe would buy some of Anderson’s assets” 

are similarly exculpatory.5  (PAC ¶ 68.)  The only reasonable interpretation of these statements is 

                                                 
5 Anderson’s additional allegations that Ms. Moore stated during the same conversation that 

“we have decided to consolidate the channel” and that “we are moving forward and eliminating 
Anderson and Source” (PAC ¶ 68) are no different from the allegations already rejected by the 
Court that Rich Jacobsen informed Anderson that “TWR and Time executives had decided ‘to 
 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 16 of 24



 

14 
 

that Ms. Moore wished Anderson had not taken a hard line until it was too late because 

Anderson’s ultimatum had forced Time to make other arrangements.  As before, Anderson’s 

theory rests on the premise that, faced with a take-it-or-leave-it ultimatum, any publisher 

deciding to leave it and secure alternative distribution must have been part of a conspiracy.  Any 

alleged statements that Ms. Moore may have made about Anderson selling assets to News Group 

suggest nothing about an agreement among any of the defendants, but merely constitute a few 

words of business advice. 

Anderson also newly alleges that on January 31, 2009, a Source executive was 

advised by Bob Castardi of Curtis that Castardi “knew, with ‘100% certainty,’ that TWR, Bauer 

and AMI would refuse to supply product to Source”.  (PAC ¶ 71.)  On its face, what this 

statement shows is that while Castardi may have known what three publishers and distributors 

had decided to do, he did not know what course of action the other defendants—Curtis, Kable, 

Hachette, Rodale, DSI, and Time—had decided upon, disproving Anderson’s theory of an 

industry-wide conspiracy.  Indeed, that Castardi may have known on January 31, 2009, what 

three publishers/distributors had decided to do with respect to Anderson’s and Source’s6 

demands suggests only that those defendants had already determined how they would proceed.  

                                                 
change the channel,’ that ‘they were going to have to use two wholesalers,’ and that ‘that was the 
way it was going to be.’”  (Compl. ¶ 54; see Op. at 16.) 

6 In its proposed amended complaint, Anderson sets forth the new theory that the defendants 
must have colluded because they did not reverse course and decide to supply Source with 
magazines after Source rescinded its 7-cent surcharge.  (PAC ¶¶ 71, 80.)  Even if Source did 
rescind its 7-cent surcharge in time for publishers and distributors to renege on the alternate 
arrangements they each had been making for their magazines, Source’s decision to impose a 7-
cent fee in mid-January 2009 signaled to publishers and distributors that Source needed or 
desired to raise prices.  Thus, as a matter of common business sense, why would publishers and 
distributors continue to work with Source over other wholesalers who had given no indication 
that they had any plans to impose a price increase or were otherwise in financial straits?   

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 17 of 24



 

15 
 

Collusion or no collusion, at some point before the February 1, 2009, deadline, publishers and 

distributors were going to have to decide whether to send their magazines to Anderson and 

Source and, at some point approaching that deadline, those decisions were going to become 

commonly-known information.  In fact, Anderson’s proposed amended complaint makes clear 

that the decisions being made in the industry by publishers and distributors were no secret:  on 

January 30, 2009, Wal-Mart—not an alleged member of the conspiracy—knew that TWR had no 

intention of continuing to use Anderson’s services, demonstrated by the fact that Wal-Mart sent 

Mr. Anderson to New Jersey in a belated effort to try to work something out.  (PAC ¶ 65.)  Thus, 

by the complaint’s own terms, both alleged conspirators and non-conspirators alike were aware 

of the decisions being made by the various publishers and distributors.  Therefore, Anderson’s 

allegation regarding Bob Castardi’s “knowledge” does nothing to improve on the implausibility 

of its conspiracy theory.   

(b) The Remaining New Allegation Does Nothing To Help Anderson 
Plausibly State a Claim to Relief.  

 Anderson newly alleges that, on January 25, 2009, the presidents of “TWR and 

Kable scheduled a breakfast meeting for Thursday, January 29, 2009 to discuss the conspiracy”.  

(PAC ¶ 62.)  At best, that allegation asserts only that TWR and Kable “scheduled” a breakfast 

meeting.  The allegation that the purpose was “to discuss the conspiracy” is wholly conclusory.  

(Id.)  Indeed, Anderson has quite carefully failed to allege that the meeting ever occurred.  

Additionally, and perhaps most importantly, as discussed supra Part A(2)(c), a bald allegation of 

a meeting among competitors such as this does nothing to advance an antitrust plaintiff’s cause. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 18 of 24



 

16 
 

B. Anderson’s Proposed Amended Complaint Is Still Grounded in a Conspiracy 
Theory that Is Implausible on its Face.  

In its August 2, 2010, decision, the Court highlighted several reasons why the 

conspiracy Anderson alleges is fundamentally implausible.  (Op. at 8-9.)  All of those failings 

persist in Anderson’s proposed amended complaint.   

1. It Is Still the Case that Anderson Announced the Imposition of a 7-Cent 
Surcharge in January of 2009.  

Anderson’s proposed amended complaint does not alter the crucial event 

underlying Anderson’s claims:  Anderson’s announcement in mid-January 2009 that, as of 

February 1, 2009, it would cease distributing magazines for publishers who had not agreed in 

writing to pay a 7-cent-per-copy surcharge and assume the cost of scan-based inventory held by 

Anderson and its retail customers.  (Compl ¶¶ 39, 41-42; PAC ¶¶ 49, 51-52.)  Therefore, just as 

Anderson’s original claims must be viewed “through the lens of the Surcharge” (Op. at 20), its 

proposed amended complaint must also be viewed through that lens.  Just as the existence of the 

surcharge “belie[d] the viability of Anderson’s antitrust claim”, the existence of that same 

surcharge continues to belie the viability of the antitrust claim in Anderson’s revised pleading.  

(Id.)7        

2. It Is Still the Case that the Defendants Responded in Varied Ways to 
Anderson’s Imposition of a 7-Cent Surcharge. 

As before, Anderson asks the Court to infer a conspiracy based on the defendants’ 

alleged parallel reactions to Anderson’s announcement of its surcharge and scan-based trading 

demands.  Defendants’ alleged reactions to Anderson’s announced surcharge in the revised 

pleading, however, are still just as varied as they were in the original complaint:  Time, AMI, 

                                                 
7 As the Court found in its August 2, 2010, opinion, Anderson’s remaining state law claims 

fall with its antitrust claim.  (See Op. at 19, 20.) 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 19 of 24



 

17 
 

Bauer, and (now, newly) Hearst—not an alleged conspirator—had cordial meetings with 

Anderson and responded amicably (PAC ¶ 51); CMG—another company allegedly not part of 

the conspiracy—did not accept the 7-cent fee,8 but worked with Anderson to reach a mutually-

acceptable resolution of the issue (PAC ¶ 53); TWR allegedly offered a 2% increase in the 

discount off the cover price for all Time weeklies and 2.75% for all People weeklies (PAC ¶ 65); 

Kable allegedly offered Anderson exclusivity in certain areas of the country in exchange for 

Anderson retracting the 7-cent surcharge (PAC ¶ 58); Curtis allegedly encouraged Anderson to 

obtain profits by raising prices to retailers after Source left the business (PAC ¶ 58); and, new to 

the proposed amended complaint, when contacted by Mr. Anderson on February 2, one day after 

Anderson’s February 1 deadline, Time expressed regret that Anderson had not reached out to 

talk sooner (PAC ¶ 49, 68).  Accordingly, Anderson’s claims of concerted action in the amended 

complaint are just as implausible as they were in the original complaint:  the only common 

conduct alleged is the rejection of Anderson’s price increase—a decision reached by alleged 

conspirators and non-conspirators alike.  Anderson’s argument was fully considered and rejected 

by the Court, and there is no basis to reconsider it. 

3. It Is Still Not Plausible that Publishers and National Distributors Would 
Conspire To Reduce the Sales of Their Magazines. 

Anderson’s proposed amended complaint continues to allege that the ultimate 

result of the alleged conspiracy was to reduce magazine sales (see PAC ¶ 93)— an assertion the 

                                                 
8 In the proposed amended complaint Anderson has attempted to obscure the fact that, just 

like all of the alleged conspirators, non-conspirator CMG rejected Anderson’s 7-cent surcharge.  
Although the March 10, 2009, complaint states that “CMG did not agree to the proposed 
surcharge and proposed to Anderson a modified arrangement” (Compl. ¶ 43), the proposed 
amended complaint attempts to bury that allegation, saying: “Anderson had commenced to work 
with [CMG] . . . toward a mutually-acceptable resolution of the issue”.  (PAC ¶ 53.)  The 
translation is clear: CMG rejected the 7-cent fee.   

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 20 of 24



 

18 
 

Court cited as rendering Anderson’s posited conspiracy wholly “implausible” (Op. at 8).  In fact, 

added to Anderson’s amended pleading are allegations highlighting how costly a reduction in 

sales would be to magazine publishers and distributors:  “publishers are especially sensitive to 

interruptions in the distribution of their magazines” because even just a “disruption” can cause a 

publisher not only to lose sales but also to face “a significant drop in advertising revenue”.  (PAC 

¶ 73.)  It is implausible that publishers and distributors would conspire not only to deny retailers 

access to their products (as alleged in Anderson’s original complaint) but also to “significant[ly]” 

decrease their advertising revenue (as is now alleged in the proposed amended complaint).  

4. It Is Still Not Plausible that Publishers and National Distributors Would 
Conspire to Eliminate Two of the Four Largest Magazine Wholesalers. 

In the proposed amended complaint, Anderson has attempted to obscure the basic 

economic truth that the alleged goal of the conspiracy—the elimination of two of the four largest 

magazine wholesalers—is facially implausible (Op. at 8; see supra Part I) through the 

introduction of the idea that publishers and distributors sought to restore a system of “regional 

exclusivity” in magazine wholesaling (e.g., PAC ¶ 44).9  Taken in its best light, Anderson’s 

                                                 
9 In making this argument, Anderson cites to “the commencement of an antitrust investigation by 
the United States Department of Justice” in 1995.  (PAC ¶ 37.)  Some of the decisions upon 
which Anderson heavily relied in opposing Time and TWR’s Motion to Dismiss refer to criminal 
investigations, pleas, or convictions of defendants and alleged co-conspirators.  (See, e.g., Starr, 
592 F.3d at 319, 324.)  Anderson has presumably added this allegation of a DOJ investigation 
into the proposed amended complaint in order to make those cases relevant.  However, the 
alleged investigation took place fourteen years before the inception of the conspiracy Anderson 
posits.  Moreover, the targets of that investigation were not publishers or national distributors, 
but wholesalers.  See http://www.justice.gov/atr/cases/f206100/206186.htm (2003 plea 
agreement of New York Periodical Distributors, who conspired with another wholesaler); 
http://www.justice.gov/atr/cases/f4300/4347.htm (motion for protective order filed by the United 
States in 2000, in which the Government states that it wishes to preserve the secrecy of its 
“ongoing grand jury investigation into whether magazine wholesalers have engaged in illegal 
collusive conspiracies”); http://www.justice.gov/atr/cases/f218400/218410.htm (plea agreement 
of two wholesalers, Rack Shop and Island Periodicals, for conspiracy to allocate territories for 
magazine distribution in Texas, Puerto Rico, and the U.S. Virgin Islands); 
 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 21 of 24



 

19 
 

revamped theory appears to be that because publishers and national distributors were happy 

when there were several hundred wholesalers who each operated in small regions, publishers and 

national distributors would be happy having only two wholesalers, each with a geographic 

monopoly.  (PAC ¶¶ 35, 44.)  There are three problems with this theory.  First, satisfaction with 

several hundred wholesalers with exclusive territories implies nothing about satisfaction with 

only two wholesalers with exclusive territories.  Second, the proposed amended complaint 

alleges that the four wholesalers remaining after the “substantial consolidation” of the industry 

(PAC ¶ 37) also had geographic monopolies10 and implies that publishers and national 

distributors therefore had to capitulate to whatever Anderson (or Source, or the News Group, or 

Hudson) demanded (PAC ¶ 72)—hardly a happy situation, which would be even worse were 

only two left standing.11  Third, this Court has already rejected Anderson’s theory:  “Publishers 

and national distributors have an economic self-interest in more wholesalers, not fewer; more 

wholesalers yields greater competition, which is good for suppliers.”  (Op. at 8.)  That 

conclusion is unaffected whether or not the wholesalers have regional monopolies.  Imagine how 
                                                 
http://www.justice.gov/atr/cases/f204700/204714.pdf (2003 plea agreement of Empire State 
News Corporation, for conspiring with another wholesaler to allocate territories for magazine 
distribution in Western New York); 
http://www.justice.gov/atr/public/press_releases/1998/1776.pdf (1998 DOJ press release 
announcing guilty plea of C&S News, a Texas magazine wholesaler).  
 

10 Specifically, the proposed amended complaint alleges that in certain areas of the country 
Anderson was “the only viable wholesaler” and that “in many instances [Anderson and Source] 
were or are the only wholesale distributors operating in numerous geographic regions”.  (PAC  
¶¶ 72, 93.) 

11 This raises the interrelated point that the proposed amended complaint still rests on 
Anderson’s peculiar view of the world, highlighted in the Court’s August 2, 2010, Opinion, that 
the defendants’ only options in the face of Anderson’s 7-cent surcharge and scan-based trading 
demand were to accede or collude.  (Op. at 11-12; PAC ¶ 72.)  Although that proposition is itself 
incredible, what defies belief is that magazine publishers and distributors would desire to extend 
this “accede or collude” conundrum across the country by going from four wholesalers to two.    

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 22 of 24



 

20 
 

much better for publishers it would have been had Anderson issued its ultimatum as one of 

several hundred wholesalers rather than one of four; and how much worse it would have been 

had Anderson been the only wholesaler in the country.12   

                                                 
12 To buttress this theory, Anderson vaguely posits that at some “earlier” time “consultants” 

retained by Time “concluded that one option for enhancing the ‘stability’ of the single-copy 
magazine distribution market” was “to establish exclusive ‘regional franchises’ for wholesaling”, 
but noted there would be “legal challenges”.  (PAC ¶ 45.)  Even if at some point in time some 
unknown consultant offered that suggestion, it is beyond farfetched to infer that the distaste for 
legal challenges to exclusive regional franchises (which are presumptively lawful, see 
Time/TWR Mot. to Dismiss at 14 n.11) means that Time would instead conclude there was less 
legal risk in participating in a group boycott.     

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 23 of 24



 

21 
 

Conclusion 

For the reasons set forth above, Time and TWR respectfully request that the Court 

deny Anderson’s Motion for Reconsideration in its entirety. 

September 2, 2010 
Respectfully submitted, 

 

CRAVATH, SWAINE & MOORE LLP, 
 

 
by /s/ Rowan D. Wilson 

Rowan D. Wilson 
Margaret E. Lynaugh 

 
Worldwide Plaza 

825 Eighth Avenue 
New York, NY 10019 

(212) 474-1000 
rwilson@cravath.com 
mlynaugh@cravath.com 
 

Attorneys for Defendants Time Inc. and 
Time/Warner Retail Sales & Marketing, 
Inc.  

 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 93    Filed 09/02/10   Page 24 of 24


