
 

 
 

UNITED STATES DISTRICT COURT 

SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

 
ANDERSON NEWS, L.L.C. and ANDERSON 
SERVICES, L.L.C., 
 
 Plaintiffs, 
 

-against- 
 
AMERICAN MEDIA, INC., BAUER PUBLISHING CO., 
LP., CURTIS CIRCULATION COMPANY, 
DISTRIBUTION SERVICES, INC., HACHETTE 
FILIPACCHI MEDIA, U.S., HUDSON NEWS 
DISTRIBUTORS LLC, KABLE DISTRIBUTION 
SERVICES, INC., THE NEWS GROUP, LP, RODALE, 
INC., TIME INC. and TIME/WARNER RETAIL SALES 
& MARKETING, INC., 
 
 Defendants. 
 

09 CIV. 2227 (PAC)  

 
 
 

MEMORANDUM OF LAW IN SUPPORT OF THE MOTION OF TIME INC. AND 
TIME/WARNER RETAIL SALES & MARKETING, INC. TO DISMISS THE 

COMPLAINT PURSUANT TO FEDERAL RULE OF CIVIL PROCEDURE 12(b)(6) 
 

 
 
 
 

Rowan D. Wilson 
Margaret E. Lynaugh 

 
CRAVATH, SWAINE & MOORE LLP 

Worldwide Plaza 
825 Eighth Avenue 

New York, NY 10019 
(212) 474-1000  

 
 
December 14, 2009 Attorneys for Defendants 

Time Inc. and Time/Warner Retail Sales & 
Marketing, Inc. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 1 of 21



 

i 
 

TABLE OF CONTENTS 

Table of Authorities ........................................................................................................................ ii 

Preliminary Statement......................................................................................................................1 

Statement of Facts............................................................................................................................3 

Argument .........................................................................................................................................8 

I. Anderson Has Failed to State a Claim Against Time and TWR Under Section 1 of 
the Sherman Act...................................................................................................................8 

A. The Allegations in the Twombly Complaint ...........................................................8 

B. Because the Allegations in the Twombly Complaint are Stronger than 
Anderson’s Allegations Against Time and TWR, Anderson’s Complaint 
Must Be Dismissed ................................................................................................10 

1. The Allegations Concerning Meetings Do Not Suggest Collusion. ..........11 

2. The Alleged Statements Concerning TWR and Curtis Do Not 
Render the Complaint Plausible.................................................................12 

3. The Alleged Statement Concerning Source Does Not Render the 
Complaint Plausible. ..................................................................................13 

4. Anderson’s Theory of the Economic Implausibility of Independent 
Action Does Not Render the Complaint Plausible. ...................................13 

5. Anderson’s Allegations Concerning TWR’s Alleged Dishonoring of 
its Commitment Do Not Render the Complaint Plausible.........................16 

Conclusion .....................................................................................................................................18 

 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 2 of 21



 

ii 
 

TABLE OF AUTHORITIES 

 Page(s) 
Cases 

Ashcroft v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937 (2009)......................................................................2, 10, 13, 15 

Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007) ................................................................ passim 

Blue Tree Hotels Inv. (Canada), Ltd. v. Starwood Hotels & Resorts Worldwide, 369 F.3d 
212 (2d Cir. 2004)......................................................................................................................4 

Brooke Group Ltd. v. Brown & Williamson Tobacco Corp., 509 U.S. 209 (1993)........................9 

Copperweld Corp. v. Independence Tube Corp., 467 U.S. 752 (1984).........................................13 

E&L Consulting, Ltd. v. Doman Indus. Ltd., 472 F.3d 23 (2d Cir. 2006) ....................................14 

Elecs. Comm’ns Corp. v. Toshiba Am. Consumer Prods., Inc., 129 F.3d 240 (2d Cir. 
1997) ........................................................................................................................................14 

James A. Haggerty Lumber & Mill Work, Inc. v. Thompson Starrett Const. Co., 256 
N.Y.S.2d 1011 (App. Div. 1965) .............................................................................................17 

Patane v. Clark, 508 F.3d 106 (2d Cir. 2007) ..................................................................................4 

Rothman v. Gregor, 220 F.3d 81 (2d Cir. 2000)..............................................................................4 

Theatre Enters., Inc. v. Paramount Film Distrib. Corp., 346 U.S. 537 (1954) ................................8 

United States ex rel. Excavation Concrete & Masonry Corp. v. A.C.S. Sys. Assocs., Inc., 
No. 00 Civ. 4448 (CM), 2001 U.S. Dist. LEXIS 5213 (S.D.N.Y. Apr. 6, 2001) ....................17 

Statutes & Rules 

Fed. R. Civ. P. 12(b)(6)................................................................................................................1, 4 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 3 of 21



 

 
 

Defendants Time Inc. (“Time”) and Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. 

(“TWR”) submit this memorandum of law in support of their motion to dismiss in its entirety the 

complaint filed by Plaintiffs Anderson News, L.L.C. and Anderson Services, L.L.C. (collectively 

“Anderson”), pursuant to Fed. R. Civ. P. 12(b)(6) for failure to state a claim for which relief can 

be granted. 

Preliminary Statement 

In January 2009, Anderson and Source Interlink Distribution L.L.C. (“Source”), 

who controlled 58% of the magazine wholesale business in the United States, announced in rapid 

succession that starting February 1, 2009, each would impose an unprecedented fee of 7 cents 

per copy on all magazines Anderson or Source purchased from magazine publishers, whether 

those magazines were ultimately sold or returned to publishers for full credit.  That fee would 

have cost publishers tens of millions of dollars annually.  Anderson repeatedly confirmed that it 

would not distribute any publisher’s magazines unless that publisher signed Anderson’s form 

agreement accepting the 7-cent-per-copy fee.  Anderson also announced that it would require 

publishers to bear the cost of approximately $70 million of magazine inventory that Anderson 

had already purchased from publishers.  Anderson stated that it had been losing money for a 

decade, and without the 7-cent fee it would voluntarily choose to cease doing business. 

Unsurprisingly, Time, other TWR clients, and many other publishers refused 

Anderson’s demands and moved their business to wholesalers who did not charge the 7-cent fee 

(including, ultimately, Source).  Simply put, Anderson demanded a substantial price cut, said it 

would cease doing business with publishers if it did not receive the price cut, and went out of 

business when publishers were able to reach agreements with wholesalers who offered less 

onerous terms. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 4 of 21



 

2 
 

Anderson is now attempting to turn its chronically failing business and 

disastrously poor business decisions into a viable antitrust claim, with a few other claims tagged 

on at the end.  However, Anderson has failed to plead — and cannot plead — sufficient factual 

matter “to state a claim to relief that is plausible on its face”.  Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 

U.S. 544, 570 (2007).1 

“Where a complaint pleads facts that are ‘merely consistent with’ a defendant’s 

liability, it ‘stops short of the line between possibility and plausibility of entitlement to relief’”, 

especially when the alleged actions are “more likely explained by lawful, unchoreographed free-

market behavior”.  Ashcroft v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937, 1949, 1950 (2009) (quoting Twombly, 550 

U.S. at 557).  Here, most of the facts pleaded by Anderson are inconsistent with the existence of 

a conspiracy, and the balance are “merely consistent”, and do not state a plausible claim.  

Anderson’s failure is readily apparent when comparing its complaint to the complaint in Bell 

Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007).  Not only are Anderson’s factual allegations 

against Time and TWR (and, indeed, against all of the defendants) weaker than those set forth in 

Twombly, but the alleged actions of Time and TWR were clearly the natural, economically 

prudent reactions to Anderson’s announced per-copy surcharge. 

                                                 
1 Time and TWR have moved to dismiss the complaint in its entirety, and rely on the 

arguments raised by the other defendants concerning Anderson's state law claims.  In brief, 
Anderson’s civil conspiracy and tortious interference claims rest on exactly the same allegations 
as its antitrust claim and fail for the same reasons.  As to Anderson’s defamation claim, there is 
no allegation that Time or TWR made any defamatory statement. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 5 of 21



 

3 
 

Statement of Facts2 

Time is the largest magazine publisher in the United States.  (Compl. ¶ 12.)  Time 

is the parent of magazine distributor TWR and is one of TWR’s publisher clients.  (Id. ¶¶ 12, 

17.)  TWR manages the relationship between its publisher clients and wholesalers, provides 

marketing and accounting services to those publishers, and guarantees the wholesalers’ payments 

to those publishers.  (Id. ¶ 27.) 

Anderson was the second-largest wholesaler in the United States.  (Id. ¶ 19.)  Four 

major wholesalers controlled 90% of the magazine wholesale business.  (See id. ¶ 30.)  Between 

them, Anderson and Source accounted for 58% of the alleged wholesale market (id.); in certain 

parts of the country, Source and Anderson were the only wholesalers (id. ¶ 50), and in certain 

other places, “Anderson was the only viable wholesaler” (id. ¶ 60), that is, a monopolist. 

Although Anderson and other wholesalers buy their magazines from  publishers 

(id. ¶ 30), in mid-January 2009, Anderson declared that effective February 1, 2009, all publishers 

would be required to pay Anderson seven cents for every copy of every magazine Anderson 

received from them (id. ¶¶ 39, 42).  Anderson also announced an additional condition: it would 

refuse to carry magazines of any publisher that did not immediately agree to absorb the entire 

inventory cost of magazines that Anderson had purchased (the “scan-based trading demand”).  

(Id. ¶ 39.) 

On January 12 and 13, 2009, Anderson’s CEO, Charles Anderson, advised 

Anderson’s largest publisher clients, including Time, of Anderson’s “decision to impose [a] $.07 

per copy surcharge”.  (Id. ¶ 41.)  Anderson delivered that ultimatum orally and by presenting 

                                                 
2 The facts alleged in the complaint are assumed to be true for the purposes of this motion to 

dismiss only. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 6 of 21



 

4 
 

Time with a form cover letter and agreement containing Anderson’s demands.3  (See id.; 

Anderson’s January 14, 2009 Letter Announcing the Surcharge at 1 (Ex. A)4.) 

“The next day, January 14, 2009, [Charles] Anderson had a call-in interview with 

the representative of an industry publication, The New Single Copy, during which he publicly 

announced the surcharge and explained the industry constraints compelling that measure”.  

(Compl. ¶ 42.)  Mr. Anderson stated that “effective February the first, we are adding a magazine 

distribution charge of $.07 a copy to all copies distributed by the company after such date”, and 

added that Anderson would “no longer participate in the investment in scan-based trading”.5  

(Transcript of Charles Anderson’s January 14, 2009, Interview with The New Single Copy at 2 

(Ex. B).) 

Mr. Anderson further stated that “this business is not profitable and has not been 

for a very long time . . . .  [O]ver the last ten years those profits have eroded to nothing and into 

significant losses. . . .  We believe that three of the four major wholesalers are losing money.”  

(Id. at 2.)  When asked by the interviewer, “Seven cents a copy, is that a negotiable figure?”, Mr. 

                                                 
3 When determining the sufficiency of a plaintiffs pleading under Rule 12(b)(6), a court 

“may consider those facts alleged in the complaint, as well as ‘documents that the plaintiffs 
either possessed or knew about and upon which they relied in bringing the suit’”.  Patane v. 
Clark, 508 F.3d 106, 112 (2d Cir. 2007) (quoting Rothman v. Gregor, 220 F.3d 81, 88 (2d Cir. 
2000)).  A court may also consider documents “incorporated into the complaint by reference” 
and  “public records” such as a complaint filed in state court.  Blue Tree Hotels Inv. (Canada), 
Ltd. v. Starwood Hotels & Resorts Worldwide, 369 F.3d 212, 217 (2d Cir. 2004).  Consideration 
of Anderson’s January 14, 2009, letter announcing the surcharge is appropriate because the letter 
was in Anderson’s possession and relied on in bringing suit.  (See Compl. ¶¶ 39, 41-42.) 

4 Citations to “Ex. ___” refer to exhibits attached to the Declaration of Margaret E. Lynaugh 
submitted herewith. 

5 Consideration of the transcript of Charles Anderson’s January 14, 2009, interview with 
The New Single Copy is appropriate because the interview is explicitly referenced and discussed 
in Anderson’s complaint.  (Compl. ¶ 42, see supra note 4.) 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 7 of 21



 

5 
 

Anderson replied, “if we negotiate the rate then it would not be fair, so the answer is we really 

believe that the $.07 number is the number”.  (Id. at 3.)  Mr. Anderson further explained that the 

cost of the scan-based demand to publishers would be $70 million.  (See id. at 2, 4.) 

Mr. Anderson made absolutely clear that without a signed agreement accepting 

both the 7-cent fee and the scan-based demand, Anderson would not distribute a publisher’s 

magazines: 

John Harrington:  If a publisher does not agree to these terms, what 
actions are you gonna take and when? 

Charlie Anderson:  Well, what we’ve said is that it’s time to decide if we 
have — if we are a low-cost operator.  We still believe that we are, and so we put 
it in line of February first and we’re asking participating publisher[s] to sign a 
form agreeing to do that so that we can continue distributing their magazines in 
the same manner we’ve done in the past. 

John Harrington:  And if they haven’t signed that form as of February 
first you will refuse to distribute them? 

Charlie Anderson:  Yes, that’s correct. 

John Harrington:  Okay.  And you are gonna be requiring signed 
agreements? 

Charlie Anderson:  Yes. 

(Id. at 4.) 

When asked how Time and the other major publishers had reacted to Anderson’s 

demand, Mr. Anderson said the publishers “did not react”; that they were “professional business 

people, and I thought they handled it as well as could be expected”.  (Id. at 5.)  However, Mr. 

Anderson did state that Anderson had been in discussions with Comag Marketing Group LLC 

(“CMG”) and its owners, Hearst and Conde Nast, and that they had proposed a 3% price 

reduction.  (Id. at 2.)  Mr. Anderson also admitted that Time had offered a 2% price reduction, 

but Anderson had rejected that and insisted on the 7-cent fee or a 3.5% reduction.  (Id.)  When 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 8 of 21



 

6 
 

asked whether in “the current overall publishing environment, depressed ad sales as well as 

stressed circulation economics for most publishers . . . your request for very substantial 

publishing financial commitments, is this a good time for it?”, Mr. Anderson answered, “Of 

course it’s not, but now is the time that we have to do this.”  (Id. at 6-7.) 

Finally, when pressed on whether, “in the event of significant levels of non-

cooperation, is it a possibility that Anderson News would leave the magazine distribution 

business?”, Mr. Anderson responded, “The last thing we want to do is exit this business, but we 

— why should we continue to lose money in a business that doesn’t have — you know, give us 

any returns.”  (Id. at 7.) 

A few days later, the largest wholesaler in the country, Source, announced that it 

was imposing an identical 7-cent-per-copy surcharge on all publishers.  (See Compl. ¶ 50.)   

Thus, less than two weeks before the February 1, 2009, deadline, Time and TWR found 

themselves in the position of either acceding to the demands of the two largest wholesalers in the 

nation, who comprised 58% of the wholesale business, or attempting to secure alternative means 

of distribution for those magazines. 

 Although there is no allegation that Time, TWR, or any of the defendants knew 

this, Anderson had reached a different agreement with CMG (id. ¶ 43), one that did not include 

the 7-cent fee, which assured Anderson supply of all titles distributed by CMG, including those 

of its owners, Hearst and Conde Nast (see Ex. B at 2), the second and third largest magazine 

publishers in the country.6 

                                                 
6 Anderson has pleaded that the “relevant product market for the purposes of this action is 

the national market for the wholesale distribution of single-issue magazines”. (Compl. ¶ 69.)  If, 
as is pleaded, magazines are widgets, Anderson could have avoided any alleged boycott simply 
by purchasing additional magazines from CMG and, therefore, lacks standing to bring its 
 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 9 of 21



 

7 
 

“During and after the week of January 21, 2009”, Anderson was told that Time 

would not agree to the 7-cent surcharge.  (See Compl. ¶ 49.)  As of January 30, 2009, Anderson 

had reached no agreement with Time or TWR.  (See id. ¶ 52.)  On January 31, 2009, Mr. 

Anderson met with a representative of TWR, and alleges he was led “to believe that TWR and 

Anderson had an agreement for an increase in the discount to Anderson of the magazines’ cover 

prices of 2.00% for all Time weeklies, or 2.75% for all People weeklies, and an agreement TWR 

and Anderson would have a call on Monday, February 2, to discuss scan-based trading”.  (Id. ¶ 

53.)  Anderson agreed to pay TWR $13 million owed by Anderson to TWR after the February 2 

call (id. ¶ 53)7; the February 2 call was “apparently cordial” (id. ¶ 54); but after receiving the $13 

million payment, TWR “informed Anderson in words or substance that TWR and Time 

executives had decided ‘to change the channel,’ that ‘they were going to have to use two 

wholesalers,’ and that ‘that was the way it was going to be’” (id.). 

True to its word, commencing February 1, 2009, Anderson did not distribute any 

magazines shipped to it by publishers who had not agreed to the 7-cent fee and scan-based 

trading demand.  Instead, as Mr. Anderson had threatened two weeks earlier, having failed to 

receive universal capitulation to its demands, Anderson simply decided to close up shop rather 

than continuing its decade-long money-losing business. 
                                                 
antitrust claim.  On a more practical level, other than in completely conclusory assertions, 
Anderson alleges no facts suggesting that, if it sold CMG magazines to retailers and other 
wholesalers sold Time and/or other magazines to retailers, that model would not have been 
viable just as, for example, every retailer deals with separate wholesalers and distributors for 
different brands of various product categories, such as soft drinks, bread, milk, cereal, paper 
products, frozen foods, etc. 

7 Anderson has filed schedules in federal bankruptcy court in the district of Delaware 
showing that, even after the $13 million payment, it owes TWR in excess of $52 million.  (See 
Decl. of John Campbell, Exhibit B, Schedule F at 1, In re Anderson News, LLC, No. 09-10695 
(CSS) (Bankr. D. Del. Oct. 7, 2009) (Ex. C).)  

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 10 of 21



 

8 
 

Argument 

I. ANDERSON HAS FAILED TO STATE A CLAIM AGAINST TIME AND TWR 
UNDER SECTION 1 OF THE SHERMAN ACT 

Here, as in Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007), the “crucial 

question” is “whether the challenged anticompetitive conduct ‘stem[s] from independent 

decision or from an agreement, tacit or express’”. Id. at 553 (quoting Theatre Enters., Inc. v. 

Paramount Film Distrib. Corp., 346 U.S. 537, 540 (1954)) (alteration in original) (internal 

quotation mark omitted). 

A. The Allegations in the Twombly Complaint 

In Twombly, the plaintiffs brought claims under Section 1 of the Sherman Act 

against “baby Bell” companies for “enter[ing] into a contract, combination or conspiracy to 

prevent competitive entry in their respective local telephone and/or high speed internet services 

markets by . . . agreeing not to compete with one another and to stifle attempts by others to 

compete with them”.  (Consolidated Am. Class Action Compl. (“Am. Compl.”) ¶ 4 (Ex. D).)  

The complaint identified profitable business opportunities that the baby Bells had foregone in 

territories controlled by other baby Bells8 — decisions that would be wholly “anomalous in the 

absence of an agreement . . . not to compete” — and pointed out that before the case was filed 

one defendant served “a grand total of six residential lines” in another defendant’s territory.  (Id. 

¶¶ 39, 40, 41.)  The complaint identified numerous common practices implemented by the baby 

Bells to keep new competitors from entering their territories, and asserted several specific 

“compelling common motivations” for them to undertake “a course of concerted conduct 

                                                 
8 For example, defendant Verizon Communications, Inc. chose not to serve the state of 

Connecticut, a territory already served by defendant SBC Communications, Inc., even though 
Verizon served all of the surrounding states.  (See Am. Compl. ¶ 40.) 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 11 of 21



 

9 
 

calculated to prevent” the entry of new competitors into each of their allocated territories.  (Id. ¶¶  

47, 50.)  The plaintiffs alleged that the baby Bells communicated with each other “though a 

myriad of organizations”, and that the CEO of one defendant was quoted in a Chicago Tribune 

article as saying that competing in another baby Bell’s territory “might be a good way to turn a 

quick dollar but that doesn’t make it right”, a statement allegedly demonstrating the existence of 

an agreement not to compete.  (Id. at ¶¶ 42, 44, 46.) 

The Court in Twombly determined that those allegations were insufficient to state 

a claim.  Twombly, 550 U.S. at 570.  To survive dismissal a complaint must contain “enough 

facts to state a claim to relief that is plausible on its face”.  Id.  In the context of Section 1, that 

includes pleading “enough factual matter (taken as true) to suggest that an agreement was made”.  

Id. at 556.  Analyzing the complaint under that standard, the Court summarily dismissed the 

plaintiffs’ allegations of an agreement among defendants as “mere[] legal conclusions”, and 

explained that the “nub of the complaint” was plaintiffs’ allegations of parallel behavior9 by the 

defendant phone carriers.  Id. at 564-65.  As a result, the sufficiency of the plaintiffs’ pleading 

“turn[ed] on the suggestions raised [by defendants’ alleged conduct] when viewed in light of 

common economic experience”.  Id. at 565.  Ultimately, the Court concluded that “nothing in the 

complaint intimates that [defendants’ actions were] anything more than the natural, unilateral 

reaction of each [defendant] intent on keeping its regional [market] dominance” and that “there is 

no reason to infer that [defendants] agreed among themselves to do what was only natural 

anyway”.  Id. at 566.  Subsequently, in Ashcroft v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937 (2009), the Court 
                                                 

9 Parallel business behavior and even “conscious parallelism” — “a common reaction of 
‘firms in a concentrated market [that] recogniz[e] their shared economic interests and their 
interdependence with respect to price and output decisions’” — does not itself violate antitrust 
laws.  Twombly, 550 U.S. at 553-54 (quoting Brooke Group Ltd. v. Brown & Williamson 
Tobacco Corp., 509 U.S. 209, 227 (1993)) (alteration in original). 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 12 of 21



 

10 
 

further explained its holding in Twombly, stating that the baby Bells’ alleged conduct “did not 

plausibly suggest an illicit accord because it was not only compatible with, but indeed was more 

likely explained by, lawful, unchoreographed free-market behavior”.  Id. at 1950. 

B. Because the Allegations in the Twombly Complaint are Stronger than Anderson’s 
Allegations Against Time and TWR, Anderson’s Complaint Must Be Dismissed 

In at least thirty separate paragraphs of its complaint, Anderson conclusorily 

alleges that it was the victim of “collusion”, “concerted activity”, “illegal activity”, a “group 

boycott”, an “anti-competitive scheme”, “coordinated action”, “conspiracy”, and the like.  

(Compl.  ¶¶ 1-7, 36-37, 46-48, 50-51, 58-60, 62-64, 66-67, 69, 72-73, 75-76, 79-81.)  Those 

allegations do nothing whatsoever to satisfy the Twombly/Iqbal standard by moving the 

complaint into the realm of plausibility.  See Twombly, 550 U.S. at 570; Iqbal, 129 S. Ct. at 

1949. 

The complaint contains very little in the way of factual assertions concerning 

TWR and contains almost no factual allegations against Time.  Several of Anderson’s assertions 

strongly suggest that Time and TWR acted differently and independently from the other 

defendants: for example, whereas publishers generally were noncommittal when confronted with 

Anderson’s demands, Time and CMG responded by making a substantial counterproposal.  

Likewise, the allegation that Mr. Jacobsen of TWR told Anderson that “as long as I’m at TWR 

or Ann Moore is at Time, we will never, ever do business with Source again” suggests that Time 

and TWR had decided on their course without regard to what anyone else might do.  (Compl. ¶ 

52.) 

Putting aside the factual allegations that actually undercut the plausibility of 

Anderson’s complaint, Anderson’s remaining allegations are wholly insufficient to render its 

complaint plausible as to Time or TWR.  There are five such allegations: (1) “defendants . . . 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 13 of 21



 

11 
 

held numerous meetings”; (2) defendant Curtis’s alleged statement that Curtis was “going to 

have to go with whatever” TWR did; (3) TWR’s alleged statement: “Exactly — we now control 

this space”; (4) the hypothesis that defendants’ conduct must have been the result of an 

agreement because independent action would have been suicidal; and (5) TWR’s alleged 

reneging on its agreement with Anderson after being paid.  (Id. ¶¶ 49, 53-55, 56, 60.)  Viewed 

through the lens of the Twombly complaint, it is clear that these allegations fail to move the 

complaint into the realm of plausibility. 

1. The Allegations Concerning Meetings Do Not Suggest Collusion. 

Anderson’s allegation that defendants engaged in “numerous meetings during 

which they discussed dividing the U.S. distribution territory into two regions — one controlled 

by Hudson and the other controlled by News Group” (Id. ¶55) is entirely conclusory, and 

“furnishes no clue as to which of the [defendants] (much less which of their employees) 

supposedly agreed, or when and where the illicit agreement took place”.  Twombly, 550 U.S. at 

565 n.10.  As to the meeting Anderson alleges took place sometime in January 2009 (in other 

words, sometime during the entire lifetime of the alleged conspiracy), Anderson fails to identify 

any of the individual employees who attended, fails to provide any description of what transpired 

at the meeting, and fails to allege that any agreement was reached.  Indeed, Anderson does not 

even allege that Time was involved.  These vague accusations cannot be saved by Anderson’s 

statement that Curtis, Hudson, TWR, and The News Group were in attendance any more than 

Twombly’s complaint could be saved by its allegation of recurring communications among all of 

the baby Bells at trade organizations. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 14 of 21



 

12 
 

2. The Alleged Statements Concerning TWR and Curtis Do Not Render the 
Complaint Plausible. 

In Twombly, the Court held that the statement of the CEO of a baby Bell that his 

company could profit by competing with other baby Bells but would not do so because it was 

“not right”, even when coupled with several years of history in which all the baby Bells failed to 

compete with each other, did not suffice to bring the complaint into the realm of plausibility.  

The statements alleged here are far weaker than the allegations in Twombly.  The alleged 

statement by Mr. Castardi, President and Chief Operating Officer of Curtis, that he was “going to 

have to go with whatever Rich [Jacobsen, CEO of defendant TWR] does” (Compl. ¶ 49), says 

nothing about Time and actually suggests lawful parallel conduct, inasmuch as it indicates that 

Curtis did not know what TWR would do and was waiting to see and follow.  Mr. Jacobsen’s 

alleged reaction to Mr. Castardi’s statement — he “did not deny it, but indicated that he realized 

that Anderson knew that there had been collusion” — is utterly conclusory.  (Id. ¶ 52.)  Anderson 

alleges no detail as to how this supposed “indication” was made.  If Jacobsen had actually made 

any culpable statement, Anderson would surely have included that statement in its complaint.  

Instead, Anderson pleads that Jacobsen (i) “indicated” that (ii) Jacobsen “realized” that (iii) 

Anderson “knew” that (iv) there had been “collusion” between unspecified persons — all this in 

reaction to a statement in which Anderson told TWR that Curtis had decided to do whatever 

TWR did.10 

                                                 
10 Indeed, once Anderson told TWR that Curtis, the largest national distributor, was going to 

do whatever TWR did, Anderson enabled TWR to act unilaterally knowing that it would not be 
alone, thus undermining Anderson’s entire argument that “unilateral action would make no 
economic sense because . . . [TWR’s] magazines would not be distributed to retailers in the areas 
where Anderson was the only viable wholesaler”.  (Compl. ¶ 60.)  In other words, by informing 
TWR on January 31 — when Anderson admits it had no agreement for TWR product — that 
Curtis was planning to do whatever TWR did, Anderson itself obviated the alleged need for any 
concerted activity and assured TWR could act with the expectation that Curtis would follow.  
 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 15 of 21



 

13 
 

3. The Alleged Statement Concerning Source Does Not Render the 
Complaint Plausible. 

Anderson alleges that on February 2, 2009, when “Jacobsen told Mays that TWR 

would not be supplying any magazines to Source”, Mr. Mays, Source’s CEO, then launched into 

a parade of horribles, to which Mr. Jacobsen responded “Exactly — we now control this space.”  

(Id. ¶ 56.)  That statement does nothing to move the complaint into the realm of plausibility, and 

is so vague as to be meaningless.  First, even on its face, the “we” refers to TWR, not to any 

conspiracy involving competitors.  But even if the “we” referred to the combination of TWR and 

Time, under Copperweld Corp. v. Independence Tube Corp., 467 U.S. 752, 771, 777 (1984), 

those companies — a parent and a wholly owned subsidiary — cannot violate Section 1 by 

conspiring with each other.  Finally, “we now control this space” suggests nothing more than 

that, as between TWR and Source, “we” not “you” control this space because “you” are no 

longer receiving our magazines.  This statement is far more anemic than the statement found 

insufficient in Twombly, and does not plausibly suggest any concerted action. 

4. Anderson’s Theory of the Economic Implausibility of Independent Action 
Does Not Render the Complaint Plausible. 

Whereas the Twombly complaint alleged at least ten distinct forms of parallel 

conduct in which the defendants had engaged over a lengthy time period, Anderson has alleged a 

single parallel act — the alleged “boycott” of Anderson and Source.  Here, even more clearly 

than in Twombly, the parallel conduct alleged by Anderson is “not only compatible with, but 

indeed was more likely explained by, lawful, unchoreographed free-market behavior”.  Iqbal, 

129 S. Ct. at 1950. 

                                                 
Thus, the only factual allegation in the complaint that might colorably amount to facilitation of 
coordinated action was undertaken by Anderson itself. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 16 of 21



 

14 
 

First, the conduct alleged is not even parallel.  CMG — allegedly not a part of the 

conspiracy — rejected the 7-cent demand, but offered a 3% discount.  (See Ex. B at 2; Compl. ¶ 

43.)  Time also rejected the 7-cent demand, but offered a 2% discount.  (See Ex. B at 2.)  There 

are no allegations about what TWR offered on behalf of any other publishers.  Curtis allegedly 

encouraged Anderson to restore its profitability by raising its prices to retailers after Source 

exited the business.  (Compl. ¶ 50.)  Kable allegedly offered that, in certain areas of the country, 

Kable would provide magazines to Anderson on an exclusive basis, to help Anderson become 

profitable.11  (Id.)  Thus the only common element — by alleged conspirators and 

nonconspirators alike — was the rejection of Anderson’s demand.  The responses to Anderson’s 

ultimatum were entirely varied, not parallel. 

Second, the 7-cent surcharge and scan-based trading demand represented tens of 

millions of dollars of additional costs for Time and other publishers, at a concededly bad time for 

the magazine industry.  The normal, unchoreographed free-market behavior when suppliers are 

faced with distributors who will no longer distribute their products on acceptable terms is to look 

for other distributors.  Here, according to the complaint, there were only two others of any 

appreciable size, and both were admittedly willing to distribute magazines without either the 7-

cent fee or the scan-based trading demand.  Indeed, Mr. Anderson publicly explained that one 

purpose of sticking to the 7-cent surcharge was to permit publishers to determine whether, even 

with the 7-cent fee, Anderson was “a low-cost operator”.  (Ex. B at 4.)  Anderson proved not to 

be.  Publishers switching to lower-cost providers — Hudson and The News Group — is the 
                                                 

11 Anderson characterizes Kable’s offer as “blatantly unlawful market allocation”.  (Compl. 
¶ 50.)  However, it is not unlawful for a supplier to grant exclusive territories.  See E&L 
Consulting, Ltd. v. Doman Indus. Ltd., 472 F.3d 23, 30 (2d Cir. 2006) (noting that “exclusive 
distributorship arrangements are presumptively legal”); Elecs. Comm’ns Corp. v. Toshiba Am. 
Consumer Prods., Inc., 129 F.3d 240, 243-46 (2d Cir. 1997). 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 17 of 21



 

15 
 

“obvious alternative explanation” that defeats Anderson’s assertion that parallel behavior must 

have been collusive.  Iqbal, 129 S. Ct. at 1951 (quoting Twombly, 550 U.S. at 567). 

Third, the explanation Anderson offers as to why the alleged parallel conduct was 

collusive is implausible on its face.  In January of 2009, four wholesalers controlled ninety 

percent of the single-copy magazine wholesale market.  (Compl. ¶ 30.)  Reducing the number of 

wholesalers from four to two would have been completely contrary to Time and TWR’s 

interests.  The best wholesale market for publishers is one in which there are numerous available 

options for distribution of magazines to retailers.  Reducing the number of wholesalers by even 

one, let alone two, would provide the remaining wholesalers with significantly increased 

leverage over publishers and national distributors — in Anderson’s own words: “a ‘monopolistic 

wholesaler’ with the power to dominate the market”.  (Id. ¶ 63.)  The idea that Time and TWR 

would desire to subject themselves to a more highly concentrated market is not merely 

implausible, it is incredible.  The allegation that publishers and distributors “would be able to 

control” the two remaining wholesalers (id. ¶ 62) is utterly conclusory, speculative, and 

untenable. 

Fourth, Anderson points out that when Curtis had previously attempted to rid 

itself of Anderson, Wal-Mart refused to carry Curtis’s magazines, and thereby forced Curtis to 

capitulate and continue to sell magazines to Anderson.  (Id. ¶ 45.)  From that incident, Anderson 

concludes that the publishers must have conspired, because “it would not be economically 

feasible for a single distributor or publisher unilaterally to cut off supply to a major wholesaler”.  

(Id. ¶ 60.)  Not only do those allegations strongly suggest that Curtis independently wanted to 

cease doing business with Anderson, but Anderson’s explanation proves far too much.  Under 

Anderson’s theory, all publishers and national distributors had no choice but to continue doing 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 18 of 21



 

16 
 

business with Anderson (and the other three large wholesalers) in perpetuity, because any 

attempt would either be unsuccessful or would constitute a violation of Section 1.  Anderson’s 

allegation is merely a naked conclusion, unsupported by factual allegations or even common 

sense.12 

5. Anderson’s Allegations Concerning TWR’s Alleged Dishonoring of its 
Commitment Do Not Render the Complaint Plausible. 

Anderson pleads that, at Wal-Mart’s instigation, Mr. Anderson went to New York 

on January 31, 2009, “to try again to convince Rich Jacobsen of TWR to reach an agreement”.  

(Id. ¶ 52.)   The complaint alleges that “Mr. Anderson was led by Jacobsen to believe that TWR 

and Anderson had an agreement for an increase in the discount” for Time’s weekly magazines 

and “an agreement that TWR and Anderson would have a call on Monday, February 2, to discuss 

scan-based trading”, that the February 2 call was “apparently cordial”, and that Anderson 

therefore paid TWR $13 million dollars on February 2, 2009.  (See id. ¶¶ 53-54.)  From this, 

Anderson concludes that TWR “never had any intention of honoring its commitment to continue 

to work with Anderson”.  (Id. ¶ 55.)  Here again, the facts alleged, even if true, suggest nothing 

more than TWR’s independent motive to obtain at least a partial payment of monies owed by 

                                                 
12 In Twombly, the Court found that the complaint made “its closest pass at a predicate for 

conspiracy with the claim that collusion was necessary because success by even one [new 
competitor] in a [defendant’s] territory ‘would have revealed the degree to which competitive 
entry by [new competitors] would have been successful in the other territories’”.  Twombly, 550 
U.S. at 566.  Anderson similarly alleges that defendants were motivated to act in concert because 
unilateral action would have come without “assurances that the infrastructure necessary to 
distribute magazines in areas served by Anderson would be developed”.  (Compl. ¶  60.)  
However, just as with the defendants in Twombly, each publisher defendant here needed “no 
joint encouragement” to seek alternate wholesalers for its magazines, and each wholesaler 
defendant needed “no joint encouragement” to decide to enter those territories previously 
controlled by Anderson given the new needs of publishers and distributors.  See Twombly, 550 
U.S. at 556-57. 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 19 of 21



 

17 
 

promising to discuss matters in the future,13 and have nothing to do with Time.  As in Twombly, 

these allegations state nothing more than the “natural, unilateral reaction” of TWR to a debtor 

who owed it a huge amount of money: appear “cordial” and try to get paid. 

*     *     * 

In sum, the allegations in Anderson’s complaint fall short of the allegations 

contained in the Twombly complaint.  All the factual allegations are fully and plausibly 

explained by “lawful, unchoreographed free-market behavior”, and lend no plausibility to 

Anderson’s alternative, conjectural though oft-repeated conspiracy theory. 

                                                 
13 The “agreement” (Compl. ¶53) or “commitment” (id. ¶ 55) allegedly made by TWR on 

February 2 would have been completely unenforceable.  See James A. Haggerty Lumber & Mill 
Work, Inc. v. Thompson Starrett Const. Co., 256 N.Y.S.2d 1011 (App. Div. 1965) (a promise by 
a seller to renegotiate prices in exchange for partial payment of money owed is unenforceable for 
lack of consideration because the partial payment was “an act which defendant was in any event 
obligated to perform”); see also United States ex rel. Excavation Concrete & Masonry Corp. v. 
A.C.S. Sys. Assocs., Inc., No. 00 Civ. 4448 (CM), 2001 U.S. Dist. LEXIS 5213, at *8-9 
(S.D.N.Y. Apr. 6, 2001) (“where a party refuses to perform obligations that are within the scope 
of [a] contract, an agreement to pay that party additional compensation to complete the work is 
void for lack of consideration”). 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 20 of 21



 

18 
 

Conclusion 

For the reasons set forth above, Time and TWR respectfully request that the Court 

dismiss Anderson’s complaint in its entirety. 

December 14, 2009 
Respectfully submitted, 

CRAVATH, SWAINE & MOORE LLP, 
 

 
by /s/ Rowan D. Wilson 

Rowan D. Wilson 
Margaret E. Lynaugh 

 
Worldwide Plaza 

825 Eighth Avenue 
New York, NY 10019 

(212) 474-1000 
rwilson@cravath.com 
mlynaugh@cravath.com 

 
Attorneys for Defendants Time Inc. and 
Time/Warner Retail Sales & Marketing, 
Inc.  

 

Case 1:09-cv-02227-PAC   Document 66    Filed 12/14/09   Page 21 of 21


