
 
 

 
 

10-4591 cv 
IN THE 

United States Court of Appeals 
FOR THE SECOND CIRCUIT 

 

ANDERSON NEWS, L.L.C. & LLOYD T. WHITAKER, AS THE ASSIGNEE UNDER AN 
ASSIGNMENT FOR THE BENEFIT OF CREDITORS FOR ANDERSON SERVICES, L.L.C., 

Plaintiffs-Appellants, 
v. 

AMERICAN MEDIA, INC., BAUER PUBLISHING CO., L.P., 
CURTIS CIRCULATION COMPANY, DISTRIBUTION SERVICES, INC., 

HACHETTE FILIPACCI MEDIA, U.S., HUDSON NEWS DISTRIBUTORS LLC, 
KABLE DISTRIBUTION SERVICES, INC., THE NEWS GROUP, LP, RODALE, INC., 

TIME INC., & TIME/WARNER RETAIL SALES & MARKETING, INC., 
Defendants-Appellees. 

 

ON APPEAL FROM THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

BRIEF FOR DEFENDANTS-APPELLEES TIME INC. AND 
TIME/WARNER RETAIL SALES & MARKETING, INC. 

 ROWAN D. WILSON 
THOMAS G. RAFFERTY 
MARGARET E. LYNAUGH 
CRAVATH, SWAINE & MOORE LLP 
825 Eighth Avenue 
 New York, NY 10019 
  (212) 474-1000 
Attorneys for Defendants-Appellees 
Time Inc. and Time/Warner Retail Sales 
& Marketing, Inc. 

April 18, 2011 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 1      04/18/2011      266580      67



 
 

 
 

RULE 26.1 CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT 
 

Pursuant to Federal Rule of Appellate Procedure 26.1, the 

undersigned counsel for Defendants-Appellees Time Inc. (“Time”) and 

Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. (“TWR”) certifies the following:  

Time is the indirect parent corporation of TWR, and Time Warner Inc., a publicly 

traded company, is the parent corporation of Time.  No publicly traded company 

has a 10% or greater stock ownership in Time Warner Inc.   

 
 
April 18, 2011 
 

  
                s/ Rowan D. Wilson 
  Rowan D. Wilson 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 2      04/18/2011      266580      67



 
 

i 
 

TABLE OF CONTENTS 
Page 

 
TABLE OF AUTHORITIES .................................................................................... ii 

STATEMENT OF ISSUES PRESENTED FOR REVIEW ......................................1 

STATEMENT OF THE FACTS ...............................................................................1 

A. Anderson Announces Its Demands. ......................................................2 

B. Wholesaler Reaction to Anderson’s Announcement. ...........................6 

C. Time and TWR React to Anderson’s Demands....................................7 

D. Alleged Conspirators and Non-Conspirators Alike Refused to 
Give In to Anderson’s Demands. ..........................................................9 

E. Anderson Exits the Magazine Wholesale Business, Leaving 
Behind Millions of Dollars of Unpaid Debt..........................................9 

F. Proceedings in This Lawsuit. ..............................................................11 

SUMMARY OF THE ARGUMENT ......................................................................17 

STANDARD OF REVIEW .....................................................................................20 

ARGUMENT ...........................................................................................................21 

I. THE DISTRICT COURT CORRECTLY DISMISSED 
ANDERSON’S COMPLAINT WITH PREJUDICE....................................21 

A. Anderson’s Distinction Between “Direct” and “Indirect” 
Allegations Does Not Salvage Its Complaint. ....................................22 

B. Anderson’s Allegations Are Insufficient to Permit the Plausible 
Inference of a Conspiracy. ..................................................................26 

II. THE DISTRICT COURT DID NOT ABUSE ITS DISCRETION IN 
DENYING ANDERSON’S RULE 59 MOTION. ........................................54 

CONCLUSION........................................................................................................59 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 3      04/18/2011      266580      67



 
 

ii 
 

TABLE OF AUTHORITIES 
 Page(s) 

Cases 

Arar v. Ashcroft, 585 F.3d 559 (2d Cir. 2009).........................................................20 

Ashcroft v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937 (2009) ..............................................17, 22, 23, 33 

Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007).............................................passim 

Blue Tree Hotels Inv. (Canada), Ltd. v. Starwood Hotels & Resorts 
Worldwide, 369 F.3d 212 (2d Cir. 2004)..............................................................3 

Brooke Group Ltd. v. Brown & Williamson Tobacco Corp., 509 U.S. 209 
(1993) ..................................................................................................................36 

Conley v. Gibson, 355 U.S. 41 (1957) .....................................................................23 

E&L Consulting, Ltd. v. Doman Indus. Ltd., 472 F.3d 23 (2d Cir. 2006)...............53 

Empresa Cubana del Tabaco v. Culbro Corp., 541 F.3d 476 (2d Cir. 2008) .........21 

Esco Corp. v. United States, 340 F.2d 1000 (9th Cir. 1965) ...................................37 

First Nationwide Bank v. Gelt Funding Corp., 27 F.3d 763 (2d Cir. 1994) ...........20 

Hinds County, Miss. v. Wachovia Bank N.A., 700 F. Supp. 2d 378  
(S.D.N.Y. 2010) ..................................................................................................16 

In re Baby Food Antitrust Litig., 166 F.3d 112 (2d Cir. 1999) ...............................24 

In re Elevator Antitrust Litig., 502 F.3d 47 (2d Cir. 2007) ...............................24, 45 

In re High Fructose Corn Syrup Antitrust Litig., 295 F.3d 651  
(7th Cir. 2002).....................................................................................................25 

In re Insurance Brokerage Antitrust Litig., 618 F.3d 300 (3d Cir. 2010) ...............24 

In re Text Messaging Antitrust Litig., 630 F.3d 622 (7th Cir. 2010).................24, 30 

In re Travel Agent Comm’n Antitrust Litig., 583 F.3d 896 (6th Cir. 2009) ............49 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 4      04/18/2011      266580      67



 
 

iii 
 

Kassner v. 2nd Ave. Delicatessen Inc., 496 F.3d 229 (2d Cir. 2007)......................56 

Munafo v. Metro. Transp. Auth., 381 F.3d 99 (2d Cir. 2004) ...........................21, 55 

Nat’l Petrochemical Co. of Iran v. M/T Stolt Sheaf, 930 F.2d 240  
(2d Cir. 1991)......................................................................................................54 

Patane v. Clark, 508 F.3d 106 (2d Cir. 2007) ...........................................................3 

Platten v. HG Bermuda Exempted Ltd., 437 F.3d 118 (1st Cir. 2006)....................56 

Port Dock & Stone Corp. v. Oldcastle Ne., Inc., 507 F.3d 117 (2d Cir. 2007).......20 

Re/Max Int’l Inc. v. Realty One, Inc., 173 F.3d 995 (6th Cir. 1999) .......................37 

Ruotolo v. City of New York, 514 F.3d 184 (2d Cir. 2008) .....................................54 

Sheldon v. PHH Corp., 135 F.3d 848 (2d Cir. 1998) ..............................................21 

Shrader v. CSX Transp., 70 F.3d 255 (2d Cir. 1995) ........................................16, 55 

Staehr v. Hartford Fin. Servs. Gr., Inc., 547 F.3d 406 (2d Cir. 2008) ......................3 

Starr v. Sony BMG Music Entm’t, 592 F.3d 314 (2d Cir. 2010) ......................passim 

Theater Enters., Inc. v. Paramount Film Distrib. Corp., 346 U.S. 537 (1954) ......21 

Virgin Atl. Airways, Ltd. v. Nat’l Mediation Bd., 956 F.2d 1245  
(2d Cir. 1992)................................................................................................16, 55 

West Penn Allegheny Health Sys., Inc. v. UPMC, 627 F.3d 85 (3d Cir. 2010).......24 

Zdanok v. Glidden Co., 327 F.2d 944 (2d Cir.), cert. denied, 377 U.S. 934, 
12 L. Ed. 2d 298, 84 S. Ct. 1338 (1964).............................................................54 

 

Statutes & Rules 

Section 1 of the Sherman Act, 15 U.S.C. § 1 ...................................................passim 

 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 5      04/18/2011      266580      67



 
 

iv 
 

Other Authorities 

6 Phillip E. Areeda & Herbert Hovenkamp, Antitrust Law ¶ 1410c  
(3d ed. 2010) .......................................................................................................25 

18 C. Wright, A. Miller & E. Cooper, Federal Practice & Procedure § 4478.......54 

Complaint, Source Interlink Distribution, L.L.C. v. American Media, Inc., 
No. 09-cv-01152-PAC (S.D.N.Y. Feb. 2, 2009), Doc. No. 1.......................10, 11 

Chapter 7 Involuntary Petition, In re Anderson News, L.L.C., No. 09-10695 
(CSS) (Bankr. D. Del. Mar. 2, 2009), Doc. No. 1 ..............................................11 

http://www.justice.gov/atr/cases/f204700/204714.pdf............................................52 

http://www.justice.gov/atr/cases/f206100/206186.htm...........................................52 

http://www.justice.gov/atr/cases/f218400/218410.htm...........................................52 

http://www.justice.gov/atr/cases/f4300/4347.htm ...................................................52 

http://www.justice.gov/atr/public/press_releases/1998/1776.pdf............................52 

Mem. L. in Supp. of Mot. to Dismiss at 6-14, Source Interlink Distribution, 
No. 09-cv-01152-PAC (Feb. 24, 2009), Doc. No. 39.........................................12 

Pls.’ Mem. L. in Supp. of Mot. for Reconsideration, Anderson News L.L.C. 
v. American Media, Inc., No. 09-cv-2227 (PAC)  
(S.D.N.Y. Aug. 16, 2010), Doc. No. 92 .......................................................15, 55 

Opp’n to Mot. to Dismiss, Anderson News L.L.C. v. American Media, Inc., 
No. 09-cv-2227 (PAC) (S.D.N.Y. Jan. 19, 2010), Doc. No. 72.........................26 

Second Amended Complaint, Source Interlink Distribution,  
No. 09-cv-01152-PAC (Apr. 10, 2009), Doc. No. 60 ........................................13 

Statement of Financial Affairs, Amended Schedule F, In re Anderson News, 
L.L.C., No. 09-10695 (CSS) (Bankr. D. Del. Mar. 31, 2011),  
Doc. No. 743 .........................................................................................................7 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 6      04/18/2011      266580      67



 
 

v 
 

Statement of Financial Affairs, Schedule 3(b), In re Anderson News, L.L.C., 
No. 09-10695 (CSS) (Bankr. D. Del. Mar. 24, 2010),  
Doc. No. 271-1......................................................................................................8 

Stipulation of Partial Dismissal, Source Interlink Distribution,  
No. 09-cv-01152-PAC (Feb. 20, 2009), Doc. No. 34.........................................10 

Temporary Restraining Order, Source Interlink Distribution,  
No. 09-cv-01152-PAC (Feb. 12, 2009), Doc. No. 22.........................................10 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 7      04/18/2011      266580      67



 

 
 

STATEMENT OF ISSUES PRESENTED FOR REVIEW 

1. Did the district court properly determine that plaintiffs failed to allege 

a conspiracy in violation of Section 1 of the Sherman Act, 15 U.S.C. § 1, and, in 

turn, violations of state tortious interference and civil conspiracy laws, against 

defendants Time Inc. (“Time”) and Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. 

(“TWR”)?   

2. Did the district court properly refuse to alter or amend the judgment 

pursuant to Federal Rule of Civil Procedure 59(e)? 

STATEMENT OF THE FACTS1 

Time is the largest publisher of magazines in the United States, 

producing such titles as Time, People, Entertainment Weekly, and Sports 

Illustrated.  (Compl. ¶ 12 (AA21).)  TWR is a national distributor of magazines.  

(Id. ¶ 17 (AA22).)  TWR services its client-publishers by:  managing their 

relationships with wholesalers; guaranteeing payments owed by wholesalers; and 

providing marketing and accounting services.  (Id. ¶¶ 13, 27 (AA21, 23-24).)  

TWR’s list of clients includes its parent company, Time.  (Id. ¶ 17 (AA22).) 

                                           
1 The facts drawn from the allegations contained in Anderson’s complaint and 

proposed amended complaint are assumed to be true only for the purpose of this 
appeal.  

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 8      04/18/2011      266580      67



 
 

2 
 

Until February 2009, Anderson News, L.L.C., together with its 

affiliate, Anderson Services, L.L.C., (collectively, “Anderson”) was the second 

largest magazine wholesaler in the United States, controlling 27% of the market.  

(Id. ¶¶ 19, 30 (AA22, 24).)  The largest wholesaler, Source Interlink Distribution, 

L.L.C. (“Source”), held a 31% share.  (Id. ¶ 30 (AA24).)  Anderson and Source 

“were or are the only wholesaler distributors operating in a [sic] numerous 

geographic regions”.  (Id. ¶ 73 (AA38); see ¶ 50 (AA30).)  In some parts of the 

country, “Anderson was the only viable wholesaler”—that is, a monopolist.   

(Id. ¶ 60 (AA33).) 

A. Anderson Announces Its Demands. 

On January 12 and 13, 2009, Anderson’s CEO, Charles Anderson, 

“flew to New York and met with some of Anderson’s largest publisher clients” to 

personally inform them “of Anderson’s decision to impose [a] $.07 per copy 

surcharge” on each copy of a magazine Anderson received, effective February 1, 

2009.  (Id. ¶ 39, 41 (AA26-27).)  Mr. Anderson additionally informed publishers 

that Anderson would be shifting to them “the carrying costs of [Anderson’s] 

inventory in retail chains where [Anderson] had negotiated scan-based trading 

terms”.  (See id.)  Mr. Anderson personally met with the CEOs of Time, Hearst, 

AMI, Bauer, and non-party Kappa, none of whom agreed to the terms demanded 

by Anderson.  (Docket No. 67-3, Ex. B (“Interview Tr.”) at 4-6 (SA36-38).)   

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 9      04/18/2011      266580      67



 
 

3 
 

The next day, January 14, 2009, Mr. Anderson communicated his 

company’s fee imposition to the whole magazine publishing industry, via a call-in 

interview with John Harrington of trade publication The New Single Copy.2  

(Compl. ¶ 42 (AA27).)  Mr. Anderson used the interview to make four points clear.   

First, Anderson was shifting $70 million of inventory costs to 

publishers, even though that inventory had already been purchased by Anderson.  

                                           
2 The district court properly considered Mr. Anderson’s interview with The 

New Single Copy in assessing defendants’ motions to dismiss. 

First, Anderson’s complaint expressly discusses Mr. Anderson’s interview 
with The New Single Copy (Compl. ¶ 42 (AA27)), and the content of that interview 
forms the basis for Anderson’s entire conspiracy theory—that “the defendants 
seized on Anderson’s $.07 surcharge . . . as the pretext for effecting a massive 
conspiracy to destroy Anderson” (id. ¶ 46 (AA28)).  Therefore, Mr. Anderson’s 
interview is appropriately treated as part of Anderson’s complaint.  See Patane v. 
Clark, 508 F.3d 106, 111 n.2, 112 (2d Cir. 2007) (when evaluating a 12(b)(6) 
motion, a court may consider “documents that the plaintiffs either possessed or 
knew about and upon which they relied in bringing suit” and treat them as part of a 
plaintiff’s complaint (internal quotation marks omitted)); Blue Tree Hotels Inv. 
(Canada), Ltd. v. Starwood Hotels & Resorts Worldwide, 369 F.3d 212, 217  
(2d Cir. 2004) (on a 12(b)(6) motion, a court may consider “the facts and 
allegations that are contained in the complaint and in any documents that are either 
incorporated into the complaint by reference or attached to the complaint as 
exhibits”).     

Second, Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 568 n.13 (2007), makes 
clear that a district court is “entitled to take notice of the full contents of the 
published articles referenced in the complaint”.  Accordingly, the district court did 
not abuse its discretion in taking such notice here.  See Staehr v. Hartford Fin. 
Servs. Gr., Inc., 547 F.3d 406, 424 (2d Cir. 2008) (“We review the District Court’s 
determination of whether to take judicial notice of facts for abuse of discretion.”). 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 10      04/18/2011      266580      67



 
 

4 
 

(Interview Tr. at 2, 4 (SA34, 36).)  In essence, Anderson was demanding that 

publishers extend it a $70 million interest-free unsecured line of credit. 

Second, the seven-cent fee was non-negotiable.  When asked, “Seven 

cents a copy, is that a negotiable figure?”, Mr. Anderson responded:  “Being 

negotiable, if we negotiate the rate then it would not be fair, so the answer is we 

really believe that the $.07 cent number is the number.”  (Id. at 3 (SA35).)  When 

Mr. Harrington later pointed out that “over the past decade plus . . . Anderson 

News ha[d] introduced several programs requiring significant levels of publisher 

support and commitment” and had, in the end, “either negotiated them or just put 

them aside”, and inquired, “Why should publishers think that this is different this 

time, that February first is the deadline that’s really gonna change the way the 

terms of the business [sic]?” (id. at 8 (SA40)), Mr. Anderson confirmed that this 

time he would not negotiate:  “We’re just at the point now that this must be done, 

and so I just want everyone comfortable with this.  We’re convicted with this.  We 

believe it’s the right thing to do.  Not the right thing, it has to be done so that the 

system continues . . . .” (id. at 9 (SA41)). 

Third, unless a publisher signed an agreement accepting both the 

seven-cent fee and inventory-cost shift, as of February 1, 2009, Anderson would 

refuse to distribute the publisher’s magazines: 

John Harrington:  If a publisher does not agree to these 
terms, what actions are you gonna take and when? 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 11      04/18/2011      266580      67



 
 

5 
 

Charlie Anderson:  Well, what we’ve said is that it’s time 
to decide if we have - if we are a low-cost operator.  We still 
believe that we are, and so we put it in line of February first and 
we’re asking participating publisher[s] to sign a form agreeing 
to do that so that we can continue distributing their magazines 
in the same manner we’ve done in the past. 

John Harrington:  And if they haven’t signed that form 
as of February first you will refuse to distribute them? 

Charlie Anderson:  Yes, that’s correct. 

John Harrington:  Okay.  And you are gonna be 
requiring signed agreements? 

Charlie Anderson:  Yes. 

(Id. at 4 (SA36).)  Toward the end of the interview, Mr. Harrington again 

confirmed:   

 John Harrington:  Okay.  And once again, if you do not 
have signed agreements from the particular publisher by 
February first agreeing to these terms, at that point Anderson 
News will not distribute their magazine.  That’s correct? 

 Charlie Anderson:  Yes John. 

(Id. at 10 (SA42).) 

Fourth, Anderson’s business had been failing for a long time, and 

Anderson would leave the business if its demands were not met.  Mr. Anderson 

explained:   

[T]his business is not profitable and has not been for a very 
long time.  In fact, nobody - no one from the Anderson family 
has taken anything out of the magazine and book company, 
Anderson News Company, in over ten years. . . .  You know, 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 12      04/18/2011      266580      67



 
 

6 
 

wholesalers were generally very profitable in years past, but 
over the last ten years those profits have eroded to nothing and 
into significant losses. 

(Id. at 2 (SA34).)  As a result, if publishers rejected Anderson’s demands, 

Anderson would shut down:  “The last thing we want to do is exit this business, but 

we - why should we continue to lose money in a business that doesn’t have - you 

know, give us any returns?”  (Id. at 7 (SA39).)   

B. Wholesaler Reaction to Anderson’s Announcement. 

Five days later, Source announced that it would follow Anderson’s 

lead and impose the same seven-cent fee, also effective February 1, 2009.  (Compl. 

¶ 50 (AA30); see also Docket No. 92-1, Ex. A (“PAC”) ¶ 54 (AA85).)  Thus, the 

two largest magazine wholesalers in the country, accounting for 58% of single-

copy sales of magazines (Compl. ¶ 30 (AA24)), announced that, as of February 1, 

they would refuse to distribute magazines whose publishers did not pay a seven-

cent-per-copy fee. 

However, no other magazine wholesalers—the two largest of which 

were Hudson (11% market share) and News Group (21% market share)—followed 

suit.  (Id.)  Anderson has not alleged that any other wholesaler sought new terms—

not a seven-cent fee, an inventory cost-shift, or anything else—from magazine 

publishers.  

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 13      04/18/2011      266580      67



 
 

7 
 

C. Time and TWR React to Anderson’s Demands.   

Even before Anderson delivered its ultimatum, Time had offered 

Anderson a reduction in the price of its magazines by two percentage points of the 

cover price.  (Interview Tr. at 2 (SA34).)  Anderson rejected that offer and 

demanded its seven-cent fee, which was approximately equivalent to 3.5 points.  

(Id.)  By the last week of January 2009, neither Time nor TWR had acquiesced to 

Anderson’s terms.  (See, e.g., Compl. ¶ 52 (AA31).)   

Just before Anderson’s deadline, on Friday, January 30, 2009, Wal-

Mart asked Anderson to try to reach an agreement with TWR.  (Id.).  As a result, 

on Saturday, January 31, 2009, Mr. Anderson met with Rich Jacobsen, CEO of 

TWR.  (Id.)   

Allegedly, by the end of the meeting, Mr. Anderson was “led” to 

believe that he “had an agreement for an increase in the discount to Anderson” for 

Time magazines.  (Id. ¶ 53 (AA31).)  Anderson acknowledges, however, that it 

reached no agreement with TWR with respect to its inventory pushback demand.  

(See id.)  Anderson also alleges that “Mr. Anderson agreed to make a $13 million 

payment to TWR on Monday, February 2, after [a] call” on scan-based trading.3 

                                           
3 By its own calculations, Anderson owes TWR approximately $50 million for 

magazines it purchased before February 1, 2009.  (See Statement of Financial 
Affairs, Amended Schedule F at 1, In re Anderson News, L.L.C., No. 09-10695 
(CSS) (Bankr. D. Del. Mar. 31, 2011), Doc. No. 743 (Anderson owes TWR over 
 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 14      04/18/2011      266580      67



 
 

8 
 

(Compl. ¶ 53.)  However, Anderson does not allege that the parties discussed any 

schedule for the resumption of delivery of Time magazines to Anderson, and does 

not even mention any discussion about magazines published by TWR’s numerous 

other clients, much less any agreement as to those other clients’ magazines. 

On Monday, February 2, 2009, Anderson and TWR discussed scan-

based trading as planned; although Anderson alleges the call was “cordial”, it does 

not allege that it reached any agreement with Time or TWR regarding shifting 

Anderson’s scan-based inventory cost.  (Compl. ¶ 54 (AA31).)  Additionally, 

despite Anderson’s “agreement” to pay $13 million to TWR “after the call” 

(Compl. ¶ 53 (AA31)), Anderson made no payment.  (See PAC ¶  69 (AA90-91) 

(Time and TWR “attempt[ed] to induce Anderson to make payments”); Compl. 

¶¶ 53-54 (AA31) (no allegation that $13 million payment was actually made); PAC 

¶¶ 65-69 (AA89-91) (same); Statement of Financial Affairs, Schedule 3(b), at 26, 

In re Anderson News, L.L.C., No. 09-10695 (CSS) (Bankr. D. Del. Mar. 24, 2010), 

Doc. No. 271-1 (final payment made to TWR before bankruptcy was December 

30, 2008).)  A “few hours” later, Mr. Jacobsen allegedly “informed Anderson in 

words or substance that TWR and Time executives had decided ‘to change the 

                                           
$41 million); Docket No. 67-5, Ex. C, Schedule F at 1 (SA48) (Anderson owes 
TWR in excess of $52 million).) 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 15      04/18/2011      266580      67



 
 

9 
 

channel,’ that ‘they were going to have to use two wholesalers,’ and that ‘that was 

the way it was going to be’”.  (Compl. ¶ 54 (AA31).) 

D. Alleged Conspirators and Non-Conspirators Alike Refused to 
Give In to Anderson’s Demands.   

Time and TWR were not the only ones who refused to give in to 

Anderson’s demands:  Neither Anderson’s complaint nor its proposed amended 

complaint sets forth a single publisher or national distributor—alleged conspirator 

or non-conspirator—who agreed to pay the seven-cent fee or absorb Anderson’s 

inventory costs.  In fact, Anderson admits that the one concededly non-conspiring 

national distributor discussed in its pleadings, Comag Marketing Group LLC 

(“Comag”), rejected Anderson’s terms.4  (Id. ¶ 43 (AA28); PAC ¶ 4 (AA70).)   

E. Anderson Exits the Magazine Wholesale Business, Leaving 
Behind Millions of Dollars of Unpaid Debt.   

Commencing the first week of February 2009, Anderson did not 

distribute any magazines shipped to it by publishers who had not agreed to its 

ultimatum.  (See PAC ¶¶ 85-86 (AA97); Docket No. 75-3, Ex. D (SA144-60) 

(complaint filed in Delaware Chancery Court by Hachette and AMI requesting a 

                                           
4 Anderson cites paragraph 43 of its complaint for the proposition that “Comag 

accepted the surcharge on a provisional basis”.  (Anderson Br. at 9-10.)  
Paragraph 43 pleads the opposite:  “CMG did not agree to the proposed surcharge 
and proposed to Anderson a modified arrangement”.  (Compl. ¶ 43 (AA28) 
(emphasis added).)    

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 16      04/18/2011      266580      67



 
 

10 
 

TRO to allow them to reclaim magazines shipped to Anderson that Anderson did 

not deliver); Docket No. 75-4, Ex. E (SA162) (order granting Hachette and AMI’s 

requested TRO).)  Instead, as Mr. Anderson had threatened, Anderson decided not 

to “continue to lose money in a business that doesn’t . . . give us any returns”.  

(Interview Tr. at 7 (SA39).)  Although Anderson alleges it “began to hemorrhage 

money, at a rate of between millions of dollars per week [sic]” (Compl. ¶ 65 

(AA35)), Anderson shut its doors on February 7, only six days after its announced 

deadline.  (Id. ¶ 66 (AA35).)   

Meanwhile, Source filed a complaint in federal court on February 9, 

2009 (see Complaint, Source Interlink Distribution, L.L.C. v. American Media, 

Inc., No. 09-cv-01152-PAC (S.D.N.Y. Feb. 2, 2009), Doc. No. 1), obtained a TRO 

preserving the status quo on February 12 (see Temporary Restraining Order, 

Source Interlink Distribution, No. 09-cv-01152-PAC (Feb. 12, 2009), Doc.  

No. 22), and, having previously rescinded its seven-cent demand (see PAC ¶ 71 

(AA91)), dismissed its claims against Time and TWR on February 20 after 

reaching a commercial agreement (see Stipulation of Partial Dismissal, Source 

Interlink Distribution, No. 09-cv-01152-PAC (Feb. 20, 2009), Doc. No. 34).  

Subsequently, Source reached agreements with other magazine publishers.  (See, 

e.g., PAC ¶¶ 8, 26 (AA71-72, 76).)  Anderson does not allege that it sought a TRO 

to attempt to stay in business, even after learning that Source had obtained a TRO, 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 17      04/18/2011      266580      67



 
 

11 
 

or that after the Source TRO issued, Anderson asked any publisher or national 

distributor whether Anderson could also receive magazines.  After Time and 

Source reached a supply agreement on February 20, Anderson did not contact 

Time, TWR, or any other publisher or national distributor to attempt to obtain 

magazines.   

F. Proceedings in This Lawsuit. 

In the wake of its shutdown, Anderson left behind hundreds of 

creditors and hundreds of millions of dollars of unpaid debt, most of which was 

owed to publishers and national distributors.  (See, e.g., Docket No. 67-4, Ex. C, 

Schedule F (SA48-60).)  On March 2, 2009, four creditors (all non-parties to this 

action), filed an involuntary petition against Anderson News in United States 

Bankruptcy Court for the District of Delaware.  (Compl. ¶ 68 (AA36); Chapter 7 

Involuntary Petition, In re Anderson News, L.L.C., No. 09-10695 (CSS) (Bankr. D. 

Del. Mar. 2, 2009), Doc. No. 1.)  On March 10, 2009, Source’s lawyers, Kasowitz, 

Benson, Torres and Friedman LLP (“Kasowitz”), now representing Anderson, filed 

this lawsuit.  The Anderson complaint copied much of the Source complaint 

verbatim, but, unlike the Source lawsuit, sought no relief aimed at restoring 

Anderson’s business.  (Compare Compl. (AA17-45), with Complaint, Source 

Interlink Distribution, No. 09-cv-01152-PAC (Feb. 2, 2009), Doc. No. 1.)  As 

defendants, Anderson named nearly the same companies as Source:  five magazine 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 18      04/18/2011      266580      67



 
 

12 
 

publishers—American Media, Inc. (“AMI”), Bauer Publishing Co., L.P. (“Bauer”), 

Hachette Filipacci Media, U.S. (“Hachette”), Rodale, Inc. (“Rodale”)5, and Time 

Inc.—three magazine distributors—Curtis Circulation Company (“Curtis”), Kable 

Distribution Services, Inc. (“Kable”), and TWR—two magazine wholesalers—

Hudson News Distributors LLC (“Hudson”) and The News Group, LP (“News 

Group”)—and one provider of magazine marketing services—Distribution 

Services, Inc. (“DSI”).  Anderson designated its lawsuit as related to the Source 

litigation (see Civil Cover Sheet (SA1)), and Judge Crotty accepted it as a related 

case (see Docket Entry dated Mar. 18, 2009 (AA5)).   

Two weeks before Anderson sued, the remaining defendants in the 

Source litigation moved, on February 24, 2009, to dismiss the complaint on the 

ground that it failed to meet the pleading requirements of Bell Atl. Corp. v. 

Twombly, 550 U.S. 544 (2007).  (See, e.g., Mem. L. in Supp. of Mot. to Dismiss at 

6-14, Source Interlink Distribution, No. 09-cv-01152-PAC (Feb. 24, 2009), Doc. 

No. 39.)  Rather than responding, Kasowitz, on behalf of Source, requested 

permission to amend Source’s complaint, to which the Court consented.  (See 

Docket Entry dated Mar. 31, 2009 (AA7) (“Mar. 31, 2009, Hr’g Tr.”) at 4:18-24 

(SA13).)  Kasowitz filed Source’s Second Amended Complaint on April 10, 2009.  

                                           
5 Rodale was not named as a defendant in the Source complaint. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 19      04/18/2011      266580      67



 
 

13 
 

(See Second Amended Complaint, Source Interlink Distribution, No. 09-cv-01152-

PAC (Apr. 10, 2009), Doc. No. 60.) 

On March 30, 2009, pursuant to Judge Crotty’s Individual Rule of 

Practice 3.D, counsel for Hachette and for Bauer each wrote the court to seek 

permission to move to dismiss the Anderson complaint on the same grounds raised 

in the motion to dismiss the pre-amendment Source complaint.  (See Letter from 

Meir Feder to the Court dated Mar. 30, 2009 (SA9); Letter from Barry Brett to the 

Court dated Mar. 30, 2009 (SA6-8).)  Nevertheless, Kasowitz did not amend the 

Anderson complaint, which it could have done as of right any time during the next 

eight months. 

On December 14, 2009, defendants formally moved to dismiss 

Anderson’s complaint.  After briefing on the motion to dismiss was completed, 

Anderson still did not move to amend its complaint. 

On June 15, 2010, the district court heard argument on the motions to 

dismiss.  In responding to the defendants’ arguments that the complaint failed to 

meet Twombly’s standard, Anderson’s counsel pointed to several allegations not 

contained in Anderson’s complaint, but taken from the Second Amended 

Complaint in the Source lawsuit, filed more than a year earlier.  (Docket No. 88 

(“Mot. to Dismiss Hr’g Tr.”) at 51-60 (SA215-24).)  When the court asked:  “Wait 

a minute.  I’m going to find that your complaint is adequate based on the Source 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 20      04/18/2011      266580      67



 
 

14 
 

complaint?”, Anderson’s counsel responded:  “We think you can take judicial 

notice of the Source complaint.”  (Id. at 52 (SA216).)  After the court stated that it 

could not take judicial notice of the allegations in a different complaint, the 

following colloquy occurred: 

THE COURT: Why aren’t these allegations in this complaint? 

MR. KASOWITZ: Well, your Honor -- 

THE COURT: When did you come up with this chart? 

MR. KASOWITZ: Very late last night, your Honor, 
extremely -- 

THE COURT: None of this argument is in your papers? 

MR. KASOWITZ: That’s correct, your Honor. There is not, in 
our papers, argument with respect to these allegations, that is 
correct. 

THE COURT: OK. 

MR. KASOWITZ: And perhaps the best thing for us to do 
would be to amend our complaint to include these allegations, 
which we’re prepared to do. We think that the complaint, 
frankly, survives based on the allegations that are in it right 
now. We think it can stand squarely on those allegations. 

(Id. at 54:21-55:11 (SA218-19).)  Although admitting that the allegations were 

neither in the complaint nor the moving papers, and telling the court that the “best 

thing . . . to do” would be to amend the complaint, Anderson chose not to do so, 

but instead stood on the allegations as they were.  In the six weeks between 

argument and decision, Anderson made no attempt to amend its complaint. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 21      04/18/2011      266580      67



 
 

15 
 

On August 2, 2010, after explaining why Anderson’s allegations did 

not plausibly suggest conspiracy (see Op. at 8-18 (AA53-63)), and that the 

complaint itself makes clear that the only party Anderson has to blame for its exit 

from the magazine industry is Anderson itself (see id. at 12, 15 (AA57, AA60)), 

the district court held that “Anderson’s Complaint fails to meet the plausibility 

standard of Bell Atl. Corp. v. Twombly . . . and its progeny” (id. at 2 (AA47)) and 

dismissed Anderson’s claims in their entirety and with prejudice.  The Clerk of the 

Court entered final judgment against Anderson and closed the case.  (See Docket 

No. 90 (SA239).)  

Two weeks later, Anderson moved pursuant to Federal Rule of Civil 

Procedure 59(e) and Local Civil Rule 6.3 for an order vacating the August 2, 2010, 

judgment and either (1) denying defendants’ motions to dismiss, or (2) granting 

Anderson leave to file the proposed amended complaint attached to its motion.  

(See Pls.’ Mem. L. in Supp. of Mot. for Reconsideration, Anderson News, L.L.C. v. 

American Media, Inc., No. 09-cv-2227 (PAC) (S.D.N.Y. Aug. 16, 2010), Doc. 

No. 92.)  

On October 25, 2010, the district court denied Anderson’s motion for 

reconsideration.  The court noted that reconsideration “is an extraordinary remedy” 

whose standard “is strict, and reconsideration will generally be denied unless the 

moving party can point to controlling decisions or data the court overlooked”.  

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 22      04/18/2011      266580      67



 
 

16 
 

(Docket No. 98 (“Recon. Order”), at 2 (AA108) (quoting Hinds County, Miss. v. 

Wachovia Bank N.A., 700 F. Supp. 2d 378, 407 (S.D.N.Y. 2010) and Shrader v. 

CSX Transp., 70 F.3d 255, 257 (2d Cir. 1995)).)  The court then examined each 

possible basis for reconsideration.  It found that Anderson “does not allege any 

‘intervening change in controlling law’ or ‘availability of new evidence,’ and does 

not suggest that the Court’s ruling will cause ‘manifest injustice.’”  (Id. (quoting 

Virgin Atl. Airways, Ltd. v. Nat’l Mediation Bd., 956 F.2d 1245, 1255 (2d Cir. 

1992)).)  Instead, the court observed that Anderson was merely trying to “relitigate 

an issue that [had] already [been] decided” (id. (quoting Shrader, 70 F.3d at 257) 

(internal quotation marks omitted)), which therefore provided “no basis for 

reconsideration” (id. at 4 (AA110)).  The district court also considered the contents 

of the proposed amended complaint and found that it added numerous conclusory 

allegations, which did not cure the deficiencies described in the court’s opinion 

dismissing Anderson’s original complaint.  (Id.)  This appeal followed. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 23      04/18/2011      266580      67



 
 

17 
 

SUMMARY OF THE ARGUMENT 

Under Twombly: 

Without more, parallel conduct does not suggest conspiracy, 
and a conclusory allegation of agreement at some unidentified 
point does not supply facts adequate to show illegality.  Hence, 
when allegations of parallel conduct are set out in order to make 
a § 1 claim, they must be placed in a context that raises a 
suggestion of a preceding agreement, not merely parallel 
conduct that could just as well be independent action. 

550 U.S. at 556-57 (emphasis added).  In Ashcroft v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937, 1950 

(2009), the Supreme Court reiterated:  “Determining whether a complaint states a 

plausible claim for relief will . . . be a context-specific task that requires the 

reviewing court to draw on its judicial experience and common sense.” 

Anderson asserts that appellees made a “collective decision to cut off 

Anderson’s supply of magazines”.  (Anderson Br. at 29.)  That allegation, 

however, must be evaluated against the context of  “Anderson’s unilateral 

Surcharge”.  (Op. at 10 (AA55).)  In January of 2009, Anderson announced that in 

two weeks’ time it would cease to distribute any magazines unless publishers 

agreed in writing to Anderson’s terms, and would exit the business if its demands 

were not met in full.  Although Anderson’s proposed amended complaint 

conclusorily alleges that its demands were negotiable, it pleads no facts suggesting 

any actual negotiation or voluntary attempts at negotiation.  Instead, failing to 

achieve full capitulation to its demands, Anderson made good on its promise to 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 24      04/18/2011      266580      67



 
 

18 
 

shut down its business just days after its self-created February 1 deadline, allowing 

any magazines in its possession to rot in its warehouses.   

In the district court, Anderson extensively argued that this case was 

similar to Starr v. Sony BMG Music Entm’t, 592 F.3d 314 (2d Cir. 2010), in which 

this Court reversed the dismissal of a complaint.  However, as detailed by the 

district court, the factual allegations here, read in the pertinent context, are nothing 

like those in Starr.  Indeed, on appeal, Anderson no longer even compares its 

claims to Starr.  Instead, Anderson contends that it has pled “direct evidence” of 

conspiracy, or (if not) that a conspiracy may plausibly be inferred from its 

allegations regarding:  (1) parallel conduct among defendants; (2) statements by 

defendants; (3) meetings among defendants; and (4) the economic impossibility of 

unilateral action.6   

As the district court noted, Anderson’s complaint contains “no 

allegations of direct evidence of a conspiracy” (Op. at 10 (AA55)), and Anderson’s 

counsel never once mentioned “direct” allegations in the district court.  Until now, 

Anderson has argued only that its allegations support the inference of an 

                                           
6 As to Anderson’s state law claims for tortious interference and civil 

conspiracy, the district court properly found that those claims fall with Anderson’s 
Section 1 claim (Op. at 19-20 (AA64-65)), which Anderson does not dispute (see 
Anderson Br. at 57-58).  Because Anderson has not adequately pled a Section 1 
claim, the Court properly dismissed Anderson’s state law claims.  

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 25      04/18/2011      266580      67



 
 

19 
 

agreement.  (See, e.g., Mot. to Dismiss Hr’g Tr. at 40:1-2 (SA204) (“plausible 

grounds to infer an agreement”), 47:2-48:7 (SA212) (arguing that parallel conduct 

plus certain facts allowed inference of conspiracy), 49:7-14 (SA213) (arguing that 

alleged meetings entitle Anderson to an “inference drawn” that an agreement was 

reached), 50:22-51:3 (SA214-15) (arguing that alleged statements about the 

destruction of Anderson “supports overwhelmingly an inference” of conspiracy).)   

With respect to the inference of a conspiracy from parallel conduct, 

Anderson’s allegations reveal “dramatic differences among the Defendants’ 

reactions [that] undermine Anderson’s theory of conscious parallel conduct.”  

(Op. at 9 (AA54).)  Indeed, even were defendants’ conduct parallel, Anderson’s 

allegations do not articulate any “further circumstance pointing toward a meeting 

of the minds”.  Twombly, 550 U.S. at 558.  In particular, Anderson has alleged no 

statements or meetings suggesting that Time or TWR reached any meeting of the 

minds with other defendants as to the provision of magazines to Anderson, and 

Anderson’s final allegation—that “no individual distributor or publisher could risk 

losing retail sales unless it had assurances that its competitors would follow suit” 

(Anderson Br. at 30)—does not suggest otherwise.  As the district court noted, 

“Anderson’s argument is really that the Defendants had to agree to its demands; 

otherwise the Defendants would be in violation of the antitrust law.”  (Op. at 11 

(AA56).)   

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 26      04/18/2011      266580      67



 
 

20 
 

On appeal, Anderson does not defend its original complaint, but 

instead melds allegations from that complaint and its proposed amended complaint.  

In so doing, Anderson tacitly admits that its original complaint was insufficient, 

and also sidesteps the requirements for reconsideration set forth in Federal Rule of 

Civil Procedure 59(e) and Local Rule 6.3.  As the district court correctly found, 

however, Anderson did not meet those requirements.  Thus, quite apart from the 

proposed amended complaint’s legal insufficiency, the district court properly 

denied Anderson’s motion for reconsideration, which was a necessary prerequisite 

for granting Anderson’s post-judgment motion to amend. 

STANDARD OF REVIEW 

This Court “review[s] de novo [a] district court’s decision to grant a 

motion to dismiss”.  Arar v. Ashcroft, 585 F.3d 559, 567 (2d Cir. 2009) (en banc).  

In so doing, the Court “accept[s] as true the factual allegations of the complaint, 

and construe[s] all reasonable inferences that can be drawn from the complaint in 

the light most favorable to the plaintiff”.  (Id.)  The Court must not, however, give 

any effect to “legal conclusions couched as factual allegations”, Port Dock & Stone 

Corp. v. Oldcastle Ne., Inc., 507 F.3d 117, 121 (2d Cir. 2007), or make any 

“unwarranted deductions” of fact, First Nationwide Bank v. Gelt Funding Corp., 

27 F.3d 763, 771 (2d Cir. 1994). 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 27      04/18/2011      266580      67



 
 

21 
 

“A district court’s denial of a party’s motion to alter or amend 

judgment under Rule 59(e) is . . . reviewed for an abuse of discretion.”  Empresa 

Cubana del Tabaco v. Culbro Corp., 541 F.3d 476, 478 (2d Cir. 2008) (quoting 

Munafo v. Metro. Transp. Auth., 381 F.3d 99, 105 (2d Cir. 2004)), (internal 

quotation marks omitted).  A district court’s denial of leave to amend a complaint 

is also reviewed for abuse of discretion, unless the basis for the denial was a 

question of law, in which case review is de novo.  See Sheldon v. PHH Corp., 135 

F.3d 848, 851-82 (2d Cir. 1998).  

ARGUMENT 

I. THE DISTRICT COURT CORRECTLY DISMISSED ANDERSON’S 
COMPLAINT WITH PREJUDICE. 

To survive a motion to dismiss, a plaintiff must plead “enough facts to 

state a claim to relief that is plausible on its face.”  Twombly, 550 U.S. at 570.  

Because “[t]he crucial question” in a Section 1 case is “whether the challenged 

conduct stem[s] from independent decision or from an agreement”, stating a 

plausible Section 1 claim requires a complaint that sets forth “enough factual 

matter (taken as true) to suggest that an agreement was made”.  Id. at 553, 556 

(quoting Theater Enters., Inc. v. Paramount Film Distrib. Corp., 346 U.S. 537, 540 

(1954)) (internal quotation marks omitted) (alterations in original).  “The need at 

the pleading stage for allegations plausibly suggesting . . . agreement” requires a 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 28      04/18/2011      266580      67



 
 

22 
 

pleading with “heft”; allegations that are “merely consistent with” agreement will 

not suffice.  Id. at 557.   

A. Anderson’s Distinction Between “Direct” and “Indirect” 
Allegations Does Not Salvage Its Complaint. 

Anderson argues that “‘[p]lausibility’ comes into play [only] when a 

complaint asks the court to accept inferential allegations” (Anderson Br. at 38), 

and that its allegations are “direct”, not inferential (see id. at 32-41).  Anderson is 

wrong on both counts. 

First, Iqbal makes clear that Twombly’s holding is not limited to the 

sufficiency of pleading in Section 1 cases, but applies to all pleadings.  Iqbal 

further holds that a court may “begin by identifying pleadings that, because they 

are no more than conclusions, are not entitled to the assumption of truth”.  Iqbal, 

129 S. Ct. at 1950.  Then, if any “well-pleaded factual allegations” remain, the 

court “should assume their veracity and then determine whether they plausibly give 

rise to an entitlement to relief”.  Id.  There is no need to distinguish between 

“direct” and “indirect” allegations of a conspiracy.  Under Iqbal, the question is 

simply whether the nonconclusory allegations in the complaint, individually or as a 

whole, plausibly give rise to an entitlement to relief.7 

                                           
7 Anderson’s argument that “when a complaint provides enough details 

regarding [a] conspiracy that ‘[a] defendant wishing to prepare an answer . . . 
would know what to answer’ . . . such allegations are enough” (Anderson Br. at 34 
 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 29      04/18/2011      266580      67



 
 

23 
 

Anderson designates three allegations against TWR (none against 

Time) as “direct”:  that TWR and Kable scheduled a breakfast meeting “to discuss 

the conspiracy”; that TWR and several others met “to discuss[] and plan[] their 

collusive activity, including their market allocation agreement”; and that Mr. 

Jacobsen nodded and smiled.  (Anderson Br. at 35-36 (alterations in original) 

(internal quotation marks omitted).)  These purportedly “direct” allegations are 

akin to allegations rejected as wholly conclusory in Iqbal and other controlling 

cases.  In Iqbal, the Supreme Court rejected as “conclusory and not entitled to be 

assumed true” the like allegations that the defendants “‘knew of, condoned, and 

willfully and maliciously agreed to subject [Iqbal]’ to harsh conditions of 

confinement ‘as a matter of policy, solely on account of [his] religion, race, and/or 

national origin’”, and that Ashcroft was the “principal architect” of that policy and 

Mueller was “instrumental” in adopting it.  Iqbal, 129 S. Ct. at 1951 (second 

alteration in original).  Likewise, in Starr, the plaintiffs alleged that the 

“defendants ‘agreed’ to a wholesale price floor of about 70 cents per song”.  Starr, 

                                           
(quoting Twombly, 550 U.S. 565 n.10)), is wrong.  Twombly’s footnote 10 merely 
stands for the proposition that, although Twombly abrogated the “no set of facts” 
pleading standard of Conley v. Gibson, 355 U.S. 41 (1957), it left intact the “fair 
notice” requirement of Rule 8.  See Twombly, 550 U.S. at 561.  That a complaint 
must still provide “fair notice” does not negate the requirement of pleading 
“enough facts to state a claim to relief that is plausible on its face”.  Twombly, 550 
U.S. at 570; see Iqbal, 129 S. Ct. at 1949.       

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 30      04/18/2011      266580      67



 
 

24 
 

592 F.3d at 319.  This Court emphasized:  “The allegation that defendants agreed 

to this price floor is obviously conclusory, and is not accepted as true.”  Id. at 319 

n.2.  Similarly, in In re Elevator Antitrust Litig., 502 F.3d 47, 50-51 (2d Cir. 2007) 

(per curiam), this Court again rejected “conclusory allegations of agreement” 

stated “in entirely general terms without any specification”.   

Second, Anderson’s own cases demonstrate that Anderson has made 

no nonconclusory “direct” allegations of any agreement.  “[D]irect evidence . . . 

usually take[s] the form of an admission by an employee of one of the conspirators, 

that officials of defendants had met and agreed explicitly on terms of a 

conspiracy.”  In re Text Messaging Antitrust Litig., 630 F.3d 622, 628 (7th Cir. 

2010).  For example, in West Penn Allegheny Health Sys., Inc. v. UPMC, 627 F.3d 

85, 100 (3d Cir. 2010), the complaint alleged that defendant Highmark had 

acknowledged that refinancing the plaintiff “was a good idea”, but it would not do 

so because defendant UPMC “would retaliate against it for violating their 

agreement—an agreement that Highmark admitted was ‘probably illegal’”.  The 

complaint alleged that other specific admissions of the existence of the agreement 

had been made to representatives of the plaintiff by the defendants, so that the 

court concluded the direct allegations of an agreement were sufficient.  Id.  

Similarly, the court in In re Insurance Brokerage Antitrust Litig., 618 F.3d 300, 

324 n.23 (3d Cir. 2010) (quoting In re Baby Food Antitrust Litig., 166 F.3d 112, 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 31      04/18/2011      266580      67



 
 

25 
 

118 (2d Cir. 1999)), described “direct evidence of a conspiracy” as “a document or 

conversation explicitly manifesting the existence of the agreement in question— 

‘evidence that is explicit and requires no inferences to establish the proposition or 

conclusion being asserted.’”  Likewise, In re High Fructose Corn Syrup Antitrust 

Litig., 295 F.3d 651, 662 (7th Cir. 2002), refers to the “largely, if not entirely 

superfluous[,] distinction between direct and circumstantial evidence.  The former 

is evidence tantamount to an acknowledgment of guilt; the latter is everything else 

including ambiguous statements.”  The treatise cited by Anderson (see Anderson 

Br. at 33) states that an “agreement can sometimes be proved by direct evidence—

for example, the testimony of the participants or documents referring to an 

exchange of commitments”.  6 Phillip E. Areeda & Herbert Hovenkamp, Antitrust 

Law ¶ 1410c (3d ed. 2010). 

As discussed below, see infra pages 26-54, none of the non-

conclusory allegations in Anderson’s pleadings rise to the definitions of “direct” 

set forth in these cases.  Instead, what Anderson really seeks to do is infer the 

existence of an agreement from vague descriptions of conduct and statements made 

by appellees.   

Third, Anderson did not once advance any “direct” evidence argument 

in the district court.  Instead, Anderson’s opposition to defendants’ motions to 

dismiss repeatedly emphasized that its allegations were “highly suggestive of an 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 32      04/18/2011      266580      67



 
 

26 
 

illegal agreement” or “indicative of a conspiracy and parallel conduct”.  (Opp’n to 

Mot. to Dismiss, Anderson News, L.L.C. v. American Media, Inc., No. 09-cv-2227 

(PAC), at 14 (S.D.N.Y. Jan. 19, 2010), Doc. No. 72.)8  Likewise, Anderson’s 

motion for reconsideration does not even mention “direct” allegations of 

conspiracy. 

B. Anderson’s Allegations Are Insufficient to Permit the Plausible 
Inference of a Conspiracy. 

In asking this Court to infer a conspiracy, Anderson relies on four 

types of allegations:  (1) parallel conduct among defendants; (2) statements by 

defendants; (3) meetings among defendants; and (4) the economic impossibility of 

independent action by any defendant.  Those allegations do not plausibly state a 

claim under Section 1.  Additionally, Anderson’s proposed amended complaint 

                                           
8 See also Opp’n to Mot. to Dismiss at 2 (Anderson’s allegations “are more 

than sufficient ‘to raise a reasonable expectation that discovery will reveal 
evidence of illegal agreement’”), 14 n.6 (Anderson’s allegation of “factually 
specific facts and statements highly suggestive of collusion”), 15 (“The complaint 
clearly alleges parallel conduct by defendants.”), 18 (explaining absence of direct 
allegations of conspiracy in Anderson’s complaint because “direct allegations of 
conspiracy are not always possible because of the secret nature of conspiracies.  
Nor are direct allegations necessary.”), 19 (arguing that defendants’ statements 
“clearly are suggestive of a conspiracy”), 20 (“The parallel conduct of the 
defendants here . . . is . . . highly suggestive of a prior agreement.”), 25 (allegations 
that defendants’ parallel actions that were “contrary to their individual economic 
self-interest is highly indicative of conspiracy”); see also Mot. to Dismiss Hr’g Tr. 
at 40 (SA204) (Anderson argues the complaint provides “plausible grounds to infer 
an agreement”), 49 (SA213) (asking court to draw inference of agreement from 
allegations that meetings were close in time). 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 33      04/18/2011      266580      67



 
 

27 
 

confirms that the district court properly dismissed Anderson’s original complaint 

with prejudice.9 

1. Anderson’s Allegations of Parallel Conduct Do Not 
Plausibly Suggest Conspiracy. 

Anderson argues that in response to its ultimatum, “each of the 

defendants . . . moved in lockstep to end Anderson’s supply of magazines”, 

suggesting an unlawful agreement.  (Anderson Br. at 44.)  Anderson’s argument is 

flawed for two reasons:  (1) Anderson’s factual allegations reveal that defendants 

did not move in “lockstep”, but responded in diverse ways; and (2) the two types 

of similar conduct alleged do not suggest conspiracy.   

a. Defendants’ Actions in Early 2009 Were Diverse.  

As the district court properly concluded (Op. at 8-9 (AA53-54)), 

Anderson alleged that defendants had widely differing responses to Anderson’s 

ultimatum:  AMI continued to ship magazines to Anderson (see AMI Br. at section 

I.B.1.a), asserting that Anderson was contractually obligated to distribute AMI’s 

magazines on preexisting terms (see Docket No. 75-3, Ex. D ¶¶  9-11, 27-32 

                                           
9 As Anderson admits, when the district court dismissed Anderson’s complaint 

with prejudice, Anderson “had not previously amended its complaint or formally 
moved for leave to do so”.  (Anderson Br. at 3.)  Nevertheless, because even the 
allegations in Anderson’s proposed amended complaint are insufficient to state a 
plausible claim (as the district court properly found, see Recon. Order at 4 
(AA110)), we address the allegations of the proposed amended complaint as if 
Anderson had actually filed it. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 34      04/18/2011      266580      67



 
 

28 
 

(SA147-48, SA151) (complaint filed in Delaware Chancery Court by Hachette and 

AMI asserting breach of contract claim against Anderson for failure to sell or 

distribute magazines); Kable attempted to negotiate with Anderson by offering 

exclusivity in certain areas of the country in exchange for Anderson retracting the 

surcharge (Compl. ¶ 50 (AA30)); Curtis allegedly encouraged Anderson to remain 

in business and improve its profitability by taking over Source’s retail accounts 

(Compl. ¶ 50 (AA30))10; and Time attempted to strike a deal with Anderson by 

offering Anderson a lower price (see Interview Tr. at 2 (SA34); Compl. ¶ 53 

(AA31)).  Those varied responses to Anderson’s surcharge are hardly the actions 

of co-conspirators moving “in lockstep” to drive Anderson out of business. 

Although Anderson asserts that “[t]here is no inconsistency between 

the defendants agreeing, on the one hand, that they would cut Anderson off if it 

maintained its surcharge and, on the other hand, attempting to obtain concessions 

from Anderson” (Anderson Br. at 49), in making this argument Anderson appears 

to have forgotten its own theory of its case.  Anderson’s complaint is premised on 

the idea that defendants together seized on “Anderson’s proposed fee . . . as an 

opportunity to eliminate Anderson as a wholesaler” (Compl. ¶ 44 (AA28); see 
                                           

10 Although Anderson alleges Curtis’s suggestion and Kable’s attempt at 
negotiation amount to an invitation to join the conspiracy (Anderson Br. at 36-37), 
that allegation is utterly incoherent.  On their face, those allegations reflect diverse 
unilateral action, not conspiracy. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 35      04/18/2011      266580      67



 
 

29 
 

PAC ¶ 48 (AA83)), not that defendants agreed to cut Anderson off from its supply 

of magazines only if Anderson refused to compromise on different terms with each 

defendant.  Indeed, Anderson’s proposed amended complaint insinuates that 

defendant Curtis was on a mission to “find a way to put Anderson out of business”.  

(PAC ¶ 47 (AA83).)  Accordingly, Anderson’s factual allegations about the 

defendants’ varied responses are entirely incompatible with its theory of the 

objectives of the alleged conspiracy:  defendants who conspire to drive a company 

out of business do not separately bargain for ways to keep that company afloat.   

b. The Only Two Forms of Conduct Common to 
Defendants Are Not Suggestive of Conspiracy. 

Anderson alleges only two common actions among defendants:  

(1) rejection of Anderson’s ultimatum, and (2) cessation of defendants’ (other than 

AMI’s) shipments of magazines to Anderson during the first week of February 

2009.  The first is probative of nothing:  both alleged conspirators and non-

conspirators alike rejected Anderson’s surcharge.  (Compl. ¶ 43 (AA28).)  The 

second also is probative of nothing because it is the natural consequence of 

Anderson’s announcement that as of February 1 it would cease to distribute the 

magazines of publishers who had not agreed in writing to its demands.  That the 

defendants ceased shipping magazines to Anderson during the first week of 

February 2009 suggests nothing about collusion; defendants’ decisions were 

merely “a common response” to the “common stimulus” of Anderson’s refusal to 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 36      04/18/2011      266580      67



 
 

30 
 

handle their magazines without a signed agreement accepting Anderson’s terms.11  

(Op. at 11 (AA56) (citing Twombly, 550 U.S. at 556 n.4).) 

c. The District Court’s Treatment of Anderson’s 
Allegations of Parallel Conduct Was Not Error.   

 Anderson ascribes two primary errors to the district court’s treatment 

of its allegations regarding its ultimatum and defendants’ parallel responses:  

(1) the district court improperly characterized Anderson’s surcharge as “non-

negotiable” (Anderson Br. at 9-10, 24, 49-51), and (2) the district court improperly 

required Anderson to plead facts “tend[ing] to exclude independent self-interested 

conduct as an explanation for defendants’ parallel behavior” (Anderson Br. at 50).  

Anderson is incorrect on both fronts.   

                                           
11 Anderson’s hypothesis, “that the defendants were able to effectuate a 

dramatic change in longstanding patterns of distribution, on an industry-wide basis 
and practically overnight, strongly supports an inference of advance coordination” 
(Anderson Br. at 44) is incredible.  Appellees certainly made no arrangements for 
alternative distribution until after Anderson delivered its ultimatum.  (See 
Interview Tr. at 5, 7 (SA37, SA39); Mot. to Dismiss Hr’g Tr. 40:13-41:3 (no 
conspiracy alleged until after Anderson announced its demands).)  The timetable 
for changes to the magazine industry in early 2009 has nothing to do with 
defendants, and everything to do with Anderson’s own February 1, 2009, deadline.  
In re Text Messaging Antitrust Litig., 630 F.3d 622 (7th Cir. 2010), cited by 
Anderson, is not to the contrary.  Although Text Messaging observes that sudden 
and simultaneous price increases in the face of steeply falling costs may support an 
inference of advance agreement, id. at 628, it does not involve a two-week 
ultimatum issued by a buyer with market power.  Here, the only parties that made 
unprovoked and anomalous simultaneous price changes were Anderson and 
Source.  (See Compl. ¶¶ 41, 42, 50 (AA27, AA30).)     

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 37      04/18/2011      266580      67



 
 

31 
 

i. The District Court Properly Viewed Anderson’s 
Demands as “Non-negotiable”. 

Mr. Anderson repeatedly and publicly insisted that Anderson’s seven-

cent fee and inventory cost shift were non-negotiable and that Anderson would 

refuse to deliver the magazines of any publisher who would not submit to them.  

(See supra pages 4-5.)  Despite the clarity of Mr. Anderson’s words, Anderson 

argues that two allegations in the complaint—Anderson’s agreement with Comag 

and Anderson’s January 31 meeting with TWR—indicate that Anderson’s “fee 

proposal” was, in fact, negotiable.  (Anderson Br. at 9-10.)  That conclusion is 

unsupported and irrelevant.  

First, with respect to Anderson’s allegation that Comag “did not agree 

to the proposed surcharge” but “proposed to Anderson a modified arrangement” 

(Compl. ¶ 43 (AA28)), the complaint does not allege that any defendant was aware 

that Anderson and Comag had reached an agreement.  The proposed amended 

complaint alleges that defendants knew Anderson and Comag had reached 

agreement (PAC ¶ 4 (AA70)), but it does not allege that any defendant knew that 

the agreement was on terms different from what Anderson demanded.  

Accordingly, any understanding Anderson reached with Comag could not have 

signaled Time or TWR that Anderson was willing to back down from its demands, 

and the complaint does not allege any attempt by Anderson to negotiate with Time 

or TWR until January 31. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 38      04/18/2011      266580      67



 
 

32 
 

Second, with respect to the partial agreement Mr. Anderson allegedly 

reached with TWR (see Compl. ¶¶ 52-53 (AA31)), the absolute most those 

allegations set forth is that:  (1) on Saturday, January 31, 2009—the last day 

Anderson would handle Time’s magazines without a written agreement—

Anderson was forced by Wal-Mart to negotiate with Time; (2) Anderson and TWR 

never reached any agreement on the inventory pushback demand; (3) Anderson 

promised to pay TWR $13 million it owed for previous magazine product; and 

(4) Anderson reneged on that promise.  See supra pages 7-8.  Indeed, Time had 

earlier tried to negotiate with Anderson, offering an additional two percent off of 

cover price, but Anderson instead insisted on the seven-cent fee and $70 million 

inventory pushback.  (See Interview Tr. at 2 (SA34).)  Time had every reason to 

believe that its magazines, if shipped to Anderson, would sit in Anderson’s 

warehouses undistributed (as AMI’s magazines in fact did).   

Third, Anderson’s complaint alleges that Kable and Curtis proposed 

different, alternative strategies for Anderson to remain in business without a 

surcharge or inventory cost-shift.  (Compl. ¶¶ 50 (AA30).)  Anderson rejected 

those proposals, and does not allege that it made any counteroffer.  Those 

allegations undermine any inference that defendants knew Anderson would 

negotiate.   

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 39      04/18/2011      266580      67



 
 

33 
 

Fourth, Anderson’s recent, conclusory allegations that it had the 

secret intent to negotiate are irrelevant.12  Regardless of Anderson’s intentions, the 

only reasonable conclusion for a publisher or distributor to draw from Anderson’s 

conduct during January 2009 was that the seven-cent fee and inventory cost-shift 

demands were non-negotiable. 

ii. The District Court Did Not Require Anderson 
to Plead Facts Tending to Exclude the 
Possibility of Independent Self-Interested 
Conduct. 

Contrary to Anderson’s assertions (see Anderson Br. at 50), the 

district court did not require Anderson to plead facts tending to exclude the 

possibility of independent self-interested conduct.13  Instead, the district court 

examined the central allegation in Anderson’s complaint—that defendants (other 

                                           
12 Anderson’s proposed amended complaint contains several allegations 

asserting things like:  defendants “well know[] the proposed surcharge . . . was 
negotiable” (PAC ¶ 4 (AA70)); “These meetings -- which clearly constituted 
merely the initial stages of the negotiating process . . . .” (id. ¶ 51(AA84)); and 
Anderson began to hear “common objections in response to [the] proposed 
surcharge, which the defendants knew was negotiable.” (id. ¶ 64 (AA88)).  Those 
allegations as to defendants’ knowledge are entirely conclusory and not entitled to 
the assumption of truth.  See Twombly, 550 U.S. at 555; Iqbal, 129 S. Ct. at 1951.  
Additionally, even those conclusory allegations are limited to the seven-cent 
surcharge, and do not reach the $70 million inventory pushback. 

13 The district court understood that “[a]t the pleading stage . . . an antitrust 
complaint does not have to tend to rule out the possibility that the defendants were 
acting independently.”  (Op. at 7 (AA52) (citing Starr, 592 F.3d at 321).) 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 40      04/18/2011      266580      67



 
 

34 
 

than AMI) stopped shipping magazines to Anderson shortly before February 1, 

2009—and determined that, in context, the behavior did not suggest the existence 

of a conspiracy because it was “in line with a wide swath of rational and 

competitive business strategy unilaterally prompted by common perceptions of the 

market”.  (Op. at 10 (AA55).)  Turning to the remaining allegations in Anderson’s 

complaint, the district court (correctly) found, as detailed below, that they failed 

plausibly to suggest the existence of any conspiracy.14  (See Op. at 9-18 

(AA54-63).) 

2. Anderson’s Allegations of Statements by Defendants Do Not 
Plausibly Suggest Conspiracy. 

Although Anderson attributes great significance to the fact that its 

pleadings contain “statements by named conspirators” (Anderson Br. at 41), not 

one of those statements plausibly suggests Time or TWR’s involvement in a 

conspiracy.   

                                           
14 The district court did not “refuse to ‘assume the veracity’ of plaintiffs’ 

allegations because it consider[ed] them ‘implausible’”.  (Anderson Br. at 38.)  
Instead, the district court simply observed that Anderson’s nonconclusory 
allegations did not suggest that defendants’ decisions to reject Anderson’s 
ultimatum and switch to wholesalers not seeking price concessions was anything 
but a natural, competitive response.  

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 41      04/18/2011      266580      67



 
 

35 
 

a. The Alleged Statements Involving TWR in 
Anderson’s Complaint Do Not Plausibly Suggest 
Conspiracy. 

Anderson’s complaint contains no allegations of statements made 

involving Time and only three allegations of statements made involving TWR:  

(1) defendant Curtis’s alleged statement that Curtis was “going to have to go with 

whatever” TWR did (Compl. ¶ 49 (AA29)); (2) statements that allegedly amounted 

to an agreement between Anderson and TWR (Compl ¶¶ 52-55 (AA31-32)); and 

(3) Mr. Jacobsen’s alleged statement to Source:  “Exactly -- we now control this 

space” (Compl. ¶ 56 (AA32)).   

i. Curtis’s Statement that Curtis Planned to 
Follow TWR. 

Anderson alleges that on or about January 21, 2009, Bob Castardi, 

President and CEO of Curtis, told Mr. Anderson, “in words or substance” that he 

didn’t “want a problem.  [He] would like to get this worked out.  But [he would] 

have to go with whatever Rich [Jacobsen . . .] does.”  (Compl ¶ 49 (AA29).)  That 

statement is exculpatory:  Mr. Castardi didn’t know what Mr. Jacobsen was going 

to do, but was waiting to see and follow “whatever” decision Mr. Jacobsen made.15  

                                           
15 Contrary to Anderson’s suggestion (Anderson Br. at 42-43), there is nothing 

unlawful about conscious parallelism.  See Twombly, 550 U.S. at 553-54 (“Even 
‘conscious parallelism,’ a common reaction of ‘firms in a concentrated market 
[that] recognize[e] their shared economic interests and their interdependence with 
 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 42      04/18/2011      266580      67



 
 

36 
 

Indeed, Anderson’s allegation that Curtis’s prior attempt to act first resulted in 

dismal failure (see Compl. ¶ 45 (AA28)) renders Mr. Castardi’s alleged statement 

completely innocuous.   

Mr. Jacobsen’s purported response when told by Mr. Anderson about 

Mr. Castardi’s statement, that he “did not deny it, but indicated that he realized that 

Anderson knew that there had been collusion” (Compl. ¶ 52 (AA31)), although 

anointed by Anderson as a “direct” allegation of conspiracy (Anderson Br. at 35), 

is utterly conclusory, pleading not that Mr. Jacobsen made any culpable statement 

but that he (i) “indicated” that (ii) he “realized” that (iii) Anderson “knew” that 

(iv) there had been “collusion” between unspecified persons.  Anderson’s brief in 

the district court made clear that Mr. Jacobsen’s act of “indication” was silence.  

(See Opp’n to Mot. to Dismiss at 9.)  As the district court observed, it would be 

entirely improper to use that allegation to infer a conspiracy based on Mr. 

Jacobsen’s alleged silence.  (Op. at 16 (AA61).)   

Anderson’s proposed amended complaint changes the allegation, 

pleading that Mr. Jacobsen “did not deny it, but instead crossed his arms, nodded 

in agreement and smiled”.  (PAC ¶ 70 (AA91).)  Anderson’s alteration of its 

original allegation proves only two things.  First, Mr. Jacobsen did not make any 
                                           
respect to price and output decisions’ is ‘not in itself unlawful.’”) (quoting Brooke 
Group Ltd. v. Brown & Williamson Tobacco Corp., 509 U.S. 209, 227 (1993)).   

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 43      04/18/2011      266580      67



 
 

37 
 

verbal statements in response to Mr. Anderson.  Second, Mr. Anderson’s body 

language did not “indicate” anything—if courts were to infer collusion (never mind 

a “realization” that another party “knew” that there had been “collusion”) from 

someone nodding along and smiling during the course of a conversation—as 

almost everyone who is actually paying attention to what someone else is saying 

does—then our jails would be bursting at their seams with confessed 

conspirators.16  Indeed, Anderson’s allegation that Mr. Anderson himself told 

TWR that Curtis would do whatever TWR did undermines the foundation of 

                                           
16 Re/Max Int’l Inc. v. Realty One, Inc., 173 F.3d 995 (6th Cir. 1999), cited by 

Anderson, is not to the contrary.  In Re/Max, a former employee of one of the 
defendant real estate brokerages testified that in response to his inquiry regarding 
whether there had been an antitrust violation, the CEO of his defendant-company 
informed him of the existence of a conspiracy by stating “‘that there was no need 
to worry because someone would have to prove’ he [(the CEO)] spoke to . . . the 
principal shareholder of” the alleged co-conspirator, and “lean[ing] forward, 
smil[ing] and [saying] ‘of course we didn’t”.  Id. at 1011.  Thus the alleged co-
conspirators made verbal statements accompanied by clear gestures intended to 
mean something.  The Re/Max court expressly stated that, on its own, the CEO’s 
“act of leaning forward and smiling have no incriminatory meaning”.  Id.  Here, 
Mr. Jacobsen made no verbal response, and the allegation that his nodding was “in 
agreement” is utterly conclusory mind-reading.   

The same is true for Esco Corp. v. United States, 340 F.2d 1000 (9th Cir. 
1965).  Although the Esco court observed in dicta that “[a] knowing wink can 
mean more than words”, the example Esco gives of such a “knowing wink”—a 
statement made by one competitor to others that “I won’t fix prices with any of 
you, but . . . I am going to . . . put the price of my gadget at X dollars; now you all 
do what you want”—demonstrates that in order to even conceivably be of 
significance the “knowing wink” must to be sufficiently clear to take on 
a meaning.  Id. at 1007.       

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 44      04/18/2011      266580      67



 
 

38 
 

Anderson’s argument that unilateral action would constitute economic suicide:  

Anderson has pleaded that it facilitated lawful parallel action. 

Accordingly, neither Mr. Castardi’s statement nor Mr. Jacobsen’s 

alleged reaction to that statement—as formulated in either the complaint or the 

proposed amended complaint—plausibly suggests that Time or TWR reached any 

agreement not to deal with Anderson.   

ii. Statements that Allegedly Amounted to an 
Agreement Between Anderson and TWR. 

Anderson alleges that on January 31, 2009, at Wal-Mart’s urging, 

Anderson met with TWR to try to reach an agreement.  (Compl. ¶ 52 (AA31).)  By 

the end of the meeting Mr. Anderson believed that he had “an agreement for an 

increase in the discount to Anderson”,17 and also “to discuss scan-based trading” 

on Monday, February 2, 2009, in return for which, after the scan-based trading 

call, Anderson would make a $13 million payment to TWR”.  (Id. ¶ 53 (AA31); 

see PAC ¶ 65 (AA89).)  On February 2, TWR and Anderson had a “cordial call” 

regarding scan-based trading, but Anderson did not make the $13 million payment.  

See supra page 8.  According to Anderson, a few hours later Mr. Jacobsen 

                                           
17 Anderson is unsure of the purported agreement’s terms: compare “2.00% for 

all Time weeklies, or 2.75% for all People weeklies” (Compl ¶ 53 (AA31) 
(emphasis added)), with “an increase of 2.00% in the discount . . . for all Time 
weeklies, and 2.75% for all People weeklies” (PAC ¶ 65 (AA89) (emphasis 
added)). 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 45      04/18/2011      266580      67



 
 

39 
 

informed Mr. Anderson that “TWR and Time executives had decided ‘to change 

the channel,’ that ‘they were going to have to use two wholesalers,’ and that ‘that 

was the way it was going to be.’”  (Compl. ¶ 54 (AA31).) 

Those allegations are facially exculpatory:  TWR negotiating with 

Anderson is inconsistent with TWR joining a boycott to eliminate Anderson from 

the magazine industry.  Even the conclusory allegation that Time and TWR were 

“stringing Anderson along with sham negotiations to attempt to induce Anderson 

to make payments before it was cut off” (PAC ¶69 (AA89-90)), pleads a 

legitimate, independent business motive (attempt to collect a pre-existing debt), not 

any fact suggesting conspiracy.  Indeed, the gist of Anderson’s allegations is:  

(1) Wal-Mart knew TWR had decided to discontinue using Anderson, and urged 

Anderson to negotiate instead of standing on its ultimatum; (2) Anderson began 

negotiations, and promised to pay $13 million following Monday’s “cordial call”; 

(3) TWR “attempted” to get—but never received—the $13 million from Anderson; 

and (4) TWR discontinued further negotiations.  Anderson’s allegation that “TWR 

never had any intention of honoring its commitment to continue to work with 

Anderson” (Compl. ¶ 55 (AA31)) is wholly conclusory, and also does not suggest 

any agreement among defendants.  

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 46      04/18/2011      266580      67



 
 

40 
 

iii. Rich Jacobsen’s Statement: “Exactly -- we now 
control this space”. 

Anderson alleges that on February 2, 2009, when “Jacobsen told Mays 

that TWR would not be supplying any magazines to Source”, Mr. Mays, Source’s 

CEO, launched into a parade of horribles, to which Mr. Jacobsen allegedly 

responded:  “Exactly--we now control this space.”  (Compl. ¶ 56 (AA32).)  That 

alleged statement is so vague as to be entirely meaningless.  Indeed, if the 

statement means anything at all, as the district court observed, it amounts to a 

“bald statement[] describing the state of the magazine industry” (Op. at 16 

(AA61)), and does not suggest the existence of any conspiracy.  

b. The New Allegations of Statements Involving Time or 
TWR in Anderson’s Proposed Amended Complaint 
Do Not Plausibly Suggest Agreement. 

Anderson’s proposed amended complaint contains only one new 

statement that implicates TWR and one new statement that implicates Time.  

Neither plausibly suggests conspiracy.   

i. Bob Castardi’s Alleged Statement that He 
Knew with “100% certainty” what TWR, 
Bauer, and AMI Would Do. 

Anderson alleges that on January 31, 2009, Bob Castardi of Curtis 

told a Source executive that he knew “with ‘100% certainty,’ that TWR, Bauer and 

AMI would refuse to supply product to Source”.  (PAC ¶ 71 (AA91).)  That 

statement does not even remotely suggest a conspiracy.  January 31, 2009, was the 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 47      04/18/2011      266580      67



 
 

41 
 

last day Anderson would distribute magazines without a signed agreement 

accepting its demands.  Those rejecting Anderson’s demands had to make 

alternative arrangements with printers, replacement wholesalers, and retailers in 

advance, none of which were secret.  Anderson itself alleges that on January 30, 

2009, Wal-Mart knew that TWR had decided to cease using Anderson.  (Id. ¶ 65 

(AA89).)  Anderson also alleges that on January 29, Curtis sent an e-mail to its 

publisher clients, stating:  “effective immediately, Curtis is suspending all further 

shipments of magazines” to Anderson.  (Id. ¶ 66 (AA89).)  Likewise, Anderson 

alleges that Comag notified its publisher clients of its decision to continue using 

Anderson and Source, a decision that Rodale, DSI and AMI learned of.  (Id. ¶ 60 

(AA87-88).)  Anderson further alleges that TWR told Anderson that Time and 

TWR would “never, ever do business with Source again.”  (Id. ¶ 23 (AA75).)  In 

sum, the complaint establishes that everyone in the industry—alleged conspirators 

and non-conspirators alike—were aware of the decisions being made by the 

various publishers and distributors.  Thus, Mr. Castardi’s alleged statement on 

January 31 does not plausibly suggest anything about conspiracy.18 

                                           
18 Additionally, Castardi’s alleged statement undermines Anderson’s claim of 

an industry-wide conspiracy because it suggests that Castardi did not know what 
course of action the other defendants—Kable, Hachette, Rodale, DSI, and Time—
had decided upon.   

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 48      04/18/2011      266580      67



 
 

42 
 

ii. Alleged Statements by Ann Moore. 

The alleged statements made by Time’s CEO Ann Moore to Mr. 

Anderson on February 2, 2009, that she “wished we had had this conversation two 

weeks ago” and that Jimmy Pattison, the owner of News Group “was a nice person 

and maybe would buy some of Anderson’s assets” are exculpatory:  they suggest 

that Time wanted to negotiate with Anderson, but that Anderson had approached 

Time too late.  (PAC ¶ 68 (AA90).)  Anderson’s assertion that “two weeks ago” 

specifies when Time entered a conspiracy (Anderson Br. at 54) is ridiculous.  

Anderson admits that it stuck to its ultimatum until forced to negotiate by Wal-

Mart on January 30.  (PAC ¶ 65 (AA89).)  Ms. Moore merely expressed her regret 

that Anderson had been unwilling to negotiate with Time when it first announced 

its demands “two weeks ago”.  Likewise, Ms. Moore’s alleged statements that 

Time had “decided to consolidate the channel” or “mov[e] forward and eliminat[e] 

Anderson and Source” (id. ¶ 68 (AA90)) suggest nothing about concerted action, 

but merely reiterate that Time had by then made arrangements with other 

wholesalers.  In response to Mr. Anderson’s plea that Time’s decision would 

destroy Anderson, Ms. Moore’s alleged response, that another wholesaler might 

buy Anderson’s assets and employ its personnel (id.), is not the least bit suggestive 

of any conspiracy.  Indeed, if Anderson were really going out of business, an 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 49      04/18/2011      266580      67



 
 

43 
 

orderly sale to someone who wanted to preserve Anderson’s workforce and 

facilities would have reduced the disruption to consumers as well as publishers.  

3. Anderson’s Allegations of Meetings Among Defendants Do 
Not Plausibly Suggest Conspiracy. 

Anderson repeatedly emphasizes its allegations regarding meetings 

among defendants, going so far as to call several of them “direct” evidence of a 

conspiracy.  (Anderson Br. at 35-36, 53, 54-55.)  First, under Twombly and Starr 

mere allegations of meetings among alleged conspirators do not have the 

significance Anderson attributes to them.  Second, Anderson’s allegations of 

meetings lack sufficient “heft” plausibly to suggest Time’s or TWR’s involvement 

in a conspiracy, never mind to constitute a “direct” allegation of conspiracy. 

a. Under Starr and Twombly, Bare Allegations of 
Meetings Are Not Probative of Conspiracy. 

Anderson’s allegations that certain defendants met does not advance 

the plausibility of its Section 1 claim.  The Sherman Act does not prohibit 

competitors from meeting; it prohibits them from entering into agreements in 

restraint of trade.  Twombly and Starr make clear that when evaluating allegations 

of meetings or communications among purportedly conspiring defendants, what 

matters is not whether a plaintiff has alleged that meetings occurred, but whether a 

plaintiff has alleged factual matter sufficient to show that what occurred at any 

alleged meetings was unlawful.  For example, in Twombly there was no doubt that 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 50      04/18/2011      266580      67



 
 

44 
 

the defendant Baby Bells met and communicated (see Docket No. 67-7, Ex. D 

(“Twombly Compl.”) ¶ 46 (SA75)), but the Court still found plaintiffs’ allegations 

deficient, see Twombly, 550 U.S. at 570.  Underlying the Court’s decision was 

plaintiffs’ failure to set forth factual matter plausibly suggesting that the defendant 

Baby Bells had engaged in unlawful activity, either inside or outside of the alleged 

meetings.  Likewise, although the plaintiffs in Starr pointed to numerous meetings 

among defendants through both joint ventures and trade associations (Docket No. 

75-2, Ex. C ¶¶ 67, 78, 87, 98, 131 (SA113, SA116, SA119, SA121, SA129)), in 

reaching its decision to uphold the complaint this Court discounted those 

allegations, instead focusing on other allegations demonstrating that defendants 

had, in fact, engaged in an unlawful price-fixing scheme, whether conceived at the 

alleged meetings or elsewhere.  See Starr, 592 F.3d at 323-24. 

b. The Alleged Meetings Involving Time or TWR Do 
Not Plausibly Suggest Their Involvement in a 
Conspiracy.   

Anderson’s complaint contains only two allegations of meetings 

involving Time or TWR.  Neither plausibly suggests conspiracy.  

i. The “Numerous Meetings” Allegation.  

Anderson alleges that “throughout the latter part of January and the 

early days of February, defendants -- ostensibly each others’ competitors -- held 

numerous meetings during which they discussed dividing the U.S. distribution 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 51      04/18/2011      266580      67



 
 

45 
 

territory into two regions”.  (Compl. ¶ 55 (AA31-32).)  That allegation is entirely 

conclusory and therefore does nothing to render Anderson’s claim of a conspiracy 

plausible.  See In re Elevator Antitrust Litig., 502 F.3d at 51 n.5 (dismissing as 

conclusory plaintiffs’ assertion that defendants “[p]articipated in meetings in the 

United States and Europe to discuss pricing and market divisions”).   

ii. The January 2009 Meeting Allegation. 

Anderson alleges that “in furtherance of their conspiracy to cut off 

supply to Anderson and Source, defendants Curtis and Hudson met with their 

respective competitors, TWR and News Group, in January 2009 at Hudson’s 

offices in North Bergen, New Jersey”.  (Compl. ¶ 55 (AA31-32).)  In other words, 

a subset of defendants (not including Time) met at some point in January 2009—

that is, at some point during the entire duration of the alleged conspiracy—for 

some unknown reason.  As the district court concluded, that allegation does not 

suggest an agreement among defendants.  (See Op. at 9 n.9 (AA54).)  

Indeed, Anderson’s alterations to this allegation confirm that 

Anderson has no idea who was involved in the supposed meeting, when it 

occurred, or what was discussed.  Although Anderson’s original complaint alleges 

that Hudson attended the meeting, the proposed amended complaint instead states 

that Hudson was “at the heart” of the meeting, omitting any specific allegation that 

anyone from Hudson was present.  (Compare Compl. ¶ 55 (AA31-32), with PAC  

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 52      04/18/2011      266580      67



 
 

46 
 

¶ 63 (AA88).)  Conversely, defendant DSI—a competitor to no one (PAC ¶ 20 

(AA74) (describing DSI as a provider of marketing services); Mot. to Dismiss Hr’g 

Tr. at 32:10-20, 70:4-18 (SA196, SA234))—has suddenly been added to the guest 

list (compare Compl. ¶ 55 (AA31-32), with PAC ¶ 63 (AA88)).  Whereas 

Anderson’s proposed amended complaint included a date for the meeting—January 

29, 2009—Anderson subsequently backtracked, qualifying the allegation to read 

“on or about January 29, 2009”—in other words back to sometime during January 

2009.  (Docket No. 100 (“Letter Dated Oct. 4, 2010”) at 1 (AA114).)  Finally, and 

most importantly, Anderson is still unable to allege any fact about the substance of 

the alleged meeting, relying instead on the entirely conclusory assertion that 

defendants “discussed and planned their collusive activity, including their market 

allocation agreement”.  (PAC ¶ 63 (AA88).)   

iii. The Two New Allegations of Meetings Involving 
TWR Contained in the Proposed Amended 
Complaint.  

(1) Kable’s Communication with TWR 
Regarding the IPDA. 

Anderson’s proposed amended complaint alleges that on January 22, 

2009, Kable communicated with TWR to “‘catch up on a few’ . . . ‘IPDA type 

items’”, which supposedly suggests a conspiracy because the IPDA “is precisely 

the type of trade organization that has been used perennially by competitors to 

attempt to mask their illegal, anti-competitive communications”.  (PAC ¶ 57 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 53      04/18/2011      266580      67



 
 

47 
 

(AA86).)  However, allegations regarding trade associations are not inherently 

suspicious, see Twombly, 550 U.S. at 567 n.12, and, other than asserting that IPDA 

is the same “type” of trade association that unspecified others have used to mask 

illegality, the allegation provides no basis to conclude IPDA was or is a vehicle for 

any unlawful conduct.  Moreover, the allegation appears to be purposefully vague, 

failing to specify the form of the communication, the contents of the 

communication, or the persons involved.  Indeed, Anderson does not even plead 

that TWR responded to Kable’s purported “communication” or that the 

communication was not in fact about IPDA matters.  

(2) The Alleged Scheduling of a Breakfast 
Meeting Involving Kable and TWR. 

Anderson alleges that on January 25, 2009, the presidents of “TWR 

and Kable scheduled a breakfast meeting for Thursday, January 29, 2009, to 

discuss the conspiracy”.  (PAC ¶ 62 (AA88).)  Anderson has quite carefully 

avoided pleading that any breakfast meeting ever actually occurred.  Anderson’s 

additional assertion that the purpose of the meeting was “to discuss the conspiracy” 

(id.) is, once again, wholly conclusory and not entitled to any presumption of truth.   

4. Anderson’s Allegations That Defendants Acted Contrary to 
Their Economic Self-Interest Do Not Plausibly Suggest 
Conspiracy.   

In an attempt to shoehorn its complaint into the framework of Starr, 

Anderson argues that defendants must have conspired because “it would not be 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 54      04/18/2011      266580      67



 
 

48 
 

economically feasible for a single distributor or publisher unilaterally to cut off 

supply to a major wholesaler”.  (PAC ¶ 72 (AA92).)  Thus, Anderson argues, 

defendants must have conspired because “[a]bsent such coordination and 

agreement, the single publisher faced the unacceptable risk that its product would 

not be distributed to retailers in the areas where Anderson was the only viable 

wholesaler.”  (Id.; see also Anderson Br. at 43 (“Had any individual publisher or 

distributor refused to deal with Anderson, it would risk losing distribution to retail 

outlets served by Anderson—as Curtis learned when it threatened to cut Anderson 

off in 2008.”).)  However, Anderson’s allegations about economic self-interest 

provide no plausible basis to infer that Time or TWR were involved in any 

conspiracy.   

a. The Allegations in Anderson’s Complaint Do Not 
Plausibly Suggest Time or TWR Conspired.   

First, Anderson’s theory proves far too much.  Under Anderson’s 

hypothesis, no magazine publisher or distributor could ever cease doing business 

with Anderson absent collusion, whether Anderson’s demand had been seven cents 

per copy or seven dollars per copy.  With that sort of power, Anderson surely 

would not have been losing money for a decade.  (See Interview Tr. at 2 (SA34).)  

As the district court summarized:  “Anderson’s argument is really that the 

Defendants had to agree to its demands; otherwise the Defendants would be in 

violation of the antitrust law.”  (Op. at 11 (AA56).)  The district court carefully 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 55      04/18/2011      266580      67



 
 

49 
 

explained why Anderson’s allegations were weaker than those in In re Travel 

Agent Comm’n Antitrust Litig., 583 F.3d 896 (6th Cir. 2009), in which the Sixth 

Circuit found a very similar complaint insufficient to raise an inference of a 

conspiracy.19  (Op. at 12-14 (AA57-59).)  

Second, even if Wal-Mart may have been willing to lose Curtis’s 

magazines in order to maintain its relationship with Anderson, that allegation has 

no bearing on whether Wal-Mart would have been willing to lose Time or TWR’s 

titles.  That Wal-Mart was willing to live without, for example, Woman’s Day, Car 

& Driver, and Newsweek on its shelves (see Compl. ¶ 14 (AA21)), does not mean 

that Wal-Mart would stick with Anderson and lose the titles of “the largest 

magazine publisher in the United States . . . including Time, People, Entertainment 

                                           
19 Anderson fails to distinguish Travel Agent.  First, Anderson asserts that the 

complaint in Travel Agent lacked “any direct allegations of conspiracy” and 
included “only bald assertions that defendants reached an ‘agreement,’ along with 
‘legal conclusion[s] masquerading as  . . . factual allegation[s].’”  (Anderson Br. at 
52.)  The same is true of Anderson’s complaint.  Second, Anderson notes that the 
airlines’ prior unsuccessful attempts to cut commissions were 15-20 years before 
the challenged activity, when the market structure was different, whereas Curtis’s 
prior unsuccessful attempt was two years prior.  Id. at 52-53.  However, as the 
district court recognized, “In Travel Agent, unlike here, the airlines were not faced 
with a Surcharge ultimatum. . . . Here, by contrast, Anderson changed the status 
quo by demanding that the industry agree to the Surcharge.”  (Op. at 13-14 (AA58-
59).)  Third, Anderson contrasts the “tight chronology” with the alleged seven-year 
conspiracy alleged in Travel Agent (Anderson Br. at 53), but again, the “tight 
chronology” was Anderson’s own creation:  “Anderson created a common 
economic stimulus, impelling an immediate market reaction.”  (Op. at 14 (AA59).) 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 56      04/18/2011      266580      67



 
 

50 
 

Weekly, Sports Illustrated, Essence, Fortune, Golf, In Style, Money, People en 

Espanol, Real Simple, Sports Illustrated for Kids, This Old House, Coastal Living, 

Cooking Light, Health, Southern Accents, Business 2.0 and Southern Living”.  

(PAC ¶ 11 (AA72-73).)  In fact, Anderson’s allegation that Wal-Mart told 

Anderson to work out a deal with Time—and not any of the other magazine 

publishers or distributors—demonstrates Wal-Mart’s recognition that Time was 

different from Curtis.  (See Compl. ¶ 52 (AA31).)  

Third, Anderson’s complaint makes clear that it was not in publishers’ 

or distributors’ interests to collude to drive Anderson or Source from the magazine 

wholesale business.  As the district court observed, common economic sense 

dictates that “[p]ublishers and national distributors have an economic self-interest 

in more wholesalers, not fewer; more wholesalers yields greater competition, 

which is good for suppliers.  Destroying Anderson and Source would reduce the 

publishers’ wholesale outlets from four to two and would give Hudson and News 

Group, the two remaining major wholesalers, 90% of the market share.”  (Op. at 8 

(AA53).)   

The complaint demonstrates that Anderson went out of business not 

because of any illicit economic motivation, but because Anderson proved to be an 

inefficient high-cost provider of services.  Mr. Anderson announced his seven-cent 

surcharge and inventory cost-shift to the industry, saying those new terms were 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 57      04/18/2011      266580      67



 
 

51 
 

non-negotiable because Anderson had been losing money for a decade, and such 

measures were necessary for Anderson to “continue as a viable cost effective 

method of distributing magazines”.  (Interview Tr. at 2 (SA34).)  Mr. Anderson 

explained to the industry that even with the seven-cent fee and inventory pushback, 

he thought that Anderson would “still be . . . the least costly way to get magazines 

to market”, but that he had “told this to the presidents of the [publishing] 

companies I met with, if you can distribute magazines in a less expensive way, you 

have an obligation to do that”.  (Id. at 7 (SA39).)  

Anderson’s pleading alleges that Source never sought an inventory 

pushback, and rescinded its seven-cent demand shortly before February 1.  (See 

PAC ¶ 71 (AA91).)  Anderson’s complaint contains no allegation that Hudson or 

News Group, or any other wholesaler, demanded any improvement on their 

preexisting price or inventory terms.  Consequently, according to Anderson’s own 

complaint, distribution through every other wholesaler was less expensive than 

acquiescence to Anderson’s demands, and Time, TWR and other publishers and 

national distributors had not just an independent economic self-interest, but an 

“obligation”, to employ alternatives to Anderson.20   

                                           
20 Anderson’s argument that “[d]efendants would have been at risk of losing 

sales if they did not arrange, in advance, to have substitute wholesalers available” 
and that “[i]f defendants had not agreed among themselves, one would have 
expected a chaotic shake-out before any new distribution pattern emerged” 
 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 58      04/18/2011      266580      67



 
 

52 
 

b. The Allegations in Anderson’s Proposed Amended 
Complaint Do Not Plausibly Suggest Time or TWR 
Conspired.   

Anderson’s proposed amended complaint introduces the idea that 

publishers and distributors sought to restore a system of “regional exclusivity” in 

magazine wholesaling. 21  (See, e.g., PAC ¶ 44 (AA81-82 ).)  Anderson alleges that 

                                           
(Anderson Br. at 45), is contradicted by the facts alleged in the complaint itself, 
which make clear that in February 2009 the shake-out in the magazine industry 
was chaotic and that defendants did lose sales (see Compl. ¶ 72 (AA37) 
(Anderson’s exit from the magazine industry has “directly and substantially 
reduce[ed] the ability of retailers to obtain . . . magazines”); PAC ¶ 93 (AA99-100) 
(as a result of Anderson’s exit “wholesale distributors were temporarily 
unavailable to serve retailers in those areas . . . for a significant period of time the 
retailers’ customers had access to fewer magazines as well”)). 

21 Anderson alleges that in 1995, the Department of Justice investigated 
publishers and national distributors for establishing exclusive geographic territories 
for wholesalers.  (PAC ¶ 37 (AA78-79).)  That investigation commenced fourteen 
years before Anderson’s alleged conspiracy.  Moreover, Anderson has completely 
mischaracterized that investigation; the targets of that investigation were not 
publishers or national distributors, but wholesalers. See 
http://www.justice.gov/atr/cases/f4300/4347.htm (United States seeks protective 
order to preserve the secrecy of its “ongoing grand jury investigation into whether 
magazine wholesalers have engaged in illegal collusive conspiracies”) (emphasis 
added); http://www.justice.gov/atr/cases/f206100/206186.htm (plea agreement of 
New York Periodical Distributors, who conspired with another wholesaler); 
http://www.justice.gov/atr/cases/f218400/218410.htm (plea agreement of two 
wholesalers for conspiracy to allocate territories for magazine distribution in 
Texas, Puerto Rico, and the U.S. Virgin Islands); 
http://www.justice.gov/atr/cases/f204700/204714.pdf (plea agreement of Empire 
State News Corporation, for conspiring with another wholesaler to allocate 
territories in New York); 
http://www.justice.gov/atr/public/press_releases/1998/1776.pdf (DOJ press release 
announcing guilty plea of C&S News, a Texas magazine wholesaler). 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 59      04/18/2011      266580      67



 
 

53 
 

publishers and national distributors preferred the good-old days when there were 

several hundred wholesalers with exclusive territories.22  (See PAC ¶¶ 35, 44 

(AA78, AA81-82).)  Anderson also alleges that by 2008, Source, Anderson, News 

Group, and Hudson “had substantially all of the market for single-copy magazine 

distribution” (PAC ¶ 37 (AA78-79)) and in some areas of the country “Anderson 

was the only viable wholesaler”.  (PAC ¶ 72 (AA92).)  The allegation that 

publishers and national distributors preferred having hundreds of wholesalers to 

just four who had geographic monopolies in some places establishes the 

proposition articulated by the district court in rejecting Anderson’s theory: 

“Publishers and national distributors have an economic self-interest in more 

wholesalers, not fewer”.  (Op. at 8 (AA53).)  Indeed, Anderson’s allegation that 

publishers had no choice but to deal with it because of its size and regional 

monopolies directly contradicts Anderson’s argument that publishers and national 

distributors had an economic incentive to destroy it and Source.  Imagine how 

                                           
22 Anderson vaguely posits that at some “earlier” time “consultants” retained 

by Time “concluded that one option for enhancing the ‘stability’ of the single-copy 
magazine distribution market” was “to establish exclusive ‘regional franchises’ for 
wholesaling”, but noted there would be “legal challenges”.  (PAC ¶ 45 (AA82).)  It 
is backwards to infer that Time would decide to participate in a group boycott 
rather than enter into exclusive regional franchises, which are presumptively 
lawful.  See E&L Consulting, Ltd. v. Doman Indus. Ltd., 472 F.3d 23, 30 (2d Cir. 
2006) (noting that “exclusive distributorship arrangements are presumptively 
legal”).  

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 60      04/18/2011      266580      67



 
 

54 
 

much better for publishers it would have been had Anderson issued its ultimatum 

as one of several hundred wholesalers rather than one of four, and how much 

worse it would have been had Anderson been the only wholesaler in the country.   

II. THE DISTRICT COURT DID NOT ABUSE ITS DISCRETION IN 
DENYING ANDERSON’S RULE 59 MOTION. 

Anderson did not formally move to amend its complaint until after the 

district court entered judgment.  (See Anderson Br. at 3.)  “A party seeking to file 

an amended complaint post-judgment must first have the judgment vacated or set 

aside pursuant to Fed. R. Civ. P. 59(e) or 60(b).”  Ruotolo v. City of New York, 514 

F.3d 184, 191 (2d Cir. 2008); see Nat’l Petrochemical Co. of Iran v. M/T Stolt 

Sheaf, 930 F.2d 240, 245 (2d Cir. 1991) (Unless there is a valid basis to vacate the 

previously entered judgment, it would be contradictory to entertain a motion to 

amend the complaint.”). 

Here, Anderson did not meet the conditions necessary for granting 

reconsideration:   

‘[W]here litigants have once battled for the court’s decision, 
they should neither be required, nor without good reason 
permitted, to battle for it again.’  Zdanok v. Glidden Co., 327 
F.2d 944, 953 (2d Cir.), cert. denied, 377 U.S. 934, 12 L. Ed. 
2d 298, 84 S. Ct. 1338 (1964). The major grounds justifying 
reconsideration are ‘an intervening change of controlling law, 
the availability of new evidence, or the need to correct a clear 
error or prevent manifest injustice.’ 18 C. Wright, A. Miller & 
E. Cooper, Federal Practice & Procedure § 4478 at 790. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 61      04/18/2011      266580      67



 
 

55 
 

Virgin Atl. Airways, Ltd., 956 F.2d at 1255; see Munafo, 381 F.3d at 105.  

Anderson did “not allege any ‘intervening change in controlling law’ or 

‘availability of new evidence,’ and does not suggest that the Court’s ruling will 

cause ‘manifest injustice.’”  (Recon. Order at 2 (AA108).)  On appeal, Anderson 

does not argue that it satisfied any of those factors. 

Anderson’s motion for reconsideration was an attempt to relitigate 

issues, including:  the sufficiency of the allegations under Twombly and Iqbal; the 

economic plausibility of the alleged conspiracy; the appropriateness of considering 

Mr. Anderson’s interview; the import of the Delaware litigation brought by AMI; 

whether Hudson had a plausible role in the alleged conspiracy; and whether the 

court was required to take judicial notice of certain allegations in the Source 

complaint, and treat them as if they were in the Anderson complaint.  (See Pls.’ 

Mem. L. in Supp. of Mot. for Reconsideration, Anderson News, L.L.C. v. American 

Media., Inc., No. 09-cv-2227 (PAC) (S.D.N.Y. Aug. 16, 2010), Doc. No. 92.)  

Anderson pressed each of those arguments in opposing the motions to dismiss.  As 

the district court held, “a motion for reconsideration ‘should not be granted where 

the moving party seeks solely to relitigate an issue that is already decided’”.  

(Recon. Order at 2 (AA108) (quoting Shrader, 70 F.3d at 257.) 

Anderson argues that review should be de novo “because the only 

reason that the district court gave for denying plaintiffs leave to amend was that the 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 62      04/18/2011      266580      67



 
 

56 
 

proffered amended complaint, like the original, failed to state a claim.  See Starr, 

592 F.3d at 321”.  (Anderson Br. at 31.)  That assertion is unjustified. 

First, the district court did not rest its denial of reconsideration on the 

insufficiency of the proposed amended complaint.  Instead, the court’s decision 

rests on Anderson’s failure to meet the legal standard for reconsideration: 

Anderson could show no change in controlling law, no previously unavailable 

evidence, no manifest injustice, and no clear error of law.  After taking several 

pages to demonstrate that Anderson was merely attempting to reargue matters it 

had previously argued, the court held:  “There is no basis for reconsideration.  

Accordingly, extended discussion regarding Anderson’s defendant-specific 

arguments is unnecessary.”  (Recon. Order. at 4 (AA110).)  Only after that 

extended discussion did the district court state that the proposed amended 

complaint remained deficient.  (See id.)   

Second, Starr and the other cases on which Anderson relies (Anderson 

Br. at 31-32) undermine its position.  In Starr, Kassner v. 2nd Ave. Delicatessen 

Inc., 496 F.3d 229 (2d Cir. 2007), and Platten v. HG Bermuda Exempted Ltd., 437 

F.3d 118 (1st Cir. 2006), the plaintiffs moved to amend their complaints before the 

court had entered judgment against them, so that the grant of a motion for 

reconsideration was not a prerequisite to considering the motions for leave to 

amend in those cases. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 63      04/18/2011      266580      67



 
 

57 
 

What Starr, Kassner and Platten demonstrate is that Anderson should 

have moved to amend its complaint sometime before August 2, 2010.  Its decision 

not to do so until after its complaint was dismissed is inexcusable, and Anderson 

can articulate no justification sufficient to show that the district court abused its 

discretion in concluding that Anderson had not met the standard for 

reconsideration.  As set forth above:  (1) in March 2009, defendants advised 

Anderson’s counsel that they would move against Anderson’s complaint on the 

same grounds as they had moved against the Source complaint; (2) in April 2009, 

Anderson’s counsel amended the near-identical Source complaint rather than 

oppose the defendant’s motion to dismiss; (3) between April and December 2009, 

Anderson’s counsel chose not to amend Anderson’s complaint, though it could 

have done so as of right; (4) between December 2009 and June 2010, when faced 

with the defendants’ motions to dismiss, Anderson’s counsel chose to stand on 

Anderson’s original complaint instead of moving to amend, even though it had 

made the opposite decision in the Source litigation; (5) at oral argument in June 

2010, Anderson’s counsel arrived armed with certain allegations from the Source 

complaint and asked the court to take judicial notice of them, a tactic Anderson 

does not attempt to justify on appeal; (6) also at oral argument, Anderson admitted 

that its opposition papers contained no argument based on those allegations, 

volunteered that “perhaps the best thing for us to do would be to amend our 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 64      04/18/2011      266580      67



 
 

58 
 

complaint”, but then never formally moved to do so; and (7) in the six weeks 

between oral argument and dismissal, Anderson did not to seek leave to amend.  

(See supra pages 11-16.) 

This Court should not permit Anderson to make a poor series of 

tactical decisions, waste the time and resources of the district court and parties, 

lose the gamble it took, and then get a do-over, in contravention of the standards 

governing reconsideration and Rule 59. 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 65      04/18/2011      266580      67



 
 

59 
 

CONCLUSION 

For the foregoing reasons, Time and TWR respectfully request that 

this Court affirm the judgment of the district court. 

April 18, 2011 
CRAVATH, SWAINE & MOORE LLP, 
 
 by 
              s/ Rowan D. Wilson 
  Rowan D. Wilson 
  Thomas G. Rafferty 

Margaret E. Lynaugh 
   
  825 Eighth Avenue 

New York, NY 10019 
(212) 474-1000 

 
 Attorneys for Defendants Time Inc. 

and Time/Warner Retail Sales & 
Marketing, Inc. 

 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 66      04/18/2011      266580      67



 
 

60 
 

CERTIFICATE OF COMPLIANCE PURSUANT TO 
FED. R. APP. P. 32(a)(7)(C) 

 
Pursuant to Rule 32(a)(7)(C) of the Federal Rules of Appellate 

Procedure, I certify under penalty of perjury that the foregoing Brief for 

Defendants-Appellees Time Inc. and Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc.  

contains 13,716 words, as calculated by the Microsoft Word 2002 word processing 

system, and therefore complies with Rule 32(a)(7)(B)(i). 

 
April 18, 2011 
 

  
             s/  Rowan D. Wilson 
  Rowan D. Wilson 
 

 
 
 

Case: 10-4591     Document: 117     Page: 67      04/18/2011      266580      67


