
10-4591-cv 
 

United States Court of Appeals 
for the 

Second Circuit 
  

ANDERSON NEWS, L.L.C., LLOYD T. WHITAKER, as the 
Assignee under an Assignment for the Benefit of Creditors 

for ANDERSON SERVICES, L.L.C., 

Plaintiffs-Appellants, 

– v. – 

AMERICAN MEDIA, INC., BAUER PUBLISHING CO., L.P., CURTIS 
CIRCULATION COMPANY, DISTRIBUTION SERVICES, INC., HACHETTE 
FILIPACCHI MEDIA, U.S., HUDSON NEWS DISTRIBUTORS LLC, KABLE 
DISTRIBUTION SERVICES, INC., THE NEWS GROUP, LP, RODALE, INC., 

TIME INC., TIME/WARNER RETAIL SALES & MARKETING, INC., 

Defendants-Appellees. 

_______________________________ 

ON APPEAL FROM THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

 

BRIEF FOR DEFENDANTS-APPELLEES AMERICAN 
MEDIA, INC. AND DISTRIBUTION SERVICES, INC.  

 

 

 DAVID G. KEYKO 
PILLSBURY WINTHROP SHAW PITTMAN  LLP 
Attorneys for Defendants-Appellees 

American Media, Inc. and  
Distribution Services, Inc. 

1540 Broadway 
New York, New York 10036 
(212) 858-1000 

 
 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 1      04/18/2011      265911      45



 

500839792v1 

CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT 

 Pursuant to Federal Rule of Appellate Procedure 26.1, the undersigned 

counsel for American Media, Inc. (“AMI”) and Distribution Services, Inc. (“DSI”) 

certifies that AMI is a nongovernmental corporate party that is privately held and 

has no parent corporation and no publicly held corporation owning 10% or more of 

its stock.  DSI is wholly-owned indirectly by AMI and is a nongovernmental 

corporate party. 

April 18, 2011 
       
                    s/ David G. Keyko         
                         David G. Keyko     
       

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 2      04/18/2011      265911      45



 

i 
500839792v1 

 
TABLE OF CONTENTS 

Page 

STATEMENT OF ISSUES PRESENTED FOR REVIEW ......................................1 

PRELIMINARY STATEMENT ...............................................................................1 

STATEMENT OF FACTS ........................................................................................1 
A. Anderson Announces a Substantial Price Increase ...............................3 
B. AMI Does Not Accept the Surcharge/Inventory Charge ......................5 
C. Anderson Exits the Business Without Distributing AMI’s 

Magazines..............................................................................................6 
D. Proceedings Below................................................................................7 

SUMMARY OF ARGUMENT ...............................................................................13 

ARGUMENT ...........................................................................................................15 

POINT I: THE DISTRICT COURT PROPERLY DISMISSED THE 
ANTITRUST CLAIMS AGAINST AMI AND DSI..........................15 

A. Anderson’s Distinction Between “Direct” and “Indirect” 
Evidence is Erroneous .........................................................................15 

B. Anderson’s Nonconclusory Allegations Are Insufficient to 
Permit the Plausible Inference of a Conspiracy ..................................16 
1. Anderson’s Allegations of Parallel Conduct Do Not 

Plausibly Suggest Conspiracy...................................................16 

a. Anderson Fails to Allege that AMI Engaged in a 
Boycott............................................................................16 

b. Anderson Fails to Allege that DSI Engaged in a 
Boycott............................................................................18 

c. The District Court’s Treatment of Anderson’s 
Allegations Was Not Error .............................................19 

2. Anderson’s Allegations of Statements by Defendants Do 
Not Plausibly Suggest Conspiracy that Included AMI and 
DSI ............................................................................................22 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 3      04/18/2011      265911      45



 

ii 
500839792v1 

3. Anderson’s Allegations of Meetings by Defendants Do 
Not Plausibly Suggest Conspiracy............................................25 

4. Anderson’s Allegations that Defendants Acted Contrary 
to Their Economic Self-Interest Do Not Plausibly 
Suggest a Conspiracy................................................................27 

POINT II: THE DISTRICT COURT PROPERLY DISMISSED THE 
COMMON LAW CLAIMS AGAINST ALL DEFENDANTS .........29 

A. The Cause of Action for Tortious Interference With Contract 
Fails .....................................................................................................29 

B. The Cause of Action for Tortious Interference with Business 
Relations Fails .....................................................................................31 

C. The Cause of Action for Common Law Conspiracy Fails..................33 

CONCLUSION........................................................................................................34 

CERTIFICATE OF COMPLIANCE.......................................................................35 

 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 4      04/18/2011      265911      45



 

iii 
500839792v1 

TABLE OF AUTHORITIES 

CASES  
 
Alexander & Alexander of N.Y., Inc. v. Fritzen, 

68 N.Y.2d 968 (1986)....................................................................................33 
 
Alfaro Motors, Inc. v. Ward, 

814 F.2d 883 (2d Cir. 1987) ..........................................................................32 
 
Ashcroft v. Iqbal, 

129 S. Ct. 1937 (2009)...................................................................................24 
 
Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 

550 U.S. 544 (2007)...........................................................................13, 20, 22 
 
Carvel Corp. v. Noonan,  
 3 N.Y.3d 182 (2004)................................................................................31, 32 
 
Carvel Corp. v. Noonan, 

350 F.3d 6 (2d Cir. 2003) ..............................................................................31 
 
Cortec Industries, Inc. v. Sum Holding L.P., 

949 F.2d 42 (2d Cir. 1991) ............................................................................20 
 
In re Elevator Antitrust Litigation, 

502 F.3d 47 (2d Cir. 2007) ......................................................................26, 27 
 
G.K.A. Beverage Corp. v. Honickman, 

55 F.3d 762 (2d Cir. 1995) ............................................................................31 
 
In re High Fructose Corn Syrup Antitrust Litigation, 

295 F.3d 651 (7th Cir. 2002) .........................................................................15 
 
In re Insurance Brokerage Antitrust Litigation, 

618 F.3d 300 (3d Cir. 2010) ..........................................................................15 
 
Int’l Business Machines Corp. v. Liberty Mutual Ins. Co., 

363 F.3d 137 (2d Cir. 2004) ..........................................................................30 
 
Kirch v. Liberty Media Corp., 

449 F.3d 388 (2d Cir. 2006) ..............................................................30, 32, 33 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 5      04/18/2011      265911      45



 

iv 
500839792v1 

 
LC Capital Partners LP v. Frontier Insurance Group, Inc., 

318 F.3d 148 (2d Cir. 2003) ..........................................................................20 
 
M.J. & K. Co. v. Matthew Bender & Co., 

220 A.D.2d 488 (2d Dep't 1995) ...................................................................30 
 
NBT Bancorp Inc. v. Fleet/Norstar Financial Group, Inc., 

87 N.Y.2d 614 (1996)....................................................................................30 
 
Small v. Lorillard Tobacco Co., 

94 N.Y.2d 43 (1999)......................................................................................33 
 
Staehr v. Hartford Financial Servs. Group, Inc., 

547 F.3d 406 (2d Cir. 2008) ..........................................................................20 
 
Todd v. Exxon Corp., 

275 F.3d 191 (2d Cir. 2001) ..........................................................................15 
 
 

STATUTES 
 

15 U.S.C. § 1 ..............................................................................................................1 
 
 

OTHER MATERIALS  
 
Amended Memorandum of Law in Support of Motion to Disqualify Counsel, 
 Anderson News L.L.C. v. American Media, Inc., No 09-cv-2227(PAC) 
 (S.D.N.Y. May 1, 2009), Docket No. 45 ........................................................7 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 6      04/18/2011      265911      45



 

 
500839792v1 

 
STATEMENT OF ISSUES PRESENTED FOR REVIEW 

1. Did the district court properly determine that plaintiffs failed to state a 

claim for violation of 15 U.S.C. § 1 against AMI and DSI? 

2. Did the district court properly determine that plaintiffs failed to state 

claims for tortious interference and conspiracy under common law against all 

defendants?  

PRELIMINARY STATEMENT 

Defendants-Appellees AMI and DSI incorporate by reference the detailed 

factual summary, recitation of the history of this litigation, and arguments for 

affirming the district court set forth in the briefs of Time Inc. and Time/Warner 

Retail Sales & Marketing, Inc. (together, “Time”) and Bauer Publishing Co., L.P. 

(“Bauer”).  AMI and DSI submit this separate brief to address (i) the particular 

antitrust allegations against them and (ii) the claims against all defendants for 

tortious interference and civil conspiracy under New York common law. 

STATEMENT OF FACTS1 

Plaintiffs-Appellants Anderson News L.L.C. (“Anderson News”) and 

Anderson Services L.L.C. (together, “Anderson”) comprised the second largest 

magazine wholesaler in the United States, at least until February 2009 when they 

                                           
1  Unless otherwise stated, the facts are based on allegations set forth in the Complaint (Docket 

No. 1) and Proposed Amended Complaint (“PAC”) (Docket No. 92 Ex. A), and AMI and DSI 
have accepted the allegations only for purposes of this appeal. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 7      04/18/2011      265911      45



 

2 
500839792v1 

went out of business.   Compl. ¶¶ 19, 66 (Appendix of Plaintiffs-Appellants (“AA”) 

22, 35).  As a wholesaler, Anderson bought magazines from publishers for 50 to 60 

percent of the cover price and then sold and shipped them to retailers for 70 to 80 

percent of the cover price.  Compl. ¶¶ 29-30 (AA24).  Anderson also was 

responsible for picking up unsold magazines from retailers and tabulating and 

destroying them, often by selling them as scrap.  Compl. ¶ 30 (AA24); see also 

Docket No. 67 Ex. B (“Interview Tr.”) (Supplemental Appendix of Defendants-

Appellees (“SA”) 35) (noting Anderson’s $6 million loss in scrap paper income).  

AMI was one of the publishers from which Anderson bought magazines, along 

with defendants-appellees Bauer, Hachette Filipacchi Media, U.S. (“Hachette”), 

Rodale Inc. (“Rodale”), and Time Inc.  Compl. ¶¶ 8-12 (AA20-21).   

Publishers retain national distributors to manage their relationships with 

wholesalers, to provide marketing and accounting services, and sometimes to 

guarantee the wholesaler’s payment obligations to the publisher.  Compl. ¶¶ 13, 27 

(AA21, 23-24).  Defendant-Appellee Curtis Circulation Company (“Curtis”) 

served as AMI’s national distributor.  Compl. ¶ 14 (AA21).  Other national 

distributors servicing the defendant publishers include defendants-appellees Kable 

Distribution Services, Inc. (“Kable”), Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. 

(“TWR”), Compl. ¶¶ 15, 17 (AA21, 22), and non-party Comag Marketing Group 

LLC (“Comag”), Compl. ¶ 28 (AA24).   

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 8      04/18/2011      265911      45



 

3 
500839792v1 

DSI, a subsidiary of AMI, provided sales and marketing services to 

publishers, including AMI, Bauer, Hachette, and Rodale.  Compl. ¶ 16, 28 (AA22, 

24).  It is not alleged to have had any business dealings with Anderson. 

A. Anderson Announces a Substantial Price Increase 

On January 14, 2009 Charles Anderson, the CEO of Anderson, used a call-in 

interview with an industry publication, The New Single Copy, to announce publicly 

that Anderson was imposing a distribution surcharge and passing on inventory 

costs to publishers (collectively, the “Surcharge/Inventory Charge”) in order to 

return to profitability.  Compl. ¶ 39, 42 (AA26-27).  First, Anderson announced a 

$.07 surcharge on publishers for all the magazine copies it received. Compl. ¶ 39 

(AA26-27).  This actually amounted to approximately $.35 per magazine sold for 

many publications because, for nearly half of newsstand magazine titles, only one 

in five magazines that wholesalers handle is actually sold by a retailer.  See PAC 

¶ 41 (AA80).  Second, Anderson announced that it was shifting to publishers the 

carrying cost of inventory in retail chains where Anderson had negotiated scan-

based trading terms2 — costs which amounted to $70 million.  Compl. ¶ 39 

(AA26-27); Interview Tr. (SA34, 36).  Anderson demanded that all the publishers 

sign a written agreement to pay the Surcharge/Inventory Charge for all magazines 

                                           
2  Scan-based trading is the automatic reporting of sales by retailers through electronic checkout 

scanners.  Retailers then dispose of the unsold inventory.  Compl. ¶ 33 (AA25).  This system 
results in the loss of about 5% of magazine sales because of scanner error.  Compl. ¶ 34 
(AA25). 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 9      04/18/2011      265911      45



 

4 
500839792v1 

distributed on or after February 1, 2009.  Compl. ¶ 39 (AA26-27); Interview Tr. 

(SA36).  Mr. Anderson made clear that Anderson would otherwise refuse to 

distribute a publisher’s magazines if it did not have a signed agreement by that date.  

Interview Tr. (SA36).  In the interview, Mr. Anderson made clear that the 

Surcharge/Inventory Charge was not negotiable.  Interview Tr. (SA35-36, 42).  Mr. 

Anderson explained that Anderson’s business was not profitable, that the price 

increase was necessary for Anderson to remain viable, and that if publishers did 

not accept the price increase Anderson would exit the business.  Interview Tr. 

(SA34, 39). 

Mr. Anderson personally informed AMI and certain other publishers of the 

Surcharge/Inventory Charge in advance of the public announcement during 

meetings on January 12 and 13, 2009.  Compl. ¶ 41 (AA27).  At these “cordial” 

meetings, the publishers “appeared — at least on the surface — to respond 

amicably.”  Id.  No representative at Anderson is alleged to have had any contact 

with AMI about the Surcharge/Inventory Charge subsequent to the public 

announcement on January 14 or to have told AMI at any time that the 

Surcharge/Inventory Charge was negotiable.  Anderson also does not allege that it 

told AMI’s distributor, Curtis, that the Surcharge/Inventory Charge was negotiable 

or that it made any attempt to negotiate the Surcharge/Inventory Charge on AMI 

with Curtis.   

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 10      04/18/2011      265911      45



 

5 
500839792v1 

Anderson is not alleged to have had any contact with DSI regarding the 

Surcharge/Inventory Charge. 

B. AMI Does Not Accept the Surcharge/Inventory Charge 

After Anderson announced the Surcharge/Inventory Charge, nonparty 

Source, also a magazine wholesaler, announced that it too would impose an 

identical surcharge.  Compl. ¶¶ 23, 50 (AA23, 30).  The two national wholesaler 

defendants Hudson News Distributors LLC (“Hudson”) and The News Group, LP 

(“News Group”), Compl. ¶¶ 21, 22 (AA22, 23), are not claimed to have followed 

Anderson and sought a surcharge or inventory charge.  Source is alleged to have 

withdrawn its surcharge demand at some point in January.  PAC ¶ 71 (AA91). 

Neither AMI nor any other publisher, whether named as a defendant in this 

litigation or not, is alleged to have agreed to the Surcharge/Inventory Charge.  In 

the case of AMI, Anderson was under contract to distribute its magazines.  Docket 

No. 75, Ex. D at 8 (SA151).  Thus, as far as AMI was concerned, the 

Surcharge/Inventory Charge could not be applied to it. 

The national distributors are alleged to have had varied responses to the 

price increase announcement.  Compl. ¶¶ 49-55 (AA29-32).   Curtis, allegedly 

acting on behalf of its clients (including AMI), is said to have told Mr. Anderson 

they “would like to get this worked out” but would “have to go with whatever 

[TWR] does.”  Compl. ¶ 49 (AA29).  Kable is said to have discussed offering 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 11      04/18/2011      265911      45



 

6 
500839792v1 

Anderson exclusivity in certain areas in exchange for Anderson dropping the 

surcharge, but Anderson refused.  Compl. ¶ 50 (AA30).  TWR is said to have 

offered to increase the discount to Anderson off the cover prices for all Time or 

People weeklies in return for Anderson making a $13 million payment to TWR.  

Compl. ¶ 53 (AA31).  No national distributor is alleged to have agreed to the 

Surcharge/Inventory Charge.  Compl. ¶ 43 (AA28).   

C. Anderson Exits the Business Without Distributing AMI’s Magazines 

Anderson alleges that as of February 1, Time, Bauer, Hachette and Rodale 

cut Anderson off.  Anderson concedes that AMI continued to send monthly 

magazines to Anderson after January 31, but asserts that the magazines were 

already “in the pipeline.”  PAC ¶ 66 (AA89-90).  Only Comag is said to have 

reached some other arrangement with Anderson.  Compl. ¶¶ 43, 51 (AA28, 30); 

PAC ¶ 59 (AA87).  Anderson closed its doors on February 7, six days after 

purportedly being cut off, allegedly because it began to “hemorrhage money” 

during those six days.  Compl. ¶¶ 65, 66 (AA35).  Unlike Source, it never 

withdrew its demand for the surcharge (or the inventory charge), nor did it seek an 

injunction to require the publishers to continue to send it magazines — even after 

Source obtained such relief to maintain the status quo.  PAC ¶ 96 (AA100-101).3 

                                           
3  The district court made clear that the temporary restraining order did not constitute a judgment 

on the merits.  Docket No. 88 (Mot. to Dismiss Hr’g Tr.) at 50:10-17 (SA214).  

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 12      04/18/2011      265911      45



 

7 
500839792v1 

At the time Anderson closed, it was holding AMI magazines because AMI 

continued to ship its publications to Anderson after February 1.  (See generally 

infra Section D discussing the Porche Affidavit.)  AMI sued Anderson in Delaware 

Chancery Court and obtained a TRO requiring Anderson to turn over to AMI the 

magazines shipped in February.  Docket No. 75 Exs. D & E (SA144-62).   

On March 2, certain Anderson creditors (not allegedly the defendants) filed 

an involuntary bankruptcy petition against Anderson News.  Compl. ¶ 68 (AA36). 

D. Proceedings Below 

On March 10, 2009, Anderson filed this lawsuit.  The Complaint alleged that 

“in late January, national distributor defendants Curtis, Kable, and TWR, and 

publisher defendants AMI, Bauer, Hachette, Rodale, and Time — acting in concert 

— cut off Anderson from its supply of magazines.”  Compl. ¶ 47 (AA29).4  DSI is 

conspicuously absent from this list of purported wrongdoers.  

                                           
4  On April 17, 2009 defendants AMI, DSI, Curtis, Bauer, Hachette, Rodale, and Hudson 

(together, the “Movants”) moved to disqualify counsel for Anderson, Kasowitz, Benson, 
Torres & Friedman LLP (“KBTF”), which also represented Source in a prior, similar antitrust 
lawsuit involving most of the same defendants. Docket No. 45 (Am. Mem. of Law in Supp. of 
Mot. to Disqualify) at 1.  Movants argued that KBTF’s representation of both Source and 
Anderson created conflicts of interest requiring disqualification.  Id.  In addition to the grounds 
filed under seal, Movants argued that KBTF could not avoid using confidential information 
obtained through its representation of Source in advising Anderson, violating its duties of 
confidentiality in the Source case.  In particular, KBTF was privy to confidential settlement 
discussions between Source and the defendants and the terms of confidential settlement 
agreements that resulted.  Id. at 1-2.  Moreover, the interests of Source and Anderson were in 
conflict, because Source benefitted from Anderson’s demise and could be subject to a claim 
for contribution should any of the defendants in the Anderson case be found liable.  Id. at 2.  In 
an attempt to insinuate that discovery will yield evidence helpful to its cause, Anderson 
mischaracterizes the motion (through selective quotation and ellipses) as being concerned only 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 13      04/18/2011      265911      45



 

8 
500839792v1 

On December 14, 2009, all defendants5 moved to dismiss the Complaint for 

failure to state a claim.  Docket Nos. 58-69 (AA10-11).  AMI and DSI argued that 

the Complaint alleged virtually no facts regarding them and what little Anderson 

did allege did not support an inference that they joined a conspiracy to restrain 

trade.  Docket Nos. 60 & 62. 

On August 2, 2010, the district court agreed, noting that AMI did not 

participate in the boycott and that the allegations were “manifestly inadequate to 

implicate DSI.”  Docket No. 89 (“Op.”) at 17, 20 (AA62, 65).  The court dismissed 

Anderson’s claims in their entirety and with prejudice.  Id.6  

Two weeks later, Anderson moved pursuant to Federal Rule of Civil 

Procedure 59(e) and Local Civil Rule 6.3 for an order vacating the August 2, 2010, 

judgment and either (i) denying defendants’ motions to dismiss, or (ii) granting 

Anderson leave to file the PAC attached to its memorandum of law.  Docket Nos. 

91 & 92.  

The PAC proposed a few revisions and additions to the Complaint relating 

to AMI and DSI.  While Anderson alleged in the Complaint that AMI joined a 

                                           
with the use of confidential documents produced by defendants to Source.  Judge Crotty 
denied the motion.  Docket Entry dated November 3, 2009 (AA9). 

5 On March 12, 2009, two days after it filed the complaint, Anderson voluntarily dismissed its 
claims against defendant News Group.  See Brief for Plaintiffs-Appellants Anderson News, 
L.L.C. and Anderson Services, L.L.C. (“Anderson Br.”) at 2. 

6 In its opposition to defendants’ motions to dismiss, Anderson stipulated to the voluntary 
dismissal of its state-law defamation claims against all defendants.  See Anderson Br. at 2. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 14      04/18/2011      265911      45



 

9 
500839792v1 

boycott “in late January,” it alleged in the PAC that AMI cut off Anderson soon 

after “the morning of January 29, 2009.”  PAC ¶ 66 (AA89).  Anderson also 

alleged in the PAC that while it received certain AMI magazines in February, those 

magazines were shipped by the printer in January and could not be diverted.  Id.  

As discussed below, it later backtracked from these allegations.  In addition, what 

was alleged in the Complaint to be a meeting on January 12 or 13, 2009 to inform 

AMI of the price increase was now alleged in the PAC to be “merely the initial 

stages of the negotiating process.”  PAC ¶ 51 (AA84).  In the Complaint Curtis, 

Hudson, TWR and News were alleged to have met “in furtherance of their 

conspiracy” at Hudson’s offices “in January 2009,” while in the PAC Anderson 

alleged the meeting took place on January 29, 2009 and that John Rafferty of DSI 

also attended.  Compl. ¶ 55 (AA31-32); PAC ¶ 63 (AA88).  Anderson later 

modified this allegation too. 

Anderson also added a new allegation in the PAC that DSI received market 

information, which on its face was non-confidential, from one customer, Rodale, 

and circulated that information to another customer, AMI.  PAC ¶ 60 (AA87-88).  

AMI, in turn, is alleged to have circulated that information to a marketing 

consultant who used to work for DSI.  Id.   

Anderson added two allegations relating to Curtis.  Curtis, alleged to 

represent and act on behalf of AMI, is said to have met with Kable on January 18, 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 15      04/18/2011      265911      45



 

10 
500839792v1 

2009 “to plan their collusive action.”  PAC ¶ 56 (AA86).  The president of Curtis 

also is alleged to have told Source on January 31, 2009 that he knew with “100% 

certainty” that Time, Bauer and AMI would not ship magazines to Source.  PAC 

¶ 71 (AA91).  Of course, Curtis, as AMI’s distributor, had to know AMI’s 

distribution plans for the next day.  Moreover, Time’s and Bauer’s decisions not to 

use Source were widely known, see PAC ¶ 65 (AA89) (indicating that Wal-Mart 

knew of Time’s refusal to pay the Surcharge/Inventory Charge), and had been 

reported in the media days before, Time Inc. Stands Up to Wholesaler, Media Week, 

Jan. 27, 2009 (SA240) (discussing Time’s insistence that it would “find alternate 

distribution for all 24 of its U.S. titles”); Comag Sticking With Its Wholesalers for 

Now, Media Week, Jan. 30, 2009 (noting Time’s and Bauer’s “plan to use other 

wholesalers”) (SA241). 

Anderson sought to make other revisions to the Complaint, including 

revisions to its theory of the case.  For example, in the Complaint the alleged 

conspiracy was said to be a reaction to Anderson’s support of retailers’ requests for 

scan-based trading, while in the PAC the alleged aim was to control the single-

copy magazine distribution system (the sale of magazines by retailers to non-

subscribers).  Compare Compl. ¶ 35 (AA25) with PAC ¶¶ 44, 55 (AA81-82, 85-

86).  In the Complaint, there was no mention of the Surcharge/Inventory Charge 

being negotiable, while in the PAC Anderson claims the defendants knew it was 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 16      04/18/2011      265911      45



 

11 
500839792v1 

negotiable.  Compare Compl. ¶ 41 (AA27) with PAC ¶¶ 51, 64 (AA84, 88).  In the 

Complaint, Hudson is alleged to have been present at a single meeting, but in the 

PAC Hudson is alleged to be “at the heart of the conspiratorial meetings,” but it is 

not alleged that a Hudson representative actually attended any meeting.  Compare 

Compl. ¶ 55 (AA31-32) with PAC ¶ 63 (AA88).  Finally, Anderson initially 

admitted that Comag, too, did not accept the Surcharge/Inventory Charge, then 

sought to obscure this fact in the PAC by alleging only that it had started to work 

with Comag on a resolution.  Compare Compl. ¶ 43 (AA28) with PAC ¶ 53 

(AA85).  The transformation was completed in Anderson’s brief to this Court, 

where they argue — erroneously citing the PAC — that “Comag accepted the 

surcharge on a provisional basis.”  Anderson Br. at 9-10. 

In response to the allegation in the PAC that AMI stopped shipping 

magazines to Anderson in January, counsel for Anderson and the district court 

were provided an affidavit from Michael Porche, the president of DSI, stating that 

shipping records provided to Anderson proved that AMI continued to ship 

magazines from the printer on February 3, 2009 and that AMI was able to stop 

shipments until the shipments left the printer.   Docket No. 101 Ex. C (“Porche 

Affidavit”) at ¶ 6 (SA254).  Counsel for Anderson and the district court also were 

provided an affidavit from Mr. Rafferty stating that the allegation he attended a 

meeting at Hudson’s offices on January 29, 2009 was patently false.  Docket No. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 17      04/18/2011      265911      45



 

12 
500839792v1 

101 Ex. B (“Rafferty Affidavit”) at ¶ 3 (SA251).  Mr. Rafferty explained that he 

had emergency open-heart surgery on January 22, 2009 and was released from the 

hospital on January 28, 2009.  Id. at ¶¶ 5-6 (SA251).  He remained at home 

recovering on January 29, 2009 and was not permitted by his doctors to return to 

work until March 2, 2009.  Id. at ¶¶ 7-8 (SA251).  In addition, the Porche Affidavit 

stated that no DSI representative attended the alleged meeting.  Porche Aff. at ¶¶ 3-

4 (SA254).7 

The Porche and Rafferty Affidavits and shipping records were submitted to 

the district court on October 8, 2010 for consideration in deciding the motion for 

reconsideration and leave to amend.  Docket Nos. 101, 102.8  Anderson did not 

submit any evidence to the district court in rebuttal.  Instead, in a letter dated 

October 4, 2010, Anderson acknowledged that it lacked a factual basis for certain 

of its allegations concerning AMI and DSI.  Torres Ltr. (AA114-15).  It informed 

the district court that it no longer alleged that AMI stopped shipping magazines in 

                                           
7  To rebut the allegation that AMI’s primary source of revenue was advertising, PAC ¶¶ 41, 73 

(AA80-81, 92), AMI also provided to counsel for Anderson and submitted to the district court 
excerpts from the December 31, 2008 10-Q for American Media Operations, Inc., stating that 
less than 40% of total operating revenues were from advertising.  In its October 4, 2010 letter 
Anderson informed the district court that it now alleged only that a “substantial” — but not the 
“primary” — source of publishers’ revenue came from advertising.  Docket No. 100 (“Torres 
Ltr.”) (AA114).  Anderson’s theory that the publishers’ goal was to sell as many magazines as 
possible to maintain advertising revenue, even if the publishers’ revenue from the sale was less 
than the cost of printing and distribution, is untrue for AMI.  See PAC ¶ 41 (AA80-81).  

8  The Porche and Rafferty Affidavits and shipping records were properly before the district 
court to evidence the basis for Anderson’s retraction of allegations in the PAC and in 
connection with the court’s consideration of Anderson’s motion to vacate the judgment under 
Rule 59(e).   See Docket Entry Nos. 101 & 102.   

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 18      04/18/2011      265911      45



 

13 
500839792v1 

January, and that it now alleged the meeting at Hudson’s office took place merely 

“on or about January 29, 2009.”  Id.     

On October 25, 2010, the district court denied Anderson’s motion for 

reconsideration, holding that Anderson had failed to make any showing sufficient 

to meet Rule 59(e)’s requirements.  Docket No. 98 (“Recons. Order”), at 4 

(AA110).  The district court also noted that the proposed amended complaint 

added conclusory allegations, which did not cure the deficiencies described in the 

court’s opinion dismissing the Complaint.  Id.  This appeal followed. 

SUMMARY OF ARGUMENT 

The standard of review and the standard applicable to motions to dismiss an 

antitrust claim set forth in Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007), 

and its progeny is detailed in the briefs of Time and Bauer and will not be repeated 

by AMI and DSI. 

This argument is divided into three parts.   

First, AMI and DSI address Anderson’s new argument that it has alleged 

sufficient “direct evidence” of a conspiratorial agreement to withstand a motion to 

dismiss.  Anderson does not even mention any direct evidence that it has alleged 

concerning AMI and the one allegation concerning DSI that Anderson has cited is 

not direct evidence of an agreement.  See infra Point I.A. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 19      04/18/2011      265911      45



 

14 
500839792v1 

Second, Anderson’s alternative argument that it has made sufficient 

allegations as to AMI and DSI to create an inference that they participated in a 

conspiracy also does not withstand scrutiny.  See infra Point I.B.  AMI did not 

engage in parallel conduct with the other defendants, and DSI is not alleged to 

have even done business with Anderson.  AMI is not alleged to have attended any 

meetings with the other defendants.  Furthermore, it was in AMI’s independent 

economic interest not to pay the Surcharge/Inventory Charge.  DSI’s purported 

attendance at a single meeting of uncertain date, even if accepted in the face of 

unrebutted evidence to the contrary, is conclusory and supports no inference.  The 

few communications Anderson has alleged that purportedly relate to AMI and/or 

DSI are not suspicious and are not evidence that either participated in a conspiracy. 

Third, the state law claims of tortious interference, whether it is considered 

to be a claim for tortious interference with contract (see infra Point II.A) or tortious 

interference with business relations (see infra Point II.B), and common law 

conspiracy (see infra Point II.C) are facially deficient because Anderson has failed 

to allege all the requisite elements. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 20      04/18/2011      265911      45



 

15 
500839792v1 

ARGUMENT 

POINT I: THE DISTRICT COURT PROPERLY DISMISSED THE 
ANTITRUST CLAIMS AGAINST AMI AND DSI 

A. Anderson’s Distinction Between “Direct” and “Indirect” Evidence is 
Erroneous 

Anderson raises the argument for the first time in its opposition brief that it 

has adequately pled “direct allegations” of an agreement to restrain trade.  

Anderson Br. at 32-37.  There are several glaring problems with this argument.  

First, Anderson cites to no evidence of AMI actions in its discussions of the 

purported direct evidence.  Second, the one piece of purported direct evidence 

concerning DSI to which it cites is not “direct evidence” of an agreement.  Direct 

evidence is “smoking gun evidence,” Todd v. Exxon Corp., 275 F.3d 191, 198 (2d 

Cir. 2001), that is, “an admission,” In re High Fructose Corn Syrup Antitrust Litig., 

295 F.3d 651, 654 (7th Cir. 2002), or other “document or conversation explicitly 

manifesting the existence of the agreement in question — evidence that is explicit 

and requires no inferences to establish the proposition or conclusion being 

asserted.”  In re Ins. Brokerage Antitrust Litig., 618 F.3d 300, 324 n.23 (3d Cir. 

2010) (internal quotation marks omitted).  The allegation that a bed-ridden DSI 

employee purportedly attended a meeting at Hudson (Anderson Br. at 36) is not 

direct evidence: it is not a smoking gun, an admission, or an explicit agreement.  

Third, Anderson has waived the argument because it failed to make it in district 

court.  See Time Br. Section I(A); Bauer Br. Section IV. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 21      04/18/2011      265911      45



 

16 
500839792v1 

B. Anderson’s Nonconclusory Allegations Are Insufficient to Permit the 
Plausible Inference of a Conspiracy 

Anderson argues in the alternative that it has made indirect allegations 

sufficient to create an inference of conspiracy.  Anderson points to its allegations  

that AMI, DSI, and other defendants engaged in (1) conscious parallel conduct, (2) 

“suspicious communications,” and (3) meetings, and (4) that it would not be in the 

defendants’ independent economic interest to cut off Anderson.  Anderson Br. at 

41.  A review of the few allegations concerning AMI and DSI, however, reveals 

the allegations to be contradictory and conclusory, and, as the district court found, 

insufficient to create an inference that AMI or DSI participated in a conspiracy. 

1. Anderson’s Allegations of Parallel Conduct Do Not Plausibly 
Suggest Conspiracy 

a. Anderson Fails to Allege that AMI Engaged in a Boycott 

The factual basis for Anderson’s main allegation against AMI, that it 

participated in an illegal boycott, has completely unraveled.  Anderson first alleged 

that AMI cut off Anderson some time “in late January.”  Compl. ¶ 47 (AA29).  

Anderson then revised this bald allegation in the PAC, stating that AMI cut off 

magazines soon after January 29, 2009.  PAC ¶ 66 (AA89-90).  Anderson had to 

acknowledge, however, that AMI continued to deliver magazines to Anderson’s 

warehouses in February, after the date the purported boycott of Anderson began.  

Id.   

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 22      04/18/2011      265911      45



 

17 
500839792v1 

In response to the Porche Affidavit, stating that shipping records proved that 

AMI continued to ship magazines to Anderson on February 3, 2009, counsel for 

Anderson informed the district court that it no longer alleged that AMI stopped 

shipping magazines in January.  Torres Ltr. (AA115).  Anderson did not submit 

any evidence to the district court to contradict the Porche Affidavit.   

Anderson does not challenge the fact that AMI sued Anderson and obtained 

a court order requiring Anderson News to turn over AMI magazines that Anderson 

had failed to distribute.  Moreover, Anderson’s criticism of the district court for 

taking judicial notice of the TRO issued by the Delaware Chancery Court is moot: 

Anderson has admitted that “AMI continued to ship magazines to Anderson in 

February 2009.” Op. at 17 (AA62).9  Based upon the revised allegation alone, to 

say nothing of the uncontested Porche Affidavit, it is clear AMI continued to ship 

magazines to Anderson during the time that the others were purportedly boycotting 

Anderson.  AMI continued to ship magazines that Anderson received within days 

if not hours of Anderson shutting its doors.  See PAC ¶¶ 49, 86 (AA84, 97); Torres 

Ltr. (AA115).  In any event, Anderson’s allegation that AMI joined a boycott of 

                                           
9 Anderson argues that “the only magazines AMI shipped after the defendants agreed to destroy 

Anderson were those that were ‘already “in the pipeline” from the magazine printers and could 
not be diverted.’”  Anderson Br. at 56.  Leaving aside the merits of this new “pipeline” 
argument, Anderson’s revision to the allegation makes clear that it no longer alleges the 
magazines entered the pipeline in January.  See Torres Ltr. (AA115). 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 23      04/18/2011      265911      45



 

18 
500839792v1 

Anderson is merely a conclusion — and inconsistent with its own allegations — 

not entitled to an assumption of truth. 

Finally, as noted by the district court, the alleged conduct by the defendants 

was anything but parallel.  Op. at 5 (AA50).  Each defendant is alleged to have 

behaved differently.  See Time Br. Section I(B)(1). 

b. Anderson Fails to Allege that DSI Engaged in a Boycott 

The second paragraph of the Complaint, which summarizes Anderson’s 

claims, states that “magazine publishers, their national distributors and two 

wholesalers — have conspired to purge . . . Anderson from the magazine industry.”  

Compl. ¶ 2 (AA18).  DSI, however, is neither a publisher, a national distributor nor 

a wholesaler.  It is not alleged to be a player in the wholesaling of magazines, 

because it is a marketing company.  Compl. ¶¶ 16, 28 (AA22; AA24); PAC ¶¶ 20, 

31 (AA74, 77).  Because DSI does not use wholesalers, it cannot boycott them.  

Nor is it alleged to have done so.  E.g., Compl. ¶ 47 (AA29) (“[I]n late January, 

national distributor defendants Curtis, Kable and TWR, and publisher defendants 

AMI, Bauer, Hachette, Rodale and Time – acting in concert – cut off Anderson 

from its supply of magazines.”); PAC ¶¶ 66, 67, 69 (AA89-91).  It is impossible to 

draw any inference from the absence of an allegation that DSI joined in a boycott.   

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 24      04/18/2011      265911      45



 

19 
500839792v1 

c. The District Court’s Treatment of Anderson’s Allegations 
Was Not Error 

Anderson argues the district court refused to draw an inference from 

allegations of defendants’ parallel conduct because the court found, contrary to the 

allegations, that the defendants were responding to the common stimulus of a non-

negotiable take-it-or-leave-it ultimatum.  Anderson Br. at 48-51.  To the contrary, 

the district court was entirely correct in recognizing that the Surcharge/Inventory 

Charge was presented to AMI and other defendants as non-negotiable. 

In the Complaint, AMI’s president is said to have had a cordial meeting with 

Mr. Anderson on January 12 or 13, 2009 during which he “appeared – at least on 

the surface – to respond amicably” to “Anderson’s decision to impose the $.07 per 

copy surcharge.”  Compl. ¶ 41 (AA27); PAC ¶ 51 (AA84).10  The PAC, however, 

recharacterizes this meeting as “merely the initial stages of the negotiating 

process.”  PAC ¶ 51 (AA84).  There are no allegations that Anderson had any 

additional communications with AMI concerning the Surcharge/Inventory Charge.  

As far as AMI was concerned, the “negotiating process” began and ended with a 

cordial meeting at which nothing was negotiated or agreed.  Indeed, while 

Anderson denies the distribution surcharge was a non-negotiable mandate, 

nowhere is Mr. Anderson alleged to have informed AMI (or its distributor, Curtis) 

                                           
10 Indeed, far from suggesting collusion, if anything this response undermines the allegation that 

AMI was looking for an opportunity to eliminate Anderson all along.  See Compl. ¶¶ 33-36, 44 
(AA25-26, 28); PAC ¶¶ 39-45, 48 (AA79-83). 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 25      04/18/2011      265911      45



 

20 
500839792v1 

that it was negotiable.  See PAC ¶¶ 49, 51, 53 (AA83-85).11  The only allegation as 

to what Anderson said about negotiability is that Mr. Anderson publicly announced 

the Surcharge/Inventory Charge and the rationale for it in a call-in interview the 

day after he met with AMI.  It is undisputed that during the interview, Mr. 

Anderson repeatedly made clear that the Surcharge/Inventory Charge was not 

negotiable.12  Because Anderson is not alleged to have had any communication 

with AMI after the announcement, there are no allegations that he ever told AMI 

that his public statements were merely a bluff.  Mr. Anderson is alleged only to 

have been willing to implement alternatives, not to have told AMI that he was 

willing to implement alternatives.  Compare Anderson Br. at 9 with PAC ¶ 53 

(AA85).  Contrary to Anderson’s argument in its brief to this Court, while 

Anderson is alleged to have made clear to publishers that “their agreement to this 

temporary measure would not be irrevocable,” neither the Complaint nor the PAC 

alleged that Mr. Anderson told AMI that he was willing to accept a different, less 

                                           
11 In addition, the PAC alleges only that the distribution surcharge was negotiable.  PAC ¶¶ 51, 

53 (AA84-85).  Anderson does not allege that the shift of $70 million in carrying costs was 
negotiable.   

12 Consideration of Mr. Anderson’s The New Single Copy interview is proper because it was 
incorporated by reference into the Complaint and again into the PAC, and because Anderson 
had notice of the interview and relied upon it in bringing its claim.  Compl. ¶ 42 (AA27); PAC 
¶ 52 (AA85).  See, e.g., Twombly, 550 U.S. at 568 n.13; Cortec Indus., Inc. v. Sum Holding 
L.P., 949 F.2d 42, 47-48 (2d Cir. 1991).  In addition, as Anderson concedes, judicial notice is 
proper of the fact that press coverage contained certain information, i.e., the fact that in the 
interview Mr. Anderson denied that the surcharge was negotiable.  Staehr v. Hartford Fin. 
Servs. Group, Inc., 547 F.3d 406, 425 (2d Cir. 2008); LC Capital Partners LP v. Frontier Ins. 
Group, Inc., 318 F.3d 148, 155 (2d Cir. 2003); Anderson Br. at 51.  See also Time Br. note 2. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 26      04/18/2011      265911      45



 

21 
500839792v1 

onerous measure.  Compare Anderson Br. at 9-10 with PAC ¶ 53 (AA85).  Mr. 

Anderson’s unexpressed hopes for negotiation are completely irrelevant and 

inadmissible.  See Time Br. Section I(B)(1)(c)(i); Bauer Br. Section III.  

Indeed, Mr. Anderson’s alleged willingness to negotiate is surprising, 

because it undermines Anderson’s theory of the market.  According to Anderson’s 

theory, AMI and the other publishers must have engaged in a conspiracy because 

they could not risk unilaterally terminating their relationship with Anderson.  

Anderson argues that a unilateral termination would have meant that the 

publishers’ magazines would not be delivered to market.  PAC ¶ 72 (AA92).  

Anderson then concludes that termination “would make no economic sense.”  Id.  

But if publishers had no choice but to do business with Anderson, what leverage 

would they have had to negotiate with Anderson?  Conversely, by alleging Mr. 

Anderson’s willingness to negotiate, Anderson admits that it feared losing the 

publishers’ business because Anderson knew the Surcharge/Inventory Charge did 

not make economic sense for the publishers.  In fact, Anderson’s claims are 

hopelessly inconsistent.  If Anderson knew that the publishers could not resist a 

price increase, why had it suffered through ten years of losses before announcing 

the Surcharge/Inventory Charge?  Why did Anderson feel any need to make the 

Surcharge/Inventory Charge temporary?  Why was the Surcharge/Inventory 

Charge a stop-gap measure only large enough to “offset some of the increasing 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 27      04/18/2011      265911      45



 

22 
500839792v1 

publisher-induced costs,” PAC ¶ 3 (AA70), and not a permanent change offsetting 

all of these costs? 

Ultimately, Mr. Anderson’s willingness to negotiate is secondary.  Anderson 

sought to impose a price increase and AMI had to react.  The district court did not 

require Anderson to allege facts tending to exclude alternative explanations for the 

defendants’ conduct, as Anderson argues.  Anderson Br. at 49-51.  Rather, the 

district court properly held that Anderson failed to allege parallel conduct “in a 

context that raises a suggestion of a preceding agreement.”  Twombly, 550 U.S. at 

557; Op. at 10-11 (AA55-56). 

2. Anderson’s Allegations of Statements by Defendants Do Not 
Plausibly Suggest Conspiracy that Included AMI and DSI 

Anderson argues that the PAC “alleges, in words or substance, specific 

conspiratorial statements attributable to each defendant.  See, e.g., PAC ¶¶ 56-59, 

62, 66, 70, 71 (AA86-91).” Anderson Br. at 53.  None of the paragraphs cited even 

mention DSI.   In fact, neither the Complaint nor PAC contain a single specific 

statement attributed to AMI or DSI.  E.g., PAC ¶¶ 56-63, 67, 68, 70, 71 (AA86-88, 

90-91).   The four “suspicious communications” that Anderson argues purportedly 

implicate AMI and/or DSI do nothing of the kind. 

First, the president of Curtis, allegedly acting on behalf of AMI and other 

Curtis clients, is claimed to have told Mr. Anderson on or about January 21, 2009: 

“I would like to get this worked out” but was “going to have to go with whatever 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 28      04/18/2011      265911      45



 

23 
500839792v1 

Rich [Jacobsen, CEO of defendant TWR] does.”  Compl. ¶ 49 (AA29); PAC ¶ 70 

(AA91).  This alleged comment, however, does not purport to have been made on 

behalf of, or authorized by, AMI.  The allegation that Curtis was acting on behalf 

of AMI is wholly conclusory.  Indeed, Anderson alleges elsewhere that it dealt 

with AMI directly about the price increase.  Compl. ¶ 41 (AA27); PAC ¶ 51 

(AA84).  The mere fact that Curtis served as AMI’s national distributor, PAC ¶ 17 

(AA74), does not suggest that Curtis and AMI agreed to restrain trade.  Moreover, 

the comment does not even support the inference of an agreement between Curtis 

and TWR because it indicates that the president of Curtis did not know what TWR 

was going to do and was waiting to see if the market would accept Anderson’s 

price increase.  See Time Br. Section I(B)(2)(a)(i); Curtis Br. 

Second, Anderson alleges that DSI circulated to a customer (AMI) market 

information (from emails that Comag had sent to retailers) that it received from 

another customer (Rodale).  PAC ¶ 60 (AA87-88).  Comag’s communications with 

retailers were not alleged to be confidential and it is obvious that they were not.  

Collecting and providing market information to customers is exactly what would 

be expected of a marketing company like DSI.  The forwarded email says nothing, 

explicitly or implicitly, about an agreement.  Anderson seeks to draw a 

conspiratorial inference from Rodale’s editorial remark describing Comag’s CEO 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 29      04/18/2011      265911      45



 

24 
500839792v1 

as dangerous,13 but such an ambiguous comment does not suggest collusion.  

Neither does it suggest that Rodale was taking any action or inviting others to do 

so. 

Third, Anderson alleges that the president of AMI forwarded that email 

containing non-confidential market information to a marketing consultant, Michael 

Roscoe, who used to work at DSI.  PAC ¶ 60 (AA87-88).  There is nothing 

suspicious in AMI communicating with its own marketing consultants about the 

market, and the email says nothing about an agreement.  Indeed, if anything the 

email shows that Rodale and AMI were not communicating with each other.  

Anderson seeks to draw an inference from the allegation that the email was 

forward to Mr. Roscoe who “was one of the conduits through which the conspiracy 

was effectuated.”  Id.  But, Anderson offers no specific allegations to support this 

naked assertion.  Indeed, Mr. Roscoe is not mentioned again in the PAC.  Such 

allegations are mere conclusions and are not entitled to an assumption of truth.  See 

Ashcroft v. Iqbal, 129 S.Ct. 1937, 1951 (2009) (disregarding the allegation that the 

Attorney General was “the principal architect” of an illegal policy and the F.B.I. 

Director “instrumental” in its execution as conclusory and not entitled to be 

assumed true). 

                                           
13 In its brief, Anderson inaccurately describes the email as being a complaint that Comag’s 

decision to continue doing business with Anderson was “dangerous.”  Anderson Br. at 55.  
The email, after describing Comag’s correspondence with its retail customers, merely states 
that Comag’s CEO was “dangerous.”  PAC ¶ 60 (AA87). 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 30      04/18/2011      265911      45



 

25 
500839792v1 

Finally, the president of Curtis is alleged to have stated that he knew, as of 

January 31, 2009, “with ‘100% certainty,’ that TWR, Bauer and AMI would refuse 

to supply product to Source — even though, by this time, Source had publicly 

rescinded its surcharge proposal.”  PAC ¶ 71 (AA91).  However, the allegation 

does not suggest collusion regarding Anderson, which is not even mentioned.  

Moreover, the allegation does not suggest collusion relating to Source.  Curtis 

obviously had to know what its customer AMI was doing the next day – February 

1.  Anderson does not argue otherwise.  See Anderson Br. at 14 (arguing only that 

it was suspicious that Curtis knew Bauer’s and TWR’s plans).  In addition, 

Anderson alleges the market knew what was happening and it was widely reported 

days before the alleged statement that Time and Bauer had decided not to ship to 

Source.  See, e.g., PAC ¶ 65 (AA89); Time Inc. Stands Up to Wholesaler, Media 

Week, Jan. 27, 2009 (SA240); Comag Sticking With Its Wholesalers for Now, 

Media Week, Jan. 30, 2009 (SA241).14   

3. Anderson’s Allegations of Meetings by Defendants Do Not 
Plausibly Suggest Conspiracy 

Significantly, Anderson does not allege that AMI attended any conspiratorial 

meetings.  E.g., PAC ¶¶ 56-63 (AA86-88).   

Anderson’s only allegation about a meeting somehow involving AMI is 

contained in the PAC.  Anderson asserts that the presidents of Curtis and Kable 

                                           
14 This Court may take judicial notice of the fact of this press coverage.  See supra note 12. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 31      04/18/2011      265911      45



 

26 
500839792v1 

“attended a meeting on Sunday, January 18, 2009 to plan their collusive action,” 

and that Curtis “represented” AMI.  PAC ¶ 56 (AA86).  Anderson alleges no 

specifics to support the conclusion that Curtis was acting on direction from AMI, 

much less that AMI was even aware of the meeting.  Furthermore, Anderson 

alleges no specifics as to what was discussed, much less what was agreed.  The 

allegation of meetings that this Court rejected as conclusory in In re Elevator 

Antitrust Litigation, 502 F.3d 47, 50-51 & n.5 (2d Cir. 2007), at least alleged the 

defendants participated in the meetings.  See Curtis Br.   Here, Anderson has not 

even alleged AMI did that.   

The Complaint has no allegations about DSI’s activities at all.  In the PAC, 

Anderson alleges that a DSI employee, John Rafferty, attended a meeting “on 

January 29, 2009” at Hudson’s offices where the attendees “discussed and planned 

their collusive activity.”  PAC ¶ 63 (AA88).   

In response to the Rafferty Affidavit, detailing Mr. Rafferty’s hospital and 

homebound recovery following open heart surgery during the time in question, 

Anderson acknowledged that it lacked a factual basis for the allegation.  It 

informed the district court that it was rescheduling the alleged meeting to some 

time “on or about January 29, 2009.”  Torres Ltr. (AA114).  Anderson did not 

submit any evidence to the district court to contradict the Rafferty Affidavit, or 

explain how Mr. Rafferty could have attended in light of his medical condition. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 32      04/18/2011      265911      45



 

27 
500839792v1 

Even assuming the truth of the latest vague version of the allegation, the 

naked assertion that the meeting involved “collusive activity” is precisely the kind 

of conclusory allegation courts have held insufficient to support a claim.  See, e.g., 

In re Elevator Antitrust Litig., 502 F.3d at 50-51 & n.5 (disregarding conclusory 

allegation that defendants participated in meetings “to discuss pricing and market 

divisions” and dismissing antitrust complaint).  Moreover, as a marketer, it is not 

remarkable that DSI would be involved in meetings with various parties in the 

magazine business, including distributors of magazines DSI marketed. 

4. Anderson’s Allegations that Defendants Acted Contrary to Their 
Economic Self-Interest Do Not Plausibly Suggest a Conspiracy 

Anderson alleges that it was not in AMI’s or any other defendants’ 

independent economic interest to terminate Anderson.  Anderson Br. at 43-44.  Of 

course, DSI did not have business with Anderson and so had no economic interest 

in whether publishers did business with Anderson.  The PAC now concedes that 

AMI continued to ship Anderson magazines after February 1, 2009, although it did 

not agree to the Surcharge/Inventory Charge.  As noted, AMI had a contract with 

Anderson.  Docket No. 75, Ex. D at 8 (SA151). 

In fact, the allegations actually show that it was in no publisher’s economic 

interest to pay the Surcharge/Inventory Charge and stay with Anderson.  The issue 

is not, as Anderson alleges, whether it was in AMI’s independent interest to risk 

trying to find an alternate wholesaler in 2008 market conditions rather than stay 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 33      04/18/2011      265911      45



 

28 
500839792v1 

with Anderson on 2008 terms.  See PAC ¶¶ 72-74 (AA92-93) (discussing Curtis’s 

purported experience in 2008).  The real issue, which Anderson does not address, 

is whether it was in AMI’s independent interest to reject the substantial 

Surcharge/Inventory Charge.  That AMI and the other publishers did not accept 

Anderson’s demand shows that the economic risk of not being able to do business 

with Anderson was less than the cost of paying the Surcharge/Inventory Charge.  

See PAC ¶ 71 (AA91) (noting that Source rescinded its surcharge proposal).  

Indeed, no distributor or publisher inside or outside the claimed conspiracy is 

alleged to have agreed to pay the Surcharge/Inventory Charge.15   See Time Br. 

Section I(B)(4).  

In sum, Anderson has failed to allege direct or indirect evidence that AMI or 

DSI participated in a conspiracy.  Anderson has not alleged that AMI or DSI 

engaged in parallel conduct and has not made any non-conclusory allegations that 

AMI or DSI made inculpatory statements or attended meetings.  The alleged 

statements by others are hardly suspicious, much less suggestive that AMI or DSI 

                                           
15 Anderson argues that Comag’s decision to continue shipping it magazines supports the 

inference that it was contrary to the independent interest of any individual defendant to leave 
Anderson.  Anderson Br. at 48 n.8.  Anderson alleges that Comag “did not agree to the 
proposed surcharge,” Compl. ¶ 43 (AA28), but “reached agreements with Anderson and 
Source and continued to supply them with magazines,” PAC ¶ 4 (AA70).  Without knowing 
the terms of Comag’s agreement with Anderson, however, and without any allegation that 
Anderson offered similar terms to others, it is impossible to draw any inference from this 
allegation other than that the price increase was untenable. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 34      04/18/2011      265911      45



 

29 
500839792v1 

joined a conspiracy.  The court below was entirely correct in its determination that 

Anderson did not, and could not, state a claim against either AMI or DSI. 

POINT II: THE DISTRICT COURT PROPERLY DISMISSED THE 
COMMON LAW CLAIMS AGAINST ALL DEFENDANTS 

In addition to its cause of action for unlawful restraint of trade in violation of 

the Sherman Act, Anderson purported to assert common law causes of action for 

defamation, tortious interference and civil conspiracy.  It withdrew the defamation 

claim in response to the defendants’ motion to dismiss, Anderson Br. at 2, and 

Judge Crotty properly found that Anderson failed to allege either of the other two 

common law claims.  First, as the court below recognized, Anderson’s pleadings in 

the Complaint “obscure the nature of its tortious interference claim.”  Op. at 19 

n.12 (AA64).  Anderson, however, does not state a claim for either tortious 

interference with contract or tortious interference with business relations.  See 

Compl. ¶¶ 82-90 (AA41-42); PAC ¶¶ 102-110 (AA102-03).  Second, as the court 

below correctly held, Anderson’s common law conspiracy claim must be dismissed 

because Anderson failed to allege any independent tort.  Op. at 20 (AA65). 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 35      04/18/2011      265911      45



 

30 
500839792v1 

A. The Cause of Action for Tortious Interference With Contract Fails 

In New York,16 a tortious interference with contract claim has five elements.  

The third is: “the defendant’s intentional procurement of the third-party’s breach of 

the contract without justification.”  Kirch v. Liberty Media Corp., 449 F.3d 388, 

401 (2d Cir. 2006) (internal citation and quotations omitted).  As the court below 

correctly held, and which Anderson does not dispute in its appellate brief, 

Anderson failed to allege the procurement of a third-party breach of contract.  Op. 

at 19 n.12 (AA64).  The Complaint states that “Anderson’s retail customers have 

terminated their retail supply and retail services agreements,” Compl. ¶ 89 (AA42); 

PAC ¶ 109 (AA103), but nowhere alleges that they breached.  The allegation that 

third parties cancelled their contracts does not fulfill the requirement that a breach 

of contract must have occurred.  NBT Bancorp Inc. v. Fleet/Norstar Fin. Group, 

Inc., 87 N.Y.2d 614, 620-24 (1996); accord Kirch, 449 F.3d at 402 (holding that 

plaintiffs failed to state a claim where complaint did not allege actual breach); M.J. 

& K. Co. v. Matthew Bender & Co., 220 A.D.2d 488, 490 (2d Dep’t 1995) 

(dismissing tortious interference claims because plaintiffs’ “mere contentions that 

third parties cancelled contracts with them . . . w[ere] insufficient to state a cause 

of action for tortious interference with contractual relations”). 
                                           
16 Anderson argued below that Delaware law likely applied to the common law claims.  As 

Anderson admitted, however, Delaware and New York law are identical on the relevant legal 
principles governing these claims.  Op. at 19 n.11 (AA64).  Where there is no actual conflict of 
laws, this Court may apply New York law.  I.B.M. Corp. v. Liberty Mut. Ins. Co., 363 F.3d 
137, 143 (2d Cir. 2004). 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 36      04/18/2011      265911      45



 

31 
500839792v1 

The tortious interference with contract claim fails for a second reason: 

Anderson fails to allege that defendants acted without justification.  Indeed, the 

Complaint alleges that defendants had many reasons not to want to do business 

with Anderson: Anderson had unilaterally imposed a substantial surcharge and 

shifted inventory costs to AMI and the other publishers and was pushing for scan-

based trading, which the Complaint asserts was an anathema to the defendants.  

Compl. ¶¶ 33-34, 39 (AA25-27); PAC ¶¶ 42-43, 49 (AA81, 83-84).   

B. The Cause of Action for Tortious Interference with Business Relations 
Fails 

To state a claim for tortious interference with business relations under New 

York law, as this Court has recognized, the tortious conduct must be aimed at 

causing a third party not to enter into a relationship with the plaintiff.  G.K.A. 

Beverage Corp. v. Honickman, 55 F.3d 762, 768 (2d Cir. 1995)).17  Anderson, 

however, alleges that the defendants boycotted “the distribution of single-issue 

magazines to Anderson” and left Anderson unable to supply magazines to the 

retailers.  Compl. ¶¶ 64, 87 (AA35, 41); PAC ¶¶ 84, 107 (AA96-97, 103) 

                                           
17  Anderson, citing Carvel Corp. v. Noonan, 350 F.3d 6 (2d Cir. 2003), argues that it adequately 

stated a claim.  Anderson Br. at 57.  In the Carvel opinion, this Court certified two questions to 
the New York Court of Appeals regarding the proper standard for a tortious interference claim 
under New York law in the context of a franchise relationship.  Carvel, 350 F.3d at 23, 26-27. 
It was the New York Court of Appeals’ opinion in response that is of real relevance here.  In 
holding that the plaintiff-franchisees failed to state a claim for tortious interference with 
business relations, the Court of Appeals held that the claim “is ill-founded because the 
economic pressure that must be shown is not, as the franchisees assume, pressure on the 
franchisees, but on the franchisees’ customers.”  Carvel Corp. v. Noonan, 3 N.Y.3d 182, 192 
(2004). 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 37      04/18/2011      265911      45



 

32 
500839792v1 

(emphasis added).  Anderson fails to allege that the defendants contacted retailers 

and pressured them not to do business with Anderson.  Consequently, Anderson 

does not state a cognizable claim for tortious interference with business relations.18 

The claim fails for a second reason.  A claim for tortious interference with a 

business relationship has four elements, the third of which is: “the defendant acted 

solely out of malice, or used dishonest, unfair, or improper means.”  Kirch, 449 

F.3d at 400.  The Complaint, however, alleges that the defendants did not act 

solely with the intent of injuring Anderson.  The Complaint asserts that the 

defendants’ “ultimate . . . goal” was economic self-interest — to “rais[e] the prices 

paid by magazine retailers, and forc[e] those retailers to abandon their efforts to 

introduce efficiencies into the market.”  Compl. ¶ 6 (AA19); PAC ¶ 9 (AA72).19  

Anderson also fails to allege the alternative requirement: the defendants’ conduct 

“amount[s] to a crime or an independent tort.”  Carvel, 3 N.Y.3d at 190 (citations 

omitted) (holding that plaintiffs failed to state a claim where they failed to allege 

an underlying crime or tort, and defendant allegedly acted with an intent “to 

reverse a period of business declines and make itself more profitable”).  Anderson 

premises its tortious interference claim upon its antitrust cause of action.  Compl. 

                                           
18 The district court did not address this argument in its decision dismissing this claim.  This 

Court, however, may “affirm a district court decision on any grounds for which there is a 
record sufficient to permit conclusions of law, even grounds not relied upon by the district 
court.” Alfaro Motors, Inc. v. Ward, 814 F.2d 883, 887 (2d Cir. 1987). 

19  See also Compl. ¶¶ 60-62 (AA33-34); PAC ¶¶ 72-75 (AA92-93), where Anderson premises 
Defendants’ alleged collusion on their acting in their economic self-interest.   

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 38      04/18/2011      265911      45



 

33 
500839792v1 

¶ 87 (AA41); PAC ¶ 107 (AA103).  Because Anderson fails to allege that 

defendants violated antitrust laws, it necessarily fails to state a claim premised 

upon such conduct. 

C. The Cause of Action for Common Law Conspiracy Fails 

New York law does not recognize an independent tort for civil conspiracy.  

Kirch, 449 F.3d at 401; accord Alexander & Alexander of N.Y., Inc. v. Fritzen, 68 

N.Y.2d 968, 969 (1986) (“[A] mere conspiracy to commit a [tort] is never of itself 

a cause of action.” (internal quotation marks omitted)).  As this Court held in Kirch, 

449 F.3d at 401, where a complaint fails to state a cause of action for the tort 

underlying the alleged conspiracy, “it necessarily fails to state an actionable claim 

for civil conspiracy.”  Accord Small v. Lorillard Tobacco Co., 94 N.Y.2d 43, 57 

(1999) (affirming dismissal of conspiracy cause of action where plaintiffs failed to 

allege the underlying, independent tort of fraud).  Because the Complaint fails to 

state a cause of action for tortious interference, as discussed above, the cause of 

action for conspiracy must be dismissed as well.20   

                                           
20 An alleged violation of Section 1 of the Sherman Act is not relevant to the cause of action for 

civil conspiracy because a Sherman Act violation is not a tort.  Anderson cites no authority to 
the contrary.  Moreover, a Section 1 Sherman Act is a conspiracy claim.  New York common 
law does not afford a cause of action for a conspiracy to enter into a conspiracy.    

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 39      04/18/2011      265911      45



 

34 
500839792v1 

CONCLUSION 

AMI and DSI respectfully request that the Court affirm the decisions below 

dismissing the complaint with prejudice and denying the motion to vacate the 

judgment.   

Dated: New York, New York 
April 18, 2011 

 
PILLSBURY WINTHROP  
SHAW PITTMAN LLP 

 
 

By:      s/ David G. Keyko  
       David G. Keyko 

 
1540 Broadway 
New York, New York  10036-4039 
(212) 858-1000 

 
Attorneys for Defendants-Appellees American 
Media, Inc. and Distribution Services, Inc. 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 40      04/18/2011      265911      45



 

35 
500839792v1 

CERTIFICATE OF COMPLIANCE 

1. This brief complies with the type-volume limitation of Fed. R. App. P. 
32(a)(7)(B) because: 
 

• it contains 8,453 words according to the word count of the word 
processing system used to prepare the brief, excluding the parts of the 
brief exempted by Fed. R. App. P. 32(a)(7)(B)(iii). 

 
2. This brief complies with the typeface requirements of Fed. R. App. P. 
32(a)(5) and the type style requirements of Fed. R. App. P. 32(a)(6) because: 
 

• it has been prepared in a proportionally spaced typeface using 
Microsoft Word 2003 in 14 point Times New Roman font. 

 
Dated:  April 18, 2011    
 

     s/ David G. Keyko        
        David G. Keyko 
 
PILLSBURY WINTHROP 
SHAW PITTMAN LLP 
1540 Broadway 
New York, New York  10036-4039 
(212) 858-1000 

  

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 41      04/18/2011      265911      45



 
 
STATE OF NEW YORK 
 
COUNTY OF NEW YORK 

) 
) 
) 

 
ss.: 

 
AFFIDAVIT OF 
CM/ECF SERVICE 

 
 
 

I, Natasha S. Johnson, being duly sworn, depose and say that deponent is not a 
party to the action, is over 18 years of age. 
 
 

On April 18, 2011 
 
deponent served the within: Brief for Defendants-Appellees American Media, Inc. 
and 
Distribution Services, Inc. 
 

upon:    
 

 
 
SEE ATTACHED SERVICE LIST 
 
 
 
via the CM/ECF Case Filing System. All counsel of record in this case are registered 
CM/ECF users. Filing and service were performed by direction of counsel.   
 
 
Sworn to before me on April 18, 2011 
 
 
 
 
 

 MARIA MAISONET 
Notary Public State of New York 

No. 01MA6204360 
Qualified in Bronx County 

Commission Expires Apr. 20, 2013 

  
 
 
 
Job # 235793 

   
 
 
 
 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 42      04/18/2011      265911      45



 
SERVICE LIST: 
 
Marc Rowin 
Thomas P. Lynch 
Lynch, Rowin LLP 
630 Third Avenue 
New York, New York  10017 
(212) 682-4001 
mrowin@lynchrowin.com 
 
Attorneys for Plaintiff-Appellant Anderson Services, L.L.C. (and Lloyd T. Whitaker, as 
the Assignee for Anderson Services, L.L.C.) 
 
Marc E. Kasowitz 
Kasowitz, Benson, Torres & Friedman, LLP 
1501 Broadway, 12th Floor 
New York, New York  10036 
(212) 506-1710 
mkasowitz@kasowitz.com 
 
Michael K. Kellogg 
Aaron M. Panner 
Kellogg, Huber, Hansen, Todd, Evans & Figel, P.L.L.C. 
1615 M Street, N.W., Suite 400 
Washington, DC  20036 
(202) 326-7900 
mkellogg@khhte.com 
 
Attorneys for Plaintiff-Appellant Anderson News, L.L.C. 
 
Isaac M.  Bayda 
McElroy, Deutsch, Mulvaney & Carpenter, LLP 
Wall Street Plaza 
88 Pine Street, 24th Floor 
New York, New York  10005 
(212) 483-9490 
ibayda@mdmc-law.com 
 
 
Attorney for  Defendant Kable Distribution Services, Inc. 
 
 
 
 
 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 43      04/18/2011      265911      45



John M. Hadlock 
Winston & Strawn LLP 
200 Park Avenue 
New York, New York  10166-4193 
(212) 474-1000 
jhadlock@winston.com 
 
Attorney for Defendant-Appellee Rodale, Inc. 
 
Rowan D. Wilson 
Cravath, Swaine & Moore LLP 
825 Eighth Avenue 
New York, New York  10019 
(212) 474-1000 
rwilson@cravath.com 
 
Attorney for Defendant-Appelleess Time Inc. and Time Warner Retail 
  Sales & Marketing, Inc. 
 
Barry J. Brett 
Troutman Sanders LLP 
405 Lexington Avenue 
New York, New York  10174 
(212) 704-6216 
Barry.brett@troutmansanders.com 
 
Attorney for Defendant-Appellee Bauer Publishing Co., L.P. 
 
Joseph F. Donley 
Dechert LLP 
1095 Avenue of the Americas 
New York, New York  10036-6767 
(212) 891-9524 
Joseph.donley@dechert.com 
 
Attorney for Defendant-Appellee Curtis Circulation Company 
 
Meir Feder 
Jones Day 
222 East 41st Street 
New York, New York  10017 
(212) 326-3939 
 
Attorney for Defendant-Appellee Hachette Filipacchi Media, U.S. 
 
 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 44      04/18/2011      265911      45



 
 
 
Daniel W. Nelson 
Gibson, Dunn & Crutcher LLP 
1050 Connecticut Avenue, N.W. 
Washington, DC  20036-5306 
(202) 887-3687 
dnelson@gibsondunn.com 
 
Attorney for Defendant-Appellee Hudson News Distributors LLC 
 
 
 
 

Case: 10-4591     Document: 109     Page: 45      04/18/2011      265911      45




